Savner ungdomskæreste her 10 år efter - hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Hej Adam&Eva. For ca. 10 år siden gik min daværende kæreste og jeg fra hinanden - vi var enige, vi var begge ikke modne nok til at blive sammen. Vi var begge glade for hinanden; men fordi der på det tidspunkt skete så meget, valgte vi, det var bedst at gå fra hinanden.

Ikke lang tid efter, finder han en ny kæreste, som han har været sammen med siden. Inden vi brød helt, sagde vi begge til hinanden, at vi sagtens kunne se os sammen igen "om et par år".

Jeg har siden haft kærester - hvoraf særligt én betød meget for mig. Vi er ikke sammen længere. Det brud tog også hårdt på mig; men nu, hvor jeg er ved at være ovre ham, er jeg atter begyndt at savne min ungdoms kæreste, og jeg er nu rejst hele vejen rundt om jorden, i håbet om at komme videre.

Mit problem er, at jeg ikke tror, jeg er kommet videre. Jeg har svært ved at sætte fingeren på, hvorfor jeg ikke er, men når jeg savner, så savner jeg min ungdoms kæreste. Jeg håber hele tiden på, at han kommer tilbage, selvom jeg ved, det aldrig vil kunne fungere.

Jeg synes, jeg har prøvet at komme videre. Jeg har sørget for at være single, så jeg ikke bare gik fra den ene kæreste til den anden. Jeg har motioneret mig ud af smerterne, sultet mig selv og sidst, så har jeg nok også spist mig igennem dem.

Det er som om, at jeg prøver at finde en løsning, men det virker ikke. Det er stadig svært at se dem sammen - for selvom jeg ved, de nok er sammen resten af deres dage, så er det bare som om, at jeg ikke kan slippe tanken om ham og mig...

Hvad kan jeg gøre, så mange år efter?? Jeg ved, at jeg aldrig kommer til at være sammen med ham igen; men jeg har brug for, at mit hjerte ved det også...

Mange hilsner

Menzamus

SVAR:

Kære Menzamus

Det kan være svært at glemme sin første store kærlighed, og jeg synes, det lyder meget naturligt, at tankerne om din ”gamle” kæreste dukker op nu, hvor du ikke har en kæreste. Tanker og følelser hænger sammen, og derfor vil tanker om, hvad der var engang, også udløse følelser. I dit tilfælde følelser, der fører til savn.

Hvordan komme videre?

Du har et stort ønske om én gang for alle at komme videre. Du har allerede forsøgt meget for at glemme ham og komme videre i dit liv; men tankerne og følelserne vil ikke rigtig slippe sit tag i dig. Eller også er det dig, der ikke rigtig vil slippe dit tag i tankerne og følelserne? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at vi mennesker nogle gange kan komme til at dyrke tanker og følelser, som er forbundet med en form for smerte. For eksempel den smerte, der kan være forbundet med en ulykkelig forelskelse. En sådan smerte kan på en gang være både ubehagelig og behagelig, og den omtales derfor nogle gange som den søde smerte.

Ret fokus mod det, der gør dig glad

Når jeg læser din henvendelse, kommer jeg også til at tænke på, om savnet og længslen efter din ungdoms kæreste måske er et udtryk for en generel længsel efter én at dele livet med? Din ungdoms kæreste fungerer så bare som et mere håndgribeligt udtryk for denne mere diffuse længsel.

Det, jeg vil forslå dig at gøre for at komme videre, er at tænke på noget andet end din ungdoms kæreste og det, I havde sammen. Fokuser på tanker og aktiviteter, der gør dig glad. Gør det gerne uden at tænke på, at det er for at glemme din ungdoms kæreste. Gør det i stedet, fordi du ønsker at være god ved dig selv. Fylder du dit liv og dine tanker med nyt indhold, vil der blive mindre plads til din ungdoms kæreste, og mindet om ham og de dermed forbundne følelser vil med tiden finde et mere naturligt leje.

Måske behov for mere hjælp

Du skriver, at du både har forsøgt at motionere dig ud af smerterne, at sulte dig og at spise dig igennem smerterne. Ud fra din beskrivelse er det vanskeligt for mig helt at afgøre, hvor alvorlige dine ”forsøg” har været. Men det kan du nok selv svare på, hvis du tør være ærlig overfor dig selv.

Er der tale om alvorlige forsøg, tror jeg, du har brug for mere hjælp, end jeg kan tilbyde dig her på AdamogEva.dk. Så måske får/har du brug for samtaler hos en psykolog eller terapeut, som kan hjælpe dig med at finde mere hensigtsmæssige måder at håndtere smerte på.

Håber, mit svar kan hjælpe dig videre.

Jette