Pinligt afhængig af porno - hvad gør jeg?
Hej.. Jeg er en 17 år pige, jeg synes selv det er rimelig pinligt og snakke om, jeg har fundet mig selv i at lege til porno mange gange, og nu er det blevet hverdag og mange gange på en dag.
Jeg har en kæreste og efter vi har haft sex, bliver jeg lige nød til at lege igen og få orgasme på den måde og min kæreste kan blive ret sur over det, fordi han ikke føler, han er god nok i sengen. Jeg synes, det er rigtigt pinligt og er bange for, at jeg er afhængig af porno.. jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig med det her problem.. :(
Puttegøjen, 17 år

SVAR:
Hej ‘Puttegøjen’
Tak for din henvendelse til AdamogEva.
Der er håb forude
Vi får af og til spørgsmål omkring seksuel afhængighed og pornoafhængighed. Jeg har fundet et tidligere svar frem her, som jeg tror passer rigtig godt ind i din situation også:
Kan I hjælpe mig fri af min pornoafhængighed
Jeg vil bede dig læse dette svar grundigt igennem og tænke dig selv ind i det...
Når du har gjort det, vil jeg knytte nogle kommentarer til det:
Viljen skal trænes op til at vinde over lysten
Jeg synes, svaret beskriver de fysiologiske mekanismer, der er på spil omkring afhængighed, rigtig godt. Jeg vil tro, at du kan nikke genkendende til det. Man kan sige, at der opstår en indre kamp i dig mellem ‘lysten’ og ‘viljen’. Der hvor en naturlig lyst bliver til afhængighed er, når ‘lysten’ viser sig at have større magt en ‘viljen’. Det vil sige, at ‘lysten’ får dig til at gøre ting, som du egentlig ikke ‘vil’.
De råd, som gives nederst i svaret, handler basalt set om, hvordan du kan genoptræne ‘viljen’, så den kan tage kampen op med ‘lysten’ og genvinde magten. Som det også bliver sagt, kan det være en svær kamp og en kamp, som kræver, at du er tålmodig med dig selv.
Det er også en kamp, hvor du hele skal øve dig i at lade ‘viljen’ gøre det, som den faktisk kan. Dvs. at du skal prøve at holde fast i, at godt nok slider ‘lysten’ i dig, men der er faktisk også noget, som du selv kan ‘vælge’ at gøre.
Lad viljen gøre det, som den faktisk kan
Jeg tænker på, om noget af det du selv kan ‘vælge’ er, at indvi din kæreste i, at dette faktisk er et problem for dig. Måske kan han være med til at hjælpe dig. Det lyder til, at en af ‘højrisiko situationerne’, som beskrives i svaret, er når du har haft sex med din kæreste. Jeg forstår dig sådan, at du så tager computeren frem og fortsætter legen foran den. Du kunne ‘vælge’ at sige til din kæreste, at du er rigtig ked af, at det sker og at du gerne vil have hans hjælp til at undgå det. Dette ‘valg’ kunne du tage på et tidspunkt, hvor ‘lysten’ ikke slider i dig og fortælle din kæreste, hvordan du gerne vil have, at han skal hjælpe dig. Det kunne være ét indsats område af mange andre.
Overvej i hvilke situationer ‘lysten’ tager magten og tænk over, hvordan du helt konkret kan undgå de situationer eller forhindre ‘lysten’ i at bestemme.
Har du et sorg eller et savn, som pornoen hjælper dig til at dulme?
En anden vigtig del af svaret, som jeg henviste til, er den del, som handler om, hvad det er pornoen skal ‘hjælpe’ dig med. Ligesom mad og alkohol kan være en trøst, når man følelsesmæssigt har et savn, kan sex også være det. Måske du også, hvis du mærker rigtig godt efter, kan mærke, at du bruger pornoen og orgasmen til trøst for et eller andet, som du savner i dit liv. Har du et savn et sted? Er du lykkelig med din kæreste? Er du ensom? Har du et godt liv?
Hvis du mærker, at pornoen er med til at dulme noget, som gør ondt, så overvej, hvordan du kunne begynde at arbejde med den smerte på en anden måde. Er der en voksen, som du kunne fortælle det hele til og som kunne hjælpe dig?
Tal med en voksen om din situation og bed om hjælp
Mine sidste råd til dig er:
Læs svaret, jeg henviser til, endnu en gang.
Overvej om ikke du skulle prøve at få alt dette fortalt til en voksen, som du har tillid til. Måske du kunne tale med en af dine forældre eller en ældre søsken. Det ville være rigtig godt for dig.
Husk, din ‘vilje’ kan gøre rigtig mange ting for dig, som ‘lysten’ ikke har indflydelse på. Brug din ‘vilje’ til at tage beslutning om, at få hjælp fra en voksen.
Læs evt. også:
Sex og følelser
Vejen til god sex
De bedste hilsner fra Benny
Benny Dein
Skrevet af:
Benny Dein
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK