Skal jeg blive i forholdet eller gå?

Vis spørgsmål

Jeg har været i forhold med en dreng i næsten et år nu.. Vi har slået op og kommet sammen 2 gange. Han er på efterskole, og det er virkelig hårdt, for jeg ser ham kun to gange om måneden. Lige da vi kom sammen, handlede det hele om sex. Han tog min mødom., hvilket jeg stadig fortryder den dag i dag. Men jeg har aldrig elsket et menneske så højt som ham. Her på det seneste er han blevet grimmere? For hver gang jeg ser ham, bliver han grimmere, og jeg finder hele tiden dårlige ting ved ham. Men så alligevel når vi er sammen, kysser vi osv. Jeg glemmer det dårlige, og så er vi sammen som normalt. Men er jeg forelsket? Jeg holder fast på ham, for jeg er bange for at leve uden ham. For kommer han videre og er glad uden mig? Hvad sker der med mig?

Hele grunden til at jeg blev i tvivl, var da jeg mødte en dreng, der hedder Nik. Han tænder mig, han ser skide godt ud, og jeg tænker på ham, før jeg skal sove og lige når jeg vågner. Problemet er, at han er meget.. jeg kan ikke forklare det, men han er meget drenget. Jeg ved, af mange piger er efter ham, og jeg stoler ikke på, at jeg kunne være hans eneste. Han bliver sjældent forelsket, men der er et eller andet mellem os. Han ved, at jeg har en kæreste, men han giver ikke op.

Hvis jeg giver slip på min kæreste, for Nik, så kan det hele gå galt.

Jeg elsker min kæreste, men jeg tror, at jeg tvinger mig selv til at føle noget, jeg ikke gør.

Jeg er bare så forvirret, og selvom jeg er den eneste, der ved, hvad jeg føler, bliver jeg nødt til at høre et par kloge hoveder, hvad der kunne være en god løsning på dette.....

Jeg elsker min kæreste, men han tænder mig ikke, han giver mig ikke en killende fornemmelse i kroppen. Men jeg elsker ham, og tør ikke at give slip..

Anonym, 15 år

SVAR:

Kære anonym

Mange tak for din mail.

Forelskelse kan komme og gå

Når man er i et forhold, som du og din kæreste er, så vil det være normalt med op og nedture. Når I nu har været sammen i næsten et år – så er det også meget normalt, at den killende fornemmelse i maven ikke længere er der i den samme grad som i starten. Så begynder man at se fejlene ved den anden, for ingen er jo fejlfri. Det er også normalt, at det kan være en stor udfordring at være kærester på afstand, som du skriver, at I er lige nu.

Kærlighed kræver vilje

I alle forhold vil forelskelsen forsvinde efter en tid, og når det sker, må man vælge, om man vil hinanden eller ej. For kærligheden kræver vilje. Når man er 15 år, kan det være vanskeligt at tage det valg – især hvis man er ved at blive forelsket i en anden! Det lyder lidt som om, at det er sådan, du har det. Du er nok nødt til at stille dig selv spørgsmålet, om du virkelig VIL din kæreste eller ej? Vil du elske ham med både de dårlige og de gode sider? Forelskelsen vil sagtens kunne blusse op igen mellem dig og din kæreste.

Sex gør sårbar

Du skriver, at du har fortrudt, at I indledte jeres forhold med sex. Måske har denne start på jeres forhold også været medvirkende til dine frustrationer. Sex forbinder mennesker tæt sammen både fysisk og følelsesmæssigt. Du kan overveje, om det er en af grundene til, at du har svært ved at finde ud af, hvad du egentlig føler. Du kan ikke ændre på det, du fortryder, men du kan lære af din erfaring. Vi kan kun sige, at vores egen erfaring er, at sex er en fantastisk gave at kunne dele med sin ægtefælle. Ægteskabet giver en tryg ramme om det allermest intime og sårbare - og det er værd at vente på.

Læs evt. mere her:

Sex og følelser

Jo tættere jo bedre – med omtanke

Tal med din kæreste

Om du skal blive i forholdet eller ej, kan vi ikke svare dig på – men en mulighed kan være, at du tager en snak med din kæreste om jeres forhold. Måske synes han også, at det er svært at være adskilt. Uanset hvad er det altid godt at kunne snakke med hinanden, om det der er svært.

Læs også denne artikel: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Håber at det kan være til en lille hjælp

De bedste hilsner herfra

Else og Simon