Plet og ujævnhed på glans – hvad kan det være?
Kære adam&eva
Jeg skriver til jer, da jeg har opdaget to forandringer på min penis’ glans, som bekymrer mig lidt.
1) Jeg har i løbet af nok fire måneder fået en plet på penis’ glans. Det ser ud til, at den er blevet en smule tydeligere over denne periode. Jeg er ret frustreret og bekymret, da jeg ikke har kunnet finde noget om dette på internettet.
Pletten er ovenpå, når man kigger ned på penis, lige ud for urinrørsåbningen. Pletten er helt flad og gør slet ikke ondt, men det bekymrer mig. Det ligner rigtig meget en lys fregne både i farve og størrelse.
Mit spørgsmål er så: Er det overhovedet muligt at få en fregne på glans, da det jo ikke er hud som sådan? Og vigtigst af alt: Hvad kan det ellers være? Ufarlig pigmentforandring?
2) Lige ud for pletten beskrevet ovenover, er der en lille ujævnhed (glansfarvet), som er opstået i samme periode. Også denne er helt uden smerter. Et meget lille “bump” på glansen – lidt mindre end pletten.
Er det normalt og ufarligt, at sådanne forandringer kan forekomme på glans?
Jeg er omskåret; jeg ved ikke, om det har noget at sige.
Jeg håber meget at høre fra jer! På forhånd tak.
Mvh Anonym, 19 år

SVAR:
Hej anonym
Det er svært at sige noget med sikkerhed uden billeder, men det mest sandsynlige bud er, at der er tale om såkaldte kønsvorter. De skyldes smitte med et særdeles smitsomt men ofte ufarligt virus, HPV. Det kan behandles.
Du kan læse mere om HPV i vores leksikon under HPV eller i artiklen HPV og vaccinen.
sundhed.dk er det grundigt forklaret, hvad kønsvorter er, og samme sted under HPV-infektion kan du læse mere om HPV.
Jeg vil anbefale dig snarest at få en tid hos din læge til vurdering og evt. behandling.
Mvh. Boje