Skal "første gang" gøre ondt?
Hej Adam og Eva.
Her forleden havde jeg sex for første gang. Mange fortalte mig inden, at det gjorde helt vildt ondt, og at man nok ville bløde. Da jeg så havde sex, gjorde det overhovedet ikke ondt, og der var heller ikke noget blod på lagenet eller noget? Er det normalt, eller er der en forklaring? For alle mine veninder har bare fortalt mig at de blødte.
Hilsen Vægten, 14 år

SVAR:
Hej Vægten!
Tak for dit ærlige og åbenhjertige spørgsmål!
Første gang…
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål ud fra, hvad du fortæller…
Man kan ikke sige, at det SKAL gøre ondt og bløde ved første samleje, men det er rigtigt, at mange piger oplever, at der er ubehag eller smerter ved det. Nogle gange kan det også bløde, men det er slet ikke altid. Den første gang er ikke altid så rar, da pigens skede er meget stram og først skal gennemtrænges af en stiv penis. Der vil ofte også sidde en jomfruhinde, der gør passagen mere snæver.
Du fortæller, at det overhovedet ikke gjorde ondt at have samleje. Det kan godt være, men jeg tænker også, at det måske kunne tænkes, at din kærestes penis ikke var helt stiv, eller at han ikke kom helt op igennem din skede? Jeg tror, det første rigtige samleje vil føles ubehageligt på en eller anden måde, da der ikke før har været lavet den slags plads i skeden.
En udfordring..
Når det så er sagt, kunne jeg godt tænke mig at udfordre dig lidt… Du snakker om ”sex”, men ikke så meget om ham, du var sammen med. Det at gå i seng med en fyr for første gang er en stor ting og noget, man vil huske resten af sit liv!!
Jeg tror, at du sammen med din kæreste skal snakke lidt om, hvad I tænker om det at gå i seng sammen. Når man går i seng med en fyr, giver man en del af sig selv. Hvis man ikke er helt klar til det, kan det senere føles ubehageligt, og som om, man har givet noget væk, man ikke kan få tilbage igen.
Det at gå i seng sammen og have sex, forudsætter en nærhed, og det knytter to mennesker, der elsker hinanden, tæt sammen. Det er en måde at dele noget sammen, som man ikke kan/vil dele med andre. Sex handler om nærhed, fællesskab og tryghed.
Det er vigtigt at lære hinanden rigtig godt at kende som kærester. Vær ikke så fokuseret på sex allerede nu. Prøv at lær hinanden at kende ved at have det sjovt sammen, gå til sport sammen, hyg jer med venner, snak sammen. Jo bedre man lærer hinanden at kende, jo nemmere er det også at finde ud af, om man egentlig skal være kærester, eller måske bare venner.
Ikke lade sig presse
Det er vigtigt, at man ikke lader sig presse til det med sex. Mange unge kan godt give hinanden et indtryk af, at man selvfølgelig har været i seng med en. I virkeligheden er der måske ikke så mange, der har prøvet det så tidligt, som det sådan lige kan lyde til. Man føler måske, at man er den eneste, der ikke har prøvet det. Men faktisk er det sådan at gennemsnitsalderen for ”første gang” for piger er 16 år, og 17 år for drenge. Det betyder at over halvdelen prøver sex første gang omkring den alder. Men det betyder jo så også, at der er mange der er ældre (ja og nogle der er yngre). Så det er helt sikkert, at det ikke er særlig almindeligt at have haft sex, når man er 14 år.
Man kan som pige måske godt føle, at man lige her og nu får mere selvtillid af at gå i seng med en fyr, fordi man så føler sig tiltrækkende mv., men som sagt giver man en del af sig selv hver gang. Prøv i stedet at finde nogle gode fritidsinteresser eller en hobby, og øv dig i at være god ved dig selv og andre. Det med sex skal du nok nå. Du har et langt og spændende liv foran dig, hvor der er mange spændende ting at nå at prøve.
Snak med andre
Til slut vil jeg opfordre dig til at tale med din sundhedsplejerske på din skole, eller spørg en voksen du har tillid til. Tal også gerne åbent og ærligt med dine veninder om disse ting.
Prøv evt. at læse lidt af det vi har om:
Seksuel debut
Kærlig hilsen Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
sundhedsplejerske
adamogeva.dk