Sexproblem og gravid - kan I hjælpe mig?
Hej Adam og Eva. Jeg har et lille sexproblem: Hver gang jeg har sex, går der to min., og så fniser jeg. Min kæreste er træt af at have sex med mig, fordi jeg griner. Han tror, at jeg griner ad hans kønsdele.
Men ikke nok med det. Jeg har været til lægen og jeg er gravid. Jeg skal have tvillinger, men hvis jeg fortæller det til min kæreste, vil han bare efterlade mig og lade mig stå med hele problemet.
Min mor er død, og derfor kan jeg ikke komme til hende. Jeg er enebarn og bor sammen med min far.
HJÆLP ...?
M, 15 år

SVAR:
Kære M
Jeg vil starte med den sidste del af dit spørgsmål, så kommer jeg til det andet senere. Jeg kan godt forstå, du skriver HJÆLP sidst i dit brev, for det er da en rigtig svær situation, du er havnet i, og der er ikke nogen tvivl om, at du har brug for hjælp fra nogle voksne.
Det er under alle omstændigheder meget svært, at du har mistet din mor og derfor ikke har hende at snakke med, og du skriver ikke noget om dit forhold til din far, eller om der er andre voksne i dit liv, du kan bruge. Men jeg vil meget opfordre dig til at tænke over, hvem du kan snakke med, for det her er ikke noget, du skal stå med alene.
Gravid
Når du skriver i dit brev, at du er gravid med tvillinger, må du være langt i din graviditet, og så må det også kunne ses på dig. Derfor håber jeg, din læge eller sygehuset har sat initiativer i gang for at hjælpe dig, for det er ikke en sag, du kan være alene med.
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig yderligere, men jeg har brug for, at du skriver noget mere om din situation for at kunne råde dig ordentligt, så det vil være fint, hvis du kan skrive igen og fortælle mere om, hvad der er sket i forhold til din graviditet, hvor langt du er i den og noget mere om dit forhold til din kæreste og hans familie.
Sex og tryghed hører sammen
Så vil jeg skrive lidt om dit andet problem, nemlig at du fniser, når I har haft sex. Det lyder for mig, som om I begge er meget usikre på hinanden, når I har sex. Når man i din alder fniser eller griner, er det ofte et tegn på, at man ikke er helt tryg ved situationen. Og når din kæreste er bange for, at du griner af hans kønsorganer, er det også et tegn på, at han er usikker på sig selv og sin egen formåen. Jeg ved ikke, hvor gammel din kæreste er, men når man som du er 15 år, kan det være svært at sige med ord, hvordan du har det, og så kommer usikkerheden frem ved at fnise eller grine.
Når I har sex med hinanden, er det vigtigt, at I er klar til det. Det betyder, at I er trygge ved hinanden og har så tæt et fællesskab, at I kan dele de følelser, det skaber. Det er svært, når man er 15 år, fordi du på mange måder er i gang med en kæmpe udvikling både på krop og sjæl. Det er en tid, hvor du og din kæreste skal finde ud af, hvem I selv er og en tid, hvor kroppen udvikler sig med rivende fart, så det kan være svært at følge med.
Jeg har her lagt nogle links, som beskriver, hvordan I passer på hinanden og jeres sexliv:
Er der nogen der kan li’ mig?
Sex og følelser
Værd at vente på
Flyt fokus og opbyg tryghed
Som jeg skrev før, er der mange ting i dit brev, der tyder på, at I er alt for usikre på hinanden til at kunne få det gode og givende sexliv. Derfor synes jeg, I skal stoppe med at have sex med hinanden og I stedet være kærester og gode venner. Det betyder, at I skal bruge tid sammen på en anden måde og lave andre ting sammen, f.eks. være sammen med venner, gå i biografen, snakke, ting som gør, at I får opbygget et godt og solidt forhold, hvor I kender hinanden godt og ved, hvordan I reagerer på hinanden.
Held og lykke med det, og skriv endelig igen, hvis du har brug for mere hjælp.
M.v.h. Kirsten Kirk Christensen