Ridser i mig selv - er jeg syg i hovedet? Har I nogle råd?
Hej. Jeg er en pige på 16. Jeg ville bare høre lidt om, om jeg er syg i hovedet?
Jeg er for 3 måneder siden blevet udsat for et seksuelt overgreb - skrev herind om det, for det var for anden gang.. men anyway (jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre).
I mange år har jeg meget sjældent ridset lidt i mig selv, når jeg havde det virkelig dårligt, men her de sidste par måneder er jeg bare begyndt at gøre det oftere og oftere... De dage, det sker, har jeg det dårligt lige fra, da jeg vågner. Jeg føler mig fed, ulækker og grim. Jeg føler, jeg er nødt til at gå i bad og putte mega meget make-up på og have det helt rigtige tøj på. Ellers har jeg vildt ondt i maven og er helt ude og skide. Og så ridser jeg med en passer i mit håndled og det hjææælper! :) Jeg blir glad af det??
.. jeg er begyndt ikke at spise så meget på det sidste eller spiser bare ikke usundt mere og min mor siger, at jeg taber mig og bla bla bla.. men det gør jeg ikke, min vægt hopper bare fra 45 til 42 hele tiden og lyver ikkke, den springer fra dag til dag op og ned.. Men ja, nogen gange ved jeg bare ikke lige, hvad jeg skal gøre af mig selv?... Ved ikke om I har nogle råd? ps. Der er ingen, der ved det og jeg gemmer det rigtigt godt.
Hilsen Hansen

SVAR:
Hej Hansen
Er du syg i hovedet...både ja og nej. Du har noget i dig, som er sygt pga. de oplevelser, du har været igennem og det gør, at du opfører dig sygt...eller ikke normalt. Men samtidigt er der mange andre normale mennesker, som opfører sig sygt, uden at man ville kalde dem syge.
Et forsøg på at håndtere de svære følelser
Grunden, til at du skærer eller ridser i dig selv, kan være, fordi du har en masse følelser og oplevelser indeni dig, som du ikke rigtigt kan håndtere og ikke ved, hvad du skal gøre ved dem. Når man har det sådan, er man fanget et sted, hvor man er handlingslammet og samtidigt i kaos. Måden, hvordan man føler, man gør noget aktivt og handler, er ved at ridse i sig selv, for så får man afløb for sine følelser og man føler sig i kontrol. Det er det samme med maden og måden du spiser på, det er også en måde at få kontrol på og ikke føle det hele så kaotisk. Det er bare ikke godt for dig i længden. Derfor vil jeg foreslå dig at tale med nogen om det, for på den måde kan du handle og få hjælp - det er ikke noget, du kan klare selv.
Du bliver nødt til at få hjælp fra andre
Hvem skal du så tale med...ja det kan være din bedste veninde, din mor eller en anden voksen, du har tillid til. Det vigtigste er bare, at du får fortalt det og snakket om det nogle gange. Når du gør det, vil der komme mere styr over dine følelser og du kan begynde at arbejde med dem. Hvis ikke du kommer videre den vej, vil det være godt for dig, at tale med en professionel om det, for således at få styr på det hele og komme igang med at leve et liv som mere eller mindre normale teenager ;-) I kan evt. tale med lægen om det.
Læs mere her:
Veninde cutter – har hun brug for hjælp og hvad gør jeg?
Min veninde er en "cutter" - hvad gør jeg?
Jeg håber det bedste for dig og ønsker dig frimodighed til at få talt om det.
Venlig hilsen Anne