Er de kløende, røde knopper en kønssygdom?
Hej.
Jeg er en dreng på 18 år, som har fået sådan nogle røde knopper på mit penishoved men også lidt på min forhud. Synes også, det ligner sådan et slags udslæt, men det er nok bare, fordi der er så mange knopper, tænker jeg. Jeg opdagede dem i lørdags, hvor jeg fik lyst til at onanere, men det gjorde lidt ondt, så lod være. Nu er det tirsdag, og det gør ikke ondt mere, men det klør lidt. Det svier heller ikke, når jeg tisser eller noget.
Skal også lige siges, at jeg har okay svært ved at få min forhud tilbage, men kan godt få den tilbage og have sex, men det sidder stramt.
Jeg havde sex ugen før med min bolleven, og vi har haft sex mange gange før. Problemet er så bare, at hun var meget tør, da vi sidst havde samleje. Selvom jeg prøvede at gøre hende våd først, så gik det bare væk på 2 sekunder igen. Vi bruger ikke kondom, så det var virkelig svært at få den ind, fordi det var så tørt, og så var det heller ikke lige så rart i starten, da den var presset ind. Når vi er sammen, har vi samleje rigtig mange gange på en dag, og hun var tør dem alle.
Har læst, at hos andre med røde prikker på penis, var det kommet af “tør sex”, fordi man gnider penis op ad tør hud, men kan ikke helt finde ud af, om jeg har det samme. Min bolleven har også fået ondt i skeden.
Så jeg prøver sådan set bare at finde ud af, hvad jeg har. Har læst, at nogle med nogenlunde det samme problem sagde, det ville gå væk af sig selv efter 3 uger, eller skal der læge til? Er ikke meget for at tage til lægen, da jeg synes, det er vildt akavet, fordi jeg kender min læge godt.
Også lige en sidste ting: Må jeg godt onanere, selvom jeg har de her knopper på min penis?
Mange tak for hjælpen og svaret.
O

SVAR:
Hej O
Jeg kan forstå, du har nogle røde knopper på penishoved og forhud, som først gjorde ondt og nu klør lidt. De er kommet, efter du havde ubeskyttet sex med din bolleven. Du fortæller, at hun ikke blev særlig våd, men at I på trods heraf havde sex mange gange. Desuden oplever hun samme gener, som du beskriver.
Du spørger nu, hvad knopperne er (1), og om de går væk af sig selv (2). Desuden spørger du, om det er ok at onanere, når du har knopperne (3).
Jeg vil i det følgende prøve at svare på alle dine spørgsmål.
1: Jeg synes, det er rigtig svært at karakterisere et udslæt uden at se det. For mig lyder det som om, det sagtens kunne være et udslæt på baggrund af tør sex. Det vil typisk være ømt og svie lidt i dagene efter. Når det begynder at hele, vil det klø. Det er også det, du beskriver. Jeg vil alligevel minde dig om, at den eneste måde, du kan være sikker på ikke at have en kønssygdom, er ved at have sex med kondom, hvis du ikke har en fast partner i et gensidigt forpligtende forhold. Du ved ikke nødvendigvis, hvem din bolleven ellers har været sammen med. Derfor kan hverken du eller jeg udelukke kønssygdom, uden du bliver testet. At det svier og klør er hyppige symptomer på kønssygdomme, men det mest almindelige “symptom” er, at der ikke er nogen symptomer!
2: I min optik er det mest sandsynligt, at det udslæt du har, går væk af sig selv inden for en uges tid. Måske er det allerede væk? Hvis det ikke er forsvundet inden for to uger, eller det bliver værre, synes jeg, du skal gå til lægen. Jeg kan forstå, at du synes, det er pinligt at gå til lægen, fordi du kender din læge godt. Her vil jeg komme med to pointer: For det første har din læge tavshedspligt. Intet må videregives uden din tilladelse, når du er 18. Derfor kan du være helt tryg ved din læge. For det andet, mener jeg, at man må være voksen nok til at tage ansvaret for at få sin kønssygdom behandlet, hvis man er voksen nok til at have ubeskyttet sex. Det siger jeg ikke for at slå dig i hovedet! Det er bare vigtigt, at danskerne har deres seksuelle etik i orden, for at kønssygdomme ikke spredes og giver store gener for specielt kvinder.
3: Det er aldrig farligt at onanere. Det kan være, at det på grund af udslættet er ubehageligt, men det er ikke farligt.
Jeg håber, det er svar på dine spørgsmål. Hvis du fortsat mangler svar på noget, eller der er dukket nye spørgsmål op, er du mere end velkommen til at skrive igen.
Mvh.
Jonas
Jonas Ingemann Mejlgaard
Skrevet af:
Jonas Ingemann Mejlgaard
lægestuderende
adamogeva.dk