Skal jeg bare se at komme over min ungdomskæreste?
Hej AdamogEva
Tak for en god brevkasse. Jeg føler mig egentlig for gammel til at skrive og stille et spørgsmål, men here goes:
Jeg var sammen med A (min første kæreste) i min gymnasietid. Vi slog op efter gymnasiet mest pga. mig, der ikke havde løbet hornene af. Det har jeg nu ca. 4 år efter. Vi havde i årene efter gymnasiet noget kørende, men aldrig seriøst, og det var ikke godt for os. Siden har vi prøvet at se hinanden som venner, hvor vi har holdt længere pauser for at give plads til hinanden.
Jeg har nu haft en ny kæreste (den første siden A) i 3-4 måneder. I forgårs slog jeg op med hende, hvorefter jeg fortrød. Det var hovedsageligt, fordi jeg virkelig savner A, hvilket jeg altid gør mere eller mindre. Jeg kan godt komme lidt over hende og glemme hende, men det er, som om hun altid vender tilbage i mine tanker.
Jeg elsker ikke A, da det er lang tid siden, vi har været sammen. På den anden side er jeg heller ikke jaloux eller de andre ting. Jeg tænker bare tit, at det er A, som jeg er “meant to be with”, og det er hende, som jeg ser mig selv skabe en familie med ude i fremtiden.
Er det meningen, jeg skal være sammen med A, siden jeg ikke kan (og egentlig heller ikke vil!) glemme hende!? Eller skulle jeg være kommet videre for lang tid siden, og nu sidder jeg fast? Jeg kan ikke tænke på andet, og jeg er så ked af det og trist for tiden. Endvidere har jeg dårlig samvittighed over for min nuværende kæreste; for det fortjener hun ikke. Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg vil!?
På forhånd tak.
Mvh
M, 23 år

SVAR:
Kære M
Tak for din henvendelse og for dine gode ord om brevkassen.
For det første vil jeg sige: Du er meget velkommen til at skrive til brevkassen trods dine 23 år :-) Det må du ikke lade dig begrænse af.
Dernæst: Du spørger til sidst: “Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal?” Ja, det kan være rigtig vanskeligt. Jeg kan ikke her igennem give dig et endeligt og konkret svar, men jeg vil forsøge at give dig nogle refleksioner, som forhåbentlig kan være en hjælp for dig.
Svær situation
Det er uden tvivl en svær situation, du står i. Det fylder rigtig meget for dig, og jeg har også indtryk af, at det betyder meget for dig, du får taget det rigtige valg, og det bare er så vanvittig svært. Jeg vil nævne et par ting, som jeg mener er vigtigt at have fokus på, når man tænker på, hvem man gerne vil dele sit liv med – bl.a. at den, man gerne vil dele sit liv med, bør være ens bedste ven!!
At have en ven – og være en ven
Jeg har haft megen glæde af en bog med titlen “Kæmp for kærligheden” (Høst & Søn). Her skrives bl.a. om, at en af de ting, der er af stor værdi, for at et parforhold fungerer godt, er at have en ven og være en ven! Og hvad menes så med “en ven” i disse facebook-tider, hvor det ikke er usædvanligt, at mange har flere hundrede venner – på facebook. Når jeg i denne forbindelse taler om venskab, mener jeg et menneske, over for hvem du har mulighed for at udtrykke dine inderste tanker uden frygt for fordømmelse eller gengæld. Det handler om at have mulighed for at kunne tale om håb og drømme, frygt og kampe. Det er naturligt, vi kan blive fascineret af et andet menneske, føle os til trukket af vedkommende og derved ikke kunne forestille os vores liv uden, men vi må erkende, at fascinationen kan aftage ... Derfor er det rigtig vigtigt, at man kan være fortrolige og se den anden som en rigtig god ven.
En anden ting, der betyder rigtig meget er:
Fælles værdier
Noget af det, der bl.a. fremhæves i den nævnte bog er, at det at have et fælles værdigrundlag, er godt for parforholdet. Sammen at dyrke vigtige værdier og interesser, styrker parforholdet. Derfor tror jeg, det er rigtig vigtigt, at du gør dig klart: “Er hun en, jeg deler værdier med?” Dvs. holdninger til forskellige ting, økonomi, hvad man har lyst til at bruge tid på, hvad er vigtigt i forhold til relationer og meget mere. Ikke fordi man som par behøver at se ens på alle ting, men det at have fælles værdier samt det, at det er et menneske, man føler sig tryg ved og har en oplevelse af at kunne dele tanker, sorger og glæder med, mener jeg, er noget af det vigtigste for et parforhold.
Dit forhold til A
Du skriver, at du ikke elsker A, men at det er hende, du er “meant to be with”, og som du ser dig selv skabe familie med i fremtiden. Har du gjort dig klart, hvad det præcis er, der gør, at du ser en fremtid sammen med hende? Handler det om, at du har en oplevelse af, at I har mere tilfælles?
Samtidig spørger du, om det er meningen, du skal være sammen med A, siden du ikke kan – og egentlig heller ikke vil slippe hende? Så får jeg lyst til at spørge, om du er sikker på, du ikke elsker hende? Jeg kan få den tanke, at hvis du ikke vil slippe hende, har du så truffet et valg?
Måske kan du hente hjælp til dine overvejelser ved at læse artikler og svar i vores tema At finde den rigtige.
Hvem elsker du?
Du har dårlig samvittighed over for din nuværende kæreste. Det fortjener hun ikke. Og det vil jeg give dig ret i, for som jeg har forstået af din henvendelse, giver du over for hende udtryk for, at du gerne vil være kæreste med hende, men det er mere din tidligere kæreste, der fylder dine tanker. Du er ikke helhjertet sammen med hende. Det kan være op ad bakke at skulle opbygge et forhold, hvis man ikke elsker vedkommende. Nogle klarer det, men hvad er prisen? Selvfølgelig kan kærligheden komme, og det handler også om, hvem du vælger at bruge tid og energi på.
Livet er fyldt af valg
Det kan være rigtig svært. Det er på ingen måder blevet mindre de seneste år, og der er rigtig meget fokus på, at alt skal være perfekt – også parforhold – men perfekte parforhold findes ikke. Fakta er bare, at ofte deler vi ikke vores inderste tanker med andre og da slet ikke, når det ikke går, som vi gerne vil, for vi vil jo alle gerne fremstå, som om det bare kører for mig. Når langt de fleste andre gør det på samme måde, ved vi ikke, hvad de kæmper med og tror, det kun mig, det bøvler for.
Det svære valg – et par udfordringer
Jeg vil opfordre dig til at prøve at nedskrive, hvad du ser som positivt hos din nuværende kæreste. Hvad er godt i jeres forhold? Hvad blev du forelsket i?
Skriv også om den fascination, du har af A – hvad ligger der i den? Er det noget, der kan overføres til dit nuværende forhold? Det, du oplever så specielt hos A – hvad er det?
Samtidig må du også gøre dig klart – hvilket du måske også selv har tænkt over – har du fortsat mulighed for at vælge A? Ønsker hun fortsat at indgå i et kæresteforhold med dig?
Livet er fyldt med valg, og det kan være rigtig svært at gennemskue konsekvenserne af de valg, der tages. For et valg er også næsten altid et fravalg af noget andet. Så hvad har størst betydning for dig?? Hvad betyder din nuværende kæreste for dig?
Find en at tale med
Måske du har brug for en snak – face to face? Hvis du bliver ved med at have en oplevelse af, at det er svært at tage det rigtige valg, kunne du prøve at opsøge en god ven eller en terapeut, som du kan sidde face to face med. Måske kan det gennem en samtale være endnu nemmere at komme til en afklaring.
Jeg vil ønske for dig, at du får taget en beslutning, som både er rigtig god for dig og for hende, som du bliver kæreste med – og som du forhåbentlig på sigt kan skabe en familie med ud i fremtiden.
De bedste hilsner fra
Dennis