Skærer i mig selv - hvad kan jeg gøre i stedet?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er begyndt at skære i mig selv og ved ikke, hvad jeg skal gøre for at holde op. Måske kan I finde noget andet, jeg kan gøre, som ikke har noget at gøre med at skade mig selv.

Håber I kan hjælpe mig.

Hilsen den 13 årige pige

SVAR:

Kære 13 årige pige

Hvor er det godt, du skriver ind til os, for du trænger til noget hjælp. Og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig et stykke på vej.

Du spørger, hvad du skal gøre for at holde op med at skære i dig selv.

Det vigtigste er, at du får hjælp til det, som gør ondt inde i dig.

Du skriver ikke, hvorfor du skærer i dig selv, men jeg vil gætte på, at du godt selv ved det.

Snak med en voksen om det, der gør dig ked af det.

Når du er glad og har det godt, så gør du det nok ikke. Så hvad gør dig ked af det? Og hvorfor har du det ikke godt?

Det skal du snakke med nogen om. Du må ikke gå alene med det. Kender du en voksen, som du har tillid til? Ellers er der på alle skoler mulighed for at komme til at tale med en psykolog. Du kan gå til en af dine lærere og sige, at du har brug for det.

Jeg kender jo ikke dine familieforhold, men det ville være godt, hvis du kunne snakke med dine forældre om det. De vil også kunne støtte dig i at finde én at tale med om dine problemer.

Noget andet, du kan gøre.

I dit spørgsmål kommer du selv med en løsning, nemlig at gøre noget andet, som ikke skader dig.

Prøv at planlægge hvad du vil gøre, når du får lyst til at skære i dig selv.

Sig til dig selv: Når jeg får trangen til at skære, så vil jeg .............

Og hvad kan du så gøre i stedet? Her er nogle forslag, som jeg ved andre har haft gavn af:

  • Gå med et kraftigt elastik løst om håndleddet. Når trangen kommer, så trækker du hårdt i elastikken, så det svirper.
  • Er du til sport, så løb en tur.
  • Elsker du at synge, så find din yndlingssang og koncentrer dig 100% om at synge den.
  • Løb ud et sted, hvor ingen kan høre dig og råb så højt du kan.
  • Tag en tyk gren og slå på et træ.
  • Få fat i en boksebold og boks ...
  • Rul et håndklæde sammen, sæt dig på knæ og tag om håndklædet med begge hænder og slå ned i gulvet med det
  • Det kan måske også hjælpe at tænke på, at du får nogle grimme ar, som du senere bliver ked af.

Det kan være du selv har nogle bedre forslag. Noget som er godt for dig.

Jeg har hørt, at nogen har én, de kan ringe til, når de får trang til at skære sig.

Vær ikke bange for at spørge om hjælp. Der er mange, som både kan og vil hjælpe.

Her er nogle andre svar, som du måske kan få hjælp af at læse.

Hjælp! jeg cutter og kan ikke stoppe - hvad gør jeg?

Næsten stoppet med cuting og nu værre end før - hvad før jeg?

Veninde cutter – har hun brug for hjælp og hvad gør jeg?

Men husk at finde èn at tale med.

Gode tanker og ønsker fra

Hanna Kiel