Rod i p-piller og menstruation – er jeg måske gravid?

Vis spørgsmål

Jeg har en virkelig indviklet historie, som jeg dårligt nok selv kan finde ud af længere. Har prøvet at skrive det ned hen af vejen, da det er totalt uvant for mig det her.

I sommers, eller mere præcist d 1. juli, havde jeg sex efter en pause på omkring 1 år.

Jeg var på p-piller, havde så ubeskyttet sex og kom i tanke om, at jeg havde glemt 3-4 stykker den måned. Så jeg gik i panik. Dagen efter tog jeg ikke min p-pille og valgte at holde pausen der, fordi det lød klogt nok i mit hoved på det tidspunkt.

Startede så op på mine p-piller igen ugen efter, men pludselig begyndte jeg at bløde efter en uges tid. Googlede mig så frem til, at det ville være smart at holde en pause fra p-pillerne, så det gjorde jeg. Stoppede helt på dem.

Har, da jeg var yngre, været på p-piller, da jeg havde en fast kæreste. Der blev jeg så gravid og fik det fjernet ... Og stoppede på dem igen. Har altid haft en regelmæssig menstruation, siden jeg fik den som 11-årig.

Men efter jeg stoppede på mine p-piller, har jeg haft min menstruation tre gange. I oktober fik jeg også min menstruation, men pludselig var den 12-13 dage forsinket og en blanding mellem lidt blod og brunt udflåd. Har ikke prøvet lignende før.

Nu i januar 2016 har jeg stadig ikke fået min menstruation. Jeg har i 3 dage haft meget meget lyst brunt udflåd. Får stadig menstruationssmerter, men svage.

Plejer at få så slemme smerter, at jeg ikke kan gå, stå eller sidde.

I samme periode har jeg også haft, hvad jeg tror, er forstoppelse. (Har ikke prøvet det før, så går ud fra det er det.) Det har været der on and off i hele den her periode.

Ved ikke, om det har noget at gøre med det.

Det hele er bare så nyt og uvant for mig. Har ikke prøvet noget lignende som de sidste 5 måneder.

Håber jeg kan få lidt svar eller forslag.

Venligst, A

SVAR:

Kære A

Tak for din fine beskrivelse. Den rummer flere forskellige spørgsmål, og jeg vil prøve at behandle dem ét ad gangen. Jeg forstår godt din bekymring, og jeg håber, jeg kan give dig svar på nogle af de uvisse ting, der rumsterer.

Kan du være gravid?

Du beskriver kun ét samleje – den 1. juli. Hvis du ikke har haft samleje siden da, tror jeg ikke, du er gravid. Du har haft to normale menstruationer siden, hvilket er usædvanligt, når man er gravid. Desuden ville du nok have oplevet andre symptomer end forstoppelse – fx ømme bryster, en voksende mave og en baby, der sparker. Hvis du blev gravid i begyndelsen af juli, ville din baby være ret stor nu og klar til fødsel omkring slutningen af marts.

Når det er sagt, så sker det af og til, at kvinder ikke ved, at de er gravide, før de skal føde, og hvis jeg var dig, ville jeg bruge en graviditetstest for at udelukke det helt. De giver dig et sikkert svar – også hvis du er langt henne i graviditeten. (De findes billigt på nettet, hvis du er forlegen ved at købe en i butikkerne.)

Hvis du har haft samleje siden juli – fx i begyndelsen af oktober – er det mere sandsynligt, at du kan være gravid. En menstruation, der ikke er så kraftig, som den plejer, men snarere er en slags blodigt udflåd, kan godt forekomme under graviditet. Så igen vil mit råd være: Brug en test.

Uregelmæssige menstruationer

Mange kvinder oplever fra tid til anden uregelmæssige menstruationer og pletblødninger. Hos unge kvinder som dig er det ofte forbigående og ufarligt. Kvindekroppen er konstant reguleret af hormoner, og der skal ikke altid så meget til, før der kommer lidt ubalance i systemerne, og menstruationen bliver uregelmæssig. Årsagerne kan ikke altid forklares, men det kan fx skyldes stress eller bivirkninger ved hormonel prævention. Hos de fleste vil menstruationen dog igen blive regelmæssig et par måneder efter, man er stoppet med p-piller, så det med præventionen er næppe årsagen hos dig.

Forstoppelse skyldes oftest forkert kost og for lidt motion. Jeg kender ikke dine kost- og motionsvaner, men du kan tjekke Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger til en sund livsstil. Kort fortalt vil det nok hjælpe på forstoppelsen, hvis du drikker 1½-2 liter vand om dagen, spiser flere grøntsager, undgår lyst brød og kommer ud at røre dig mindst en halv time hver dag.

Når det er sagt, findes der også mere alvorlige årsager (som stofskiftesygdomme og kræft) til både uregelmæssig blødning og forstoppelse, og jeg vil derfor opfordre dig til at gå til lægen og få det undersøgt for en sikkerheds skyld. Jeg tror ikke, du fejler noget alvorligt, men lægen har mulighed for at stille uddybende spørgsmål og evt. lave undersøgelser, der kan give et sikkert svar.

Hvis du har glemt at tage dine p-piller

Helt generelt gælder det med p-piller, at hvis du har glemt at tage en pille i over 12 timer, er du mindre godt beskyttet mod graviditet i de næste syv dage. Du skal altså hurtigst muligt tage den glemte pille, og tage den næste pille på det tidspunkt, hvor du plejer at tage den. Evt. må du tage to piller samtidig, hvis du har glemt den mere end et døgn. Brug kondom som prævention den næste uge og tag samtidig dine p-piller. I sommers, hvor du havde glemt flere piller, var det ikke usandsynligt, at du kunne være blevet gravid. Du er tidligere blevet gravid på p-piller, og det tyder på, at du har rimelig let ved at blive gravid og skal være ekstra opmærksom på at bruge prævention!

Hvis du igen begynder at bruge prævention, er det måske en idé at overveje en anden type. Der findes typer af prævention som fx p-stav eller p-ring, der virker på samme måde som p-piller, men som man ikke skal huske at tage hver dag. Du kan læse mere om disse former for prævention i vores tema om prævention. Du kan evt. bestille en dobbelttid hos lægen, så I også kan tale om, hvilken form for prævention, der passer bedst til dig.

Jeg vil til enhver tid anbefale kondom, hvis du dyrker sex med én, der ikke er din faste partner. Der er mange kønssygdomme i omløb, og de har en hel del dårlige følgevirkninger på både kort og langt sigt. Graviditet er ikke det eneste, du skal beskytte dig imod.

Har du din abort i tankerne?

Jeg kan se, at frygten for at blive gravid fylder noget hos dig. En sådan frygt kan skyldes mange ting – fx at det er uoverskueligt, upraktisk og uønskeligt at være gravid i en ung alder eller med en fyr, man ikke synes, skal være far til barnet. Nogle gange er den frygt forstærket, når man tidligere har fået en abort. De færreste har lyst til at få en abort flere gange, og det er ikke ualmindeligt, at kvinder oplever psykiske følgevirkninger efter en abort. Nogle oplever fx, at de har svært ved at være sammen med gravide og børn, der har den alder, ens eget barn ville have haft. Andre er bare uforklarligt triste, og igen andre har en stor lyst til at blive gravide igen for at “erstatte” det barn, man ikke fik.

Hvis du kan genkende nogle af de følelser, kan du tjekke en rådgivningsside ud, der specifikt henvender sig til kvinder, som er uønsket gravide eller har det svært efter en abort: abortlinien.dk.

Pas godt på dig selv

Kære A, jeg håber, det har givet dig svar på dine spørgsmål. Det er forfærdeligt anstrengende at gå med en stor bekymring i lang tid. Sex er fantastisk, men hvis man ikke værner om sig selv og udfolder seksualiteten i nogle rammer, der holder, følger der nogle ting med, som ikke er så fantastiske. Man kan både fysisk og psykisk få nogle følgevirkninger, der gør ondt. Min holdning er, at du får det største udbytte med den mindste risiko ved kun at dyrke sex med en mand, du har et livsvarigt forhold til. Der kan glæden vokse med årene, og der vil være bedre plads til en evt. uplanlagt graviditet. Jeg ved godt, det lyder vældig gammeldags og er i modstrid med den holdning, de fleste har til sex, men hvis du sidder med en ubehagelig fornemmelse i maven seks måneder efter, du har dyrket sex, synes jeg, det er værd at overveje alternativerne. Læs evt. vores artikel Værd at vente på.

Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg håber, du henvender dig igen, hvis du fortsat har spørgsmål.

Amalie