Selvmordsforsøg og kærestesorg - hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Hej Brevkassen. Jeg er særdeles forvirret for tiden, min forlovede og jeg slog op for ca 5 mdr siden. Lige siden dengang har jeg ikke kunne glemme hende eller kommet videre. Mine venner og familie støtter mig i alt og de siger, der skal gå tid, men jeg kan snart ikke klare det længere. Jeg føler, at jeg er skyld i bruddet, fordi jeg har kæmpet med en jalousi i hele forholdet, hvilket jeg hader mig selv grænseløst for. Selvom jeg gik til psykolog, imens vi kom sammen, så følte hun ikke, det var tilstrækkeligt.

Det værste er, at jeg hver dag skal gå med tankerne om, hvad jeg kunne havde gjort anderledes og det piner mig inderligt, at jeg troede, jeg havde fundet den eneste ene i mit liv. Det er en af grundene til, jeg forsøgt tre gange selvmord. Dvs at jeg blevet indlagt på sygehuset to gange af pilleforgiftning. Den ene gang 20 piller og den anden 100, hvor jeg endte på rigshospitalet.

Mit spørgsmål er så, hvordan kan jeg komme videre, jeg hader at bo alene hvilket jeg så heller aldrig har prøvet, men jeg kan ikke se mening med livet, fordi mine handlinger vil plage mig resten af livet. Det skal lige siges, at jeg får hjælp ved psykiatrien, men lige lidt hjælper det desværre. Jeg er særdeles bange for mig selv, da jeg ikke ved, hvad jeg kan finde på næste gang, jeg får en impulsiv tanke f.eks. skære i håndledet eller noget helt tredje.

Hvordan kan man komme videre efter en kærestesorg, der gør frygtelig ondt?

Mvh Martin

SVAR:

Kære Martin

Tak for dit brev.

Jeg vil starte med at være meget kontant.

Selvmord er en meget egoistisk handling. Selvmord er en måde, hvorpå man rammer alle dem, man holder af. Din familie og dine venner som lige nu hjælper og støtter dig, vil i mange mange år fremover blive hårdt ramt. De vil få skyldfølelser over, at de ikke hjalp dig nok, og deres liv vil blive påvirket af det. Det skal du overveje næste gang, du står med pilleglasset i hånden. ”Ønsker jeg på denne måde at skade alle dem, der holder af mig”? Stil dig selv det spørgsmål.

Nogle mennesker, der overvejer selvmord, bilder nogle gange sig selv ind, at andre vil blive frie og lettede, når de er fri for én. Men sådan er det ikke. Selvmord rammer rigtig hårdt for de efterladte.

Du er i gode hænder

Jeg kan se, du er i gode og kyndige hænder. Du har familie og venner, der lytter til dig. Du har en psykolog og du får hjælp fra psykiatrien. Jeg går ud fra, det måske er et center for selvmordsforebyggelse. Det er jeg rigtig glad for at høre. På den måde beder du om hjælp – og du rækker ud efter hjælp. Det er rigtig vigtigt.

Det er hårdt, men normalt

Når det er sagt, så tror jeg ikke, jeg har så meget nyt at tilføje, andet end at det, du oplever, er meget normalt. Du er i krise. Du er blevet forladt. Du kan endda måske godt se, hvordan du selv har været med til, at det kom hertil.

I terapeutsprog kalder man det reaktionsfasen. Virkeligheden er gået op for dig. Hun er flyttet ud og du mærker ensomheden, som du hader.

Du er sådan set det sværeste sted, fordi i reaktionsfasen der går virkeligheden rigtig op for én og man er ikke begyndt helt at kunne se fremad endnu. Det er derfor, det er godt, du søger hjælp.

At være der, hvor du er, udvikler nogle en depression. Jeg går ud fra, at både din læge og psykolog vurderer sammen med dig, om du eventuelt har udviklet dig en depression.

Ramt af en stor krise

Jeg vil sige ligesom dine venner og familie. DET TAGER TID. Sådan er det ganske enkelt. Man kan ikke løbe fra en krise, eller bare beslutte sig for at ville videre. Når man er ramt af en stor sorg og vrede, som du er, ja så er der kun én vej og det er at gennemleve den. Det er ligesom livets vilkår, at nogle gange så bliver man ramt af noget rigtig svært.

Lær af krisen

Jeg kan se, du bebrejder dig selv, at du har været meget jaloux i forholdet, og angiver, at det måske har været én af grundene til, at det gik over. Jeg tror, det er vigtigt, at man efterfølgende kigger lidt tilbage, og prøver at lære af det, der gik galt. Ikke sådan at man nødvendigvis tager al skylden, men at man tager fat om sin egen del. Derfor er det rigtig vigtigt, at du går hos en psykolog, som hjælper dig videre.

Tag dig tid til at slikke dine sår

Jeg vil opfordre dig til at acceptere, at der er en tidsfaktor i dette. Sorg tager tid, og jo mere du giver dig god tid, desto hurtigere kommer du videre.

Jeg vil opfordre dig til at blive endnu klogere på dig selv, så du i dit næste forhold kan blive bedre til at tackle din jalousi.

Jeg vil ønske dig alt det bedste og kan fortælle dig, at der hvor du er, der er der rigtig mange, der har været før dig – og sidenhen fundet ud af, at der på den anden side alligevel var mere godt liv at leve.

Venlig hilsen

Steen Kruse