Gravid som 14-årig?
Hej AdamogEva
Jeg havde her for en måneds tid siden sex med en, hvor jeg afviste ham til sidst. Han kom, inden vi havde sex, og gjorde det uden kondom, selvom jeg sagde stop.
Jeg har ikke haft min menstruation siden og er meget bange for, om jeg kan være gravid, eller om det er helt normalt.
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære anonyme
Gravid?
Det er helt forståeligt, at du er bekymret og bange. Jeg vil meget anbefale dig, at du snakker med en voksen om dine bekymringer. En, som du har tillid til, fx din mor, bedstemor, lærer, nabo eller træner. Jeg kan desværre ikke give dig et konkret svar på, om du er gravid. Der kan være forskellige årsager til, at din menstruation ikke er kommet (måske er den allerede kommet, inden du får dette svar). Plejer den at være helt regelmæssig? Hvis du har været meget bekymret, stresset i kroppen eller spist anderledes, kan det udsætte din menstruation. Men det kan også være, du er gravid. Det kan kun en graviditetstest eller et besøg hos lægen give dig svar på.
Hvorfor sex?
Jeg vil opfordre dig meget til at overveje den måde, som du lever på. Snak med en voksen om, hvordan du oplevede det, da han ikke stoppede, selvom du sagde stop. Det er nemlig slet ikke i orden, at han overskred dine grænser på den måde, og det skal du ikke gå alene med. Snak også om, hvorfor du vælger at have sex. Og snak om, hvorfor det kunne være en fordel at vente med at have sex.
Det er ulovligt for en person over 15 år at have sex med en person, som er under 15 år. Og det er der en god grund til. Loven ønsker at beskytte dig, så du ikke bliver presset til noget, som du ikke er klar til. Når I har sex, er det ikke en aktivitet som at se film eller løbe en tur, men du giver noget privat, intimt og følsomt af dig selv, som du ikke kan få tilbage.
Derfor vil jeg opfordre dig til at læse nogle af de andre gode artikler og svar, som er på AdamogEva.dk: Pas godt på dit sexliv14 år – er jeg måske gravid? Hjælp – risikerer vi graviditet? Du kan også kigge på temaet Teenager og sex.
Beskyttet sex
Til slut vil jeg minde dig om, at kondom er den eneste prævention, som beskytter mod kønssygdomme, så det kan derfor både skade dig og andre, hvis du har sex uden.
Jeg håber, du har mod til at snakke med en person, som du har tillid til. Hvis du ikke lige kender nogen, kan du måske finde en i nærheden af dig på siden Ressourcer. Jeg tror, det er det, som vil hjælpe dig allermest.
Mvh. Marie
Marie Bodilsen Nielsen
Skrevet af:
Marie Bodilsen Nielsen
Lægestuderende
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK