Skal jeg blive hos vennerne eller flytte efter familien?
Hej Adam og Eva
Jeg ved ikke længere, hvad jeg skal gøre..
Jeg flyttede til Aalborg fra Horsens, som er 160 km væk. Grunden var, at jeg var blevet smidt ud hjemmefra som 17 årig, pga. jeg ikke ville føje mig, som de ville have det. Derfor stod jeg alene og uden hjem, så forslog min sagsbehandler, at pga. jeg havde gået på efterskole heroppe, og alle mine venner er her, så kunne jeg da flytte herop - som sagt så gjort.
Det hele var nyt og farligt, men jeg klarede det og står nu og er igang med stx heroppe og elsker min klasse og skole!
Men.. Mit problem kommer af, at jeg snakker virkelig godt med min mor, og selvom jeg har rigtig mange venner heroppe, så føler jeg mig stadig alene.
- Jeg er flyttet sammen med min veninde, og vi har kun boet sammen i to måneder, så det ville være rigtig synd for hende, hvis jeg stikker af nu..
For det er faktisk det, jeg vil! Jeg vil hjem! For første gang i mit liv har jeg familie, jeg er venner med igen, og min mor og jeg har brugt 4 år på at blive venner, og nu da vi har været det i 2 års tid, så savner jeg at være tæt på hende og alle mine søskende!
- Det skal siges, jeg bruger alle mine weekender nede ved dem, så er aldrig social heroppe alligevel..
- Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, da jeg så skulle flytte gymnasium, hvis jeg ville hjem til Horsens, og jeg er så bange for, at det ikke bliver bare nogenlunde lige så godt, som det er her.. Det gymnasium, der er dernede, er der alle dem fra min folkeskole går, og dem har jeg ikke set i 3 år.. Ved slet ikke, hvordan de er, eller om de vil tage i mod mig eller vende ryggen til mig, vil jo ikke være alene i to år endnu i gymlivet (går i 1g lige nu)
- Så hvordan tackler jeg det? Jeg vil gerne hjem og prøve og mærke familielivet, som jeg aldrig har prøvet i min barndom, pga. så mange ting.. eller skal jeg sidde heroppe med en fantastisk klasse, men hver gang det er weekend, stikker jeg af?
Håber i kan hjælpe med at bringe lys over det !
Med venlig hilsen
N. 18 år

SVAR:
Kære N.
Mange tak for din mail til AdamogEva.dk. Det er bare super, at du prøver at gøre noget ved det, som du har det svært med.
Tillykke med at du og din mor/ familie igen har fundet sammen - dejligt for jer. Til en start vil jeg sige, at den beslutning, du skal træffe, er en, jeg ikke kan træffe for dig. Det, jeg kan, er, at være med til at komme med forskellige synsvinkler på din situation og derved forhåbentlig give dig større mulighed for at træffe det valg, der er rigtigt for dig.
Ensomhed
Du skriver, at du i Ålborg har mange venner, men samtidig oplever du ensomhed. Jeg tænker - hvad er det for en ensomhed, du oplever, når du er i Ålborg? Er der personer i dit netværk i Ålborg, der vil kunne være med til at bryde / mindske den ensomhed, du oplever? Hvis det er tilfældet, er det måske ikke nødvendigt at flytte. Når du føler dig ensom blandt dine venner i Ålborg, er det så fordi, at du bruger dine weekender i Horsens? Får Ålborg en chance?
Familien
Først vil jeg sige, at det er rigtig dejligt, at du har fået et godt forhold til din mor/ din familie. Nu kender jeg jo ikke meget til din historie. Når du snakker om at rejse hjem, er det så med henblik på at bo sammen med din familie, eller er det tilbage til byen? En ting er besøg i weekenderne - noget andet er at flytte ind hos familien. Vil den positive oplevelse vare ved? Hvis du går op af din familie på godt og ondt på gode dage og på mindre gode dage..... har du gjort dig nogle tanker om, hvordan du tror, I sammen vil kunne håndtere "dårlige dage"? Jeg kender jo ikke jeres historie sammen , så jeg ved ikke, om det er et overflødigt spørgsmål. En ting er, hvad du drømmer om. Måske noget andet, hvordan virkeligheden bliver.
Måske det også ville være en mulighed, at din familie nogle gange besøgte dig i Ålborg??
Flytte gymnasium
Du skriver om, hvordan mon det vil være at flytte gymnasium. Du har ikke set dine gamle klassekammerater i 3 år. Hvordan havde du det med dine klassekammerater, da du boede i Horsens? Var jeres forhold godt eller dårligt? Før du tager din beslutning, kunne du jo eventuelt prøve at genoptage kontakten med nogle af dem, du havde det godt med fra den gang, du boede i Horsens. Fortælle at du står i overvejelse om at flytte til Horsens og på den måde prøve at få en fornemmelse af, hvordan du bliver taget imod. Hvis det går godt, vil der være større grobund for, at flytningen vil gå godt.
Jeg håber, min tanker / forslag kan være dig til hjælp til at få en afklaring på, hvad du skal vælge. Det kan være rigtig svært at vælge. I valg vil det næsten altid være sådan, at når noget vælges til, vælges noget andet fra, og i din situation er der helt klart nogle usikkerheds faktorer, hvilket ikke gør tingene lettere. Jeg vil ønske for dig, at de næste år i gymnasiet må blive rigtig gode, uanset om du forbliver i Ålborg eller flytter til din hjemegn.
De bedste hilsner fra Dennis