Ser min skede normal ud?
Kære brevkasse. Jeg er en ung pige, der har været i seng med én fyr. Vi er ikke længere kærester, og det er omkring et år siden. Jeg gik rundt i den forvisning om, at jeg så helt normal ud ved mine kønsorganer, og at jeg nu, hvor jeg har haft sex et par gange, også havde en normal skede.
Men for nylig var jeg oppe hos min læge for at få lavet et rutinetjek i.f.m celleforandringer. Det var min første underlivsundersøgelse, og jeg synes, det gjorde ret ondt. Jeg sagde, at det gjorde ondt, og min læge sagde, "Hmm, det plejer det ellers normalt ikke at gøre". Og så sagde hun efterfølgende, at jeg var ret "stram".
Måske virker det fjollet, men jeg gik derfra og følte mig forkert og på en eller anden måde "underudviklet" i forhold til min alder. Jeg føler kort sagt, at jeg er forkert, og at min skede er strammere end alle andre pigers på min alder.
Jeg har kigget på mig selv i et spejl, og min skedeåbning er ca. svarende til en fingerspids, og jeg kan få to fingre op – vel at mærke, når jeg ikke er ophidset. Dog kan jeg tydeligt mærke skedevæggen omkring mine fingre. Mit spørgsmål er nok, hvor "stor" en normal skede er? Jeg ved godt, at det kan variere meget, men med jeres mange års erfaring kan I måske berolige mig lidt eller give nogle eksempler på forskellige størrelser på en "normal" skedeåbning?
Håber sådan, at jeg får et svar fra jer:)
Mange hilsner S, 20+

SVAR:
Kære S
Det er ikke rart at få en følelse af at være forkert eller se forkert ud. Jeg kan godt forstå, du har brug for at vide, at alt er normalt.
Som jordemoder har jeg efterhånden stiftet bekendtskab med en del forskellige kvinder og derfor også mange forskellige skeder. Jeg føler mig derfor ret kompetent til at bekræfte, at der er store variationer i udseendet af de kvindelige kønsorganer, hvilket du også selv giver udtryk for. Til gengæld er det ikke muligt for mig at sætte tal eller mål på, hvad der er normalt eller unormalt. Så længe kønsorganerne er funktionsdygtige, er der intet, der er unormalt.
Skede og bækkenbund
Skeden er et meget elastisk blødt rør. Røret er ikke "åbent", med mindre du fx har en finger oppe eller har samleje. Normalt klapper rørets vægge sammen og rører ved hinanden, derfor kan du kun se et lille stykke op, når du skiller skamlæberne med dine fingre. Derfor ser skedeåbningen også kun ud som ca. en fingerspids, ligesom du beskriver, men også den er elastisk. Tænk bare på, at den er så elastisk, at der kan komme et barn ud ved en fødsel. Men skedens elasticitet afhænger af flere faktorer; det er ikke bare en elastik, man kan trække i efter forgodtbefindende. Man kan derfor ikke bare uprovokeret putte større genstande ind i skeden. Fx har vi en bækkenbund nede omkring de indre kønsorganer. Bækkenbunden er den hængekøje af muskler, bindevæv, kar og nerver, der lukker bunden af bækkenet og sørger for, at organer som blære og livmoder ikke falder ud.
Indtrængning
Følelsesmæssige reaktioner kan betyde meget for spændingstilstanden i bækkenbundens muskler. Der er derfor stor forskel på, om man er nervøs eller helt afslappet, når indtrængning i skeden finder sted. Jeg forestiller mig, at du muligvis har været lidt nervøs ved at skulle have foretaget din første underlivsundersøgelse. Det er i hvert fald helt normalt at spænde og have svært ved at slappe af i den for dig uvante situation.
Derudover er der stor forskel på, om indtrængning finder sted, når du er seksuelt opstemt, eller når du ligger i gynækologisk leje hos din læge. Når man bliver seksuelt opstemt, begynder kirtler i skeden at producere et sekret, som er med til at smøre og lette indtrængningen, altså en slags naturlig glidecreme. Desuden vil skeden også begynde at strække sig og gøre sig klar til indtrængningen, når du bliver seksuelt opstemt.
Du er helt normal
Alt, hvad du fortæller om din krop, lyder fuldstændig normalt. Du har tidligere været fint i stand til at gennemføre samleje, og det siger mig, at dine kønsorganer er funktionsdygtige og normale. At du kan få to fingre op og stadig mærke skedevæggen er helt, som det skal være, og at du synes, en underlivsundersøgelse gjorde ondt, er desværre ikke unormalt. Skulle din skede være til den stramme side af normalen, er det intet problem, så længe du kan have et smertefrit samleje. Det har intet at gøre med at være underudviklet eller forkert på nogen måde.
At du så fik et indtryk af lægen af at være forkert er meget uheldigt, men jeg er overbevist om, at du ikke skal lægge mere i de kommentarer end som så. Næste gang du skal have foretaget en gynækologisk undersøgelse, synes jeg, du skal begynde med at fortælle lægen, hvad du oplevede sidst og bede hende om at være mere hensynsfuld.
Jeg håber, at jeg har kunne berolige dig lidt. Jeg føler mig i hvert fald overbevist om, at du er helt normal.
Kærlige hilsner
Eva F. Diemer