Ser mit underliv normalt ud?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse

Jeg synes, det er lidt pinligt og grænseoverskridende at tale højt om dette, men jeg kan snart ikke holde ud mere ikke at få et svar eller en forklaring på min bekymring.

Jeg har i mange år været meget usikker på, hvordan mit underliv ser ud, da jeg synes det er meget stort. Med stort mener jeg, at når jeg fx står i undertøj eller bikini, synes jeg, at jeg buler ret meget ud i underlivet. Jeg synes både, at den knogle, som sidder lige ved kønsbehåringen (eller venusbjerget) er meget stor og buler ud, og så har jeg også ret meget hud. Jeg har tidligere fået skåret noget af mine indre skamlæber, men jeg synes de ydre er et ligeså stort problem, og jeg ved ikke, hvordan jeg kan gøre noget ved nogle af delene.

Jeg er meget usikker på mig selv og har været det i mange år, og jeg tror derfor ikke, det er noget jeg vil komme over med tiden. Jeg er stadig jomfru af denne grund, og det er noget, som gør mig meget ked af det. Når andre piger – mine veninder eller folk på billeder – står i undertøj/bikini eller andet tætsiddende, kan man ikke se deres underliv(bule) bagfra – heller ikke når de bukker sig forover – men på mig er den meget stor, og det er også noget, min veninde engang kommenterede på at den var. Knoglebulen er derudover også en belastning forfra i stramtsiddende tøj, og jeg bliver derfor mindet om mine problemer hver eneste dag.

Jeg har søgt meget rundt på nettet for at se, om det skulle være en form for sygdom, men kan ikke finde noget. Jeg har derudover også søgt mange billeder på andre kvinders underliv for at sammenligne lidt, men intet virker til at være det samme som mig. Jeg er desperat efter hjælp og et godt råd. Håber I kan hjælpe mig.

Tak, kvinde 20 år

SVAR:

Kære kvinde

Du er bekymret for, om du fejler noget med dit underliv, fordi du ikke synes, dit underliv ligner andres.

Store forskelle på det normale

Der er meget stor forskel på, hvordan kvinder ser ud. Både højde, vægt, brysternes størrelse og udseende, hårfarve, hvor meget knæene vinkler og alt muligt. Der er også forskel på, hvordan vores bækkenknogler er sat sammen. Knoglernes bygning er noget, vi ikke kan ændre på. Mængden af hud og fedt i underhuden afhænger af, hvor meget du vejer. Hvis du vejer for meget, har du mere fedt i underhuden og vil lettere komme til at fylde lidt. Dine skamlæbers størrelse er bestemt af din genetik. Men hvis du har meget fedt på kroppen, vil det selvfølgelig også sætte sig ved dine ydre skamlæber og på dit kønsbjerg.

Billeder er ofte redigeret

Jeg kan ikke forstå, du mener, at du ikke kan se venusbjerget eller antydningen af underlivsbulen bagfra på andre kvinder. Det kan selvfølgelig være, at de kvinder ligesom du ikke går i stramt tøj eller i bikini. Men det er meget normalt at se sådan ud. Det afhænger jo også af, hvilken vinkel du ser det fra. Du skal tænke på, at de færreste ligner kvinderne i modebladene. De billeder er ofte blevet redigeret, og det er billeder af fotomodeller. I København var der en overgang et projekt, hvor helt almindelige kvinder anonymt fik taget billeder af deres underliv for at vise, hvor forskellige de ser ud. Du kan se billederne ved at google “kussomat”.

Operation er med risiko

Du skriver, at du allerede har fået foretaget et kirurgisk indgreb på dine indre skamlæber. I den forbindelse har der været en læge, der kiggede på dig og vurderede, hvad der var normalt og hvad der var unormalt. Hvis der havde været en sygdom, ville den læge have snakket med dig om det. Du ved så også, at det ikke var en særlig behagelig operation. Operationer i kønsorganerne påvirker også følesansen i området, da man vil komme til at skære følenerver over. Det kan derfor påvirke din nydelse ved sex. Derfor skal man kun operere ved kønsorganerne, når det er nødvendigt. Man kan godt få en operation, der reducerer størrelsen af de ydre skamlæber. Man kan også få en fedtsugning på venusbjerget, og man kan få fjernet overskydende hud. Men det er oftest for egen regning på et privathospital.

Du er dig og vidunderlig!

Inden du kaster alle dine penge efter jagten på at ligne alle andre, vil jeg fortælle dig, at du sikkert er helt normal. Mange kvinder ser ud som dig. En dag vil du finde en kæreste, som du vil elske højt, og han vil elske dig. Uanset hvordan du selv synes, du ser ud. Han vil synes, at du er den mest vidunderlige i verden. Der er også flere mænd, der er meget vilde med fyldige kønslæber. Så tænk dig om. Du skal leve resten af dit liv med eventuelle gener efter en operation.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen
Signe