Skal jeg bare prøve min første bh selv?
Hej.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg vil gerne begynde at bruge bh. Mange af mine veninder bruger også bh. Jeg vil selvfølgelig ikke kun bruge det pga. dem, men det påvirker det selvfølgelig lidt.
Jeg vil rigtig gerne snakke med min mor om det, da jeg tror, at hun kunne være en hjælp, men det er bare lidt pinligt, for jeg er ikke sikker på, om hun overhovedet begyndte at bruge sådan nogle rigtige bh'er, da hun var 13 år.
Jeg har tænkt meget over selv at tage i byen og prøve nogle bh'er og se, om jeg overhovedet kan passe en A-skål. Det tror jeg godt, jeg kan, for jeg har prøvet at måle mig selv og sådan, men jeg har ikke lyst til at tage i byen alene og prøve en bh.
Jeg har en rigtig god veninde, som jeg gerne vil have med, men jeg ved ikke, om hun vil synes, det er lidt underligt, at jeg prøver min første bh på sådan en måde. Hun kunne nemlig altid snakke med sin mor om sådan noget.
Jeg har snakket med min mor om menstruation og sådan, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal snakke med hende om bh'er, da vi aldrig har snakket om det før. Jeg ved ikke, om hun ikke synes, jeg er gammel nok, eller om hun synes, at jeg ikke er udviklet nok til at bruge bh endnu. Derfor ville jeg gerne selv prøve en først og se, om jeg kan passe en A-skål. Men synes du, det ville være en god idé?
Min besked er lidt lang! Men jeg håber, at du kan hjælpe mig!
E, 13 år

SVAR:
Kære E
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig fint, du spørger AdamogEva.dk til råds, da det kan være svært at få taget hul på snakken om, hvornår man skal begynde at gå med bh.
Naturligt at ville have en bh
Når man begynder at få bryster, er det helt naturligt, at man gerne vil have en bh, både fordi det er rart med noget støtte, og fordi de andre gør det. Jeg synes derfor, det er helt naturligt, at du begynder at tænke på at få en bh, også selvom du måske ikke er helt udvokset endnu, men det kan som sagt være rart med noget støtte, hvilket jeg også tror, din mor kan forstå.
Din mor har selv prøvet det
Jeg kan godt genkende, at det kan være et pinligt emne, men på den anden side, har du jo allerede talt med din mor om menstruation, hvilket er super fint, for så er din mor jo allerede klar over, at du er kommet i puberteten, og mon ikke også hun er parat til at snakke med dig om, at du har fået bryster? Det gode ved mødre er, at de selv har oplevet, at kroppen pludselig forandrer sig, og brysterne vokser.
Jeg vil klart råde dig til snakke med din mor om, at du gerne vil have en bh. Du kan evt. starte med at sige, at du synes, det er lidt pinligt at skulle tale om det. Dernæst kan du spørge din mor, hvordan det var for hende, da hun kom i puberteten. Måske kan hun fortælle, at det også var pinligt for hende den første gang, hun skulle tale med sin mor om det.
Vigtigt med vejledning
Når man skal have sin første bh, er det en god idé at få lidt vejledning, så man får den rigtige størrelse; ellers kan man risikere, at den ikke passer, som den skal. Jeg tænker derfor, det vil være en god idé, at du spørger din mor, om hun vil hjælpe dig med at få købt din første bh. Måske bliver din mor glad for, at du vil have hende med – det kan nemlig godt blive lidt en hyggelig mor-datter ting at købe bh’er.
Det kan godt være, din mor ikke selv fik en bh, da hun var på din alder. Men hun er måske fra en tid, hvor det ikke var så moderne at gå med bh’er? Det kan du jo spørge hende om.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre, der har spurgt om noget af det samme som dig:
Ønsker at gå med bh – hvordan snakke med mor om det?
Pinligt at spørge mor om at få en bh – hvad gør jeg?
Held og lykke med indkøbet af din første bh.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe