Savner hende - hvordan vender man situationen om?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg har prøvet at kigge i jeres arkiv for at finde noget, som passer til mit forhold eller andre oplevelser. Men synes ikke helt jeg står i den samme situation, derfor sender jeg et brev til jer.

Jeg vil lige fortælle lidt for at skabe et billede. Min kæresten har i længere periode ikke kunne lide min brors kæreste. Det kan jeg heller ikke selv, men hun har et rigtig rigtig godt forhold til sin søster og kan ikke forstå, hvorfor jeg ikke har det med min bror. Hun har derfor svinget meget i holdninger, om vi skulle se dem eller ej. Så meget at jeg til sidste sagde fra og sagde, at jeg aldrig fik det forhold med min bror og vi bare skulle ses, når der var familie ting. Derefter har min far desværre haft diverse problemer med min mor. Det har ikke været særlig rart i perioder, men man har fundet ud af, at han er gået ned med flaget og fået en depression. Så der er en forklaring. Men ellers har vi været sammen i 3,5 år og boet sammen i 2 år.

Min kæreste og jeg har haft et par måneder, hvor det ikke har kørt alt for godt, ikke fordi vi skændes, men tiden har ikke været der og humøret har ikke været på det højeste. Jeg er en tænkende meget kærlig person, så selvfølgelig reagerer jeg og spørger, hvad der er galt. Jeg modtager et svar, hvor hun siger, hun har meget travlt og studiet tager rigtig meget energi fra hende. Derfor laver jeg lidt struktur ændringer i mit liv, prøver at være der mere for hende og gøre flere ting, sådan hun har mere tid. Hun kommer til koncert osv. Hun få rimelig meget luft i weekenderne, til at lave hvad hun har lyst til. Skal siges at vi ikke var klistret op og ned af hinanden.

Men intet har ændret sig rigtig og jeg fornemmer at hendes mobil telefon er rigtig vigtig for hende. Så meget fokus at jeg føler mig lidt til grin, jeg tjekker hendes telefon og finder ud af, at hun har flirtet med en anden fyr. Jeg bliver jo utrolig ked af at se sådan en ting, når man selv prøver at løfte forholdet. Jeg tager fat i hende og vi græder begge 2. Hun siger virkelig til mig, at jeg ikke skal lægge noget i det, men at hun godt ved, at det er helt forkert. Vi snakker meget sammen og jeg vil gerne give hende en chance igen. Hun starter dog på praktik efter den weekend og betyder hun ikke er hjemme i 2 uger. De 2 uger var virkelig hårde for mig at være helt alene og vi havde næsten ingen kontakt med hinanden. Hun virkede meget kold og kynisk selv efter sådan en episode.

Vi kommer så sammen om søndagen og der fortæller hun mig, at hun er forvirret og ved ikke, hvad hun vil mere. Jeg bliver så dybt ked af det indvendig og siger, at hun bare kan flytte, fordi det gider jeg ikke spilde min tid på. Vi er så gået hver for sig og hun har så valgt at skrive et brev til mig efterfølgende uge med en forklaring på det hele. I det brev står der, hun elsker mig og er virkelig taknemlig for alt, hvad jeg har gjort og havde sammen. Men hun kan bare ikke med min familie og hun føler, de kører psykisk terror mod hende og hun må tænke på sig selv. Jeg ved, at det ikke er den bedste familie, men så meget ser vi heller ikke til den? Jeg forstår virkelig ikke, hvad der er sket, siden hun ligefrem hader dem alle. Hun følte, at jeg ikke gad lytte til de problemer og derfor ikke har snakket om det. Men jeg følte jo, at hun svinged virkelig i sine holdninger til nogen af problemerne? Jeg savner hende virkelig over alt på jorden og følte det var den rigtige pige for mig. Jeg ved godt at man må give slip og komme videre, men savnet køre på konstant og hovedet kører med, hvordan kan man vinde hende tilbage? Der er gået 2 måneder nu og jeg ved godt det ikke er lang tid, men det er kun blevet være.

Daniel, 26 år

SVAR:

Hej Daniel

Tak for din henvendelse til AdamogEva.

Du fortæller, at du har haft en kæreste gennem 3½ år, som du har boet sammen med i de seneste 2 år. For 2 måneder siden gik I fra hinanden, fordi I ikke kunne få jeres forhold til at fungere. Du fortæller bl.a., at din kæreste ikke kunne sammen med din familie og at det var rigtig hårdt for hende.

Du beskriver, at du savner din eks-kæreste virkelig meget og tænker meget på, hvordan du kan vinde hende tilbage.

Overskriften for din mail til os er: “Hvordan vender man situationen om?”

Jeg forstår godt, at du må have vendt situationen om. Det er virkelig hårdt at gå med en ulykkelig forelskelse og ikke kunne komme videre derfra. Der skal ligesom ske noget andet. Det er svært for dig at leve med det, som er nu. Derfor er det et godt spørgsmål, du stiller: Hvordan kan situationen vendes om?

Jeg tænker, at der i hvert fald er mindst 2 måder, hvorpå situationen kan vendes om:

  1. At din situation vendes om, ved at din eks-kæreste på ny vender sig mod dig
  2. At du beslutter dig for, at du vil vende dig væk fra din eks-kæreste og arbejde på at slippe hende

Kan du vinde hende tilbage?

Jeg ser sådan på det, at kærlighedens natur er, at den er frivillig. Dvs. man kan ikke tvinge nogen eller manipulere nogen til at elske sig. Det skal komme indefra. Derfor kan du ikke tvinge din eks-kæreste til at komme tilbage. Hun skal komme frivilligt, fordi hun har lyst til at være sammen med dig. Jeg kender ikke jeres historie i detaljer, men jeg synes, jeg får en klar fornemmelse af, at det ikke er særlig sandsynligt, at det kommer til at ske.

Jeg tror ikke, at du kan gøre noget, for at få det til at ske. Hvis hun ville tilbage til dig, var hun allerede kommet, tænker jeg. Hun er på vej videre i sit liv.

Derfor virker det ikke særlig sandsynligt, at mulighed 1 er den vej, som du skal gå, hvis du vil vende din situation.

Kan du slippe hende?

Det er altid forbundet med smerte og sorg, når man bliver forladt eller må skilles fra en, som man holder meget af. I din situation her, kan jeg forstå, at det også var forbundet med meget smerte og sorg, at være sammen. Så stor smerte, at du på et tidspunkt sagde til hende, at hun bare kunne gå.

Hvis I var blevet sammen, lyder det til, at det ville have været et forhold, som var meget svært for jer begge. Et forhold, som ville slide på jer begge to og som ingen af jer virkelig kunne slappe af i.

Derfor tror jeg, at det var en god beslutning, at I gik fra hinanden. Det, at I er gået fra hinanden, giver jer mulighed for at komme videre hver for sig.

Dit problem lige nu er, som jeg ser det, at du ikke har besluttet dig for at komme videre. Du hænger stadig fast i jeres forhold og håber på noget, som ikke kan opnås.

Jeg tror, det bedste, du kan gøre for dig selv, er to ting:

  1. At give dig selv tid til at komme igennem sorgen over at miste
  2. At beslutte dig for at opgive hende

Så længe du holder fast i håbet, er du bundet til din smerte og kan ikke komme videre. Derfor er du nødt til at opgive håbet. Det er en proces, som kan tage måneder eller måske et helt år, men jeg tror, det er bedste for dig. Det afgørende er, at du beslutter dig for, at det er den vej, du vil gå, så du kan få situationen til at vende sig.

Det er dig, som skal få situationen til at vende sig. Derfor skal du beslutte dig for at gøre noget. Hvis du har billeder, ting, tøj eller andet, som binder og minder dig om hende, så skaf dig af med det. Beslut dig for, at du vil slippe hende, ikke fordi hun er et dårligt menneske, men fordi I ikke kunne få det til at fungere. Beslut dig, fordi det er det bedste for dig.

Opgiv håbet og slip fri.

Jeg håber for dig, at det må lykkes for dig, at få vendt situationen. Du skal sikkert igennem endnu et par svære måneder, men så tror jeg, tingene vil begynde at klare op for dig.

De bedste hilsner fra Benny