Problemer med at gennemføre samleje - kan I hjælpe?
Adam og Eva.
Jeg håber, at I kan hjælpe. Jeg og min mand har problemer med at gennemføre samleje, da det er rigtig smertefuldt for mig. Når vi prøver, er det som om, at der få centimeter inde i mig er en solid mur. Den er uigennemtrængelig, og det er meget smertefuldt, når vi prøver.
Hver gang, vi har prøvet, har jeg pletblødt i et par dage efter. Jeg har efterhånden slet ikke lyst til sex længere, da vi har prøvet mange gange uden fremskridt.
Jeg håber, at I har et eller andet godt råd!
Med venlig hilsen mig, 21 år

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål, det er meget modigt af dig at skrive til os og rigtig godt, du gør det, for I er ikke alene om, at det kan være svært at få et samleje til at fungere.
Bliv undersøgt hos lægen
Du skriver, at der er en solid mur, og at du pletbløder, efter I har forsøgt. Det bekymrer mig lidt. Jeg tænker, at der kan være tale om at din kønskrans (jomfruhinde) ikke er revnet endnu og måske er lidt tykkere end normalt. For at være sikker på, at det er din kønskrans, synes jeg, at du hurtigst muligt skal undersøges af din praktiserende læge. Lægen har formentlig ikke behov for at lave en fuld gynækologisk undersøgelse, men jeg tænker, at det er vigtigt, at en læge mærker efter, om det er din kønskrans, I mærker, eller om der er en anden årsag.
Undersøg dig selv
Når lægen forhåbentlig kan fortælle, at alt er i orden, skal du begynde at undersøge dig selv. Mærk efter i skeden med en finger og masser de ømme områder. Start med en finger og så to. Du skal få en fornemmelse af, at din mands penis kan være der. Hold en pause med at forsøge at gennemføre samlejet f.eks. en måneds tid, hvor du øver dig. I skal i stedet for bare nyde hinanden og elskoven. Lad også gerne din mand massere dig, så han kan vide, at der er plads. Prøv også om glidecreme er noget, som kunne hjælpe jer. Det kan købes i Matas og på apoteket – det hedder også eksplorationscreme.
Prøv med en pause
Der er ikke noget at sige til, at lysten svigter - det er en naturlig reaktion, at man ikke har lyst til noget, der gør ondt. Men prøv med en pause fra samlejet og nyd elskoven i stedet, så tror jeg, lysten vender tilbage.
Prøv også at læse de her svar og artikler:
Hvordan får vi første samleje til at fungere?
Værd at vide om skeden
Sex den første tid - i praksis
Tal med en anden kvinde
En mulighed er også at tale med en anden kvinde - måske en kvinde, som er noget ældre end dig. Det kan være godt at tale om disse ting kvinde til kvinde.
Jeg håber, at dette kan hjælpe jer videre til et dejligt sexliv.
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive tilbage.
Else