Selv krænket, hvordan stoppe med onani?
Hej Adam og Eva. Jeg synes, at jeg onanerer for meget og måske har det noget at gøre med, at jeg får nogen tvangstanker, om at jeg er pædofil. På grund af jeg selv er blevet krænket en gang af min bonus storebror, så er jeg begyndt med at få de tanker, så jeg tog mig sammen og fik snakket med min mor. Så nu er vi ved at få styr på tingene.
Men tror at jeg onanerer meget, fordi jeg er bange for at skulle begynde at tænde på små piger og nu er jeg træt af det og har faktisk slet ikke lyst til at onanere og har aldrig haft det, hader det og vil af med det. Men kan man stoppe med at onanere eller er jeg tvunget til det???
Martin, 14 år

SVAR:
Kære Martin
Tak for dine spørgsmål og din åbenhed omkring dine tanker og onani. Det er så godt, at du har fået snakket med din mor om dine tanker om pædofili. Det at få snakket om tingene er ofte en stor hjælp til at gøre svære tanker mindre spændende. Når vi snakker om pædofili, er det forbudt, men det betyder jo ikke, at du har gjort noget forkert ved at have tankerne, for tanker kan ingen af os styre. Det er det, som tankerne får os til at gøre, der kan have fatale følger. Du har valgt at dele dine tanker med din mor og det kan du ikke få nok anerkendelse for. Det er super godt.
Behov for endnu flere snakke
Du har selv mærket, hvordan det er at blive krænket af en, du måske havde tillid til. Det kan ikke beskrives, hvor ødelæggende det er, hvis det ikke bliver bearbejdet. Du skriver ikke, om du også har fået snakket om det, men hvis du ikke har, vil jeg kraftigt anbefale, at du også får snakket med evt. din mor om det. Det vigtige for dig er, at du får snakket med en om, hvad det har gjort ved dig.
Kan være nødvendigt, at tale med en professionel
Ved at få bearbejdet det, vil risikoen for at du kommer til at krænke en anden blive væsentlig formindsket. Det bringer mig videre til dine problemer omkring onani. Du har tilsyneladende fundet ud at, onani kan få dine tanker om pædofili til at gå væk for en tid. Det er rigtig godt fundet ud af og godt, at du derved undgår at føre dine tanker om pædofili ud i handling. Det alvorlige ved at du bruger onani til at fjerne de tanker, du ikke bryder dig om, er, at du tilsyneladende får en anstrengt forhold til din egen seksualitet.
Vigtigt med et sundt forhold til seksualitet
Du hader nu at onanere. Jeg tror godt, du kan holde op med at onanere. Når du som dreng ikke onanerer, vil der ske det, at der stadig vil blive produceret sæd og der vil kommer en udløsning om natten, så der vil ikke ske noget ved ikke at onanere. Det er bare ikke noget godt mål i sig selv at holde op med at onanere. Det vigtigste, tror jeg, er at du får talt om/talt mere om det, at du er blevet krænket og dine tanker om pædofili. Jeg synes, du skal tale mere med din mor om det og I kan sammen overveje, om det ville være en ide, at du fik talt med en psykolog eller en anden professionel om det, for at sikre, at du får et sundt forhold til din seksualitet. Måske vil det også kunne være en hjælp, til at se på en ny og positiv måde på det at onanere/din seksualitet.
Læs også denne artikel og du kan tale med din mor om den: Sig det bare!
Kærlig hilsen Jens Ole Clausen
Jens Ole Clausen
Skrevet af:
Jens Ole Clausen
familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk