Pige jeg kan lide, men hun har en kæreste - hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva, jeg har et lille (okay stort) problem.. Her forleden var jeg til en fest, hvor jeg mødte en rigtig sød pige. Jeg kendte hende ikke, men vi kom rigtig godt ud af det. Det endte faktisk med at vi kyssede i toget på vej hen til selve festen. Vi gav hinanden komplimenter og vi snakkede om vores normale liv. Hun snakkede om, hvordan hun var skiftet skole og at hun ikke rigtig kendte nogle her. Det føltes, som om vi havde en rigtig god kemi, og vi havde det sjovt sammen. Vi kyssede en del, og i vores fuldskab aftalte vi endda at vi skulle have sex (det blev så ikke til noget).
Lidt senere på aftenen, da jeg står og snakker med pigen, kommer en af mine gode venner hen og trækker mig til siden. Han siger så til mig at hun har en kæreste, og at jeg skal passe lidt på, fordi han åbenbart også er til festen. Det får jeg så ikke gjort og lige pludselig kommer hendes kæreste hen til mig og siger "Don't be a thief" og så går jeg så. Jeg får ikke rigtig snakket med hende om det, men jeg vil rigtig gerne. Jeg gad også godt at komme sammen med hende, men der er der jo et lille problem. Jeg kan rigtig godt lide denne her pige, og jeg har på fornemmelsen, at hun nok også godt kan lide mig, ellers ville hun nok ikke have sagt de ting, hun sagde.
Problemet er, at jeg er i tvivl, fordi hun har jo en kæreste, men de har kun været sammen i nogle uger. Jeg har ikke skrevet til hende, fordi jeg er bange for, at hun.... Jeg ved det ikke... Ikke gider at snakke med mig eller noget i den stil.
Hvad synes I, jeg skal gøre? Jeg har virkelig brug for hjælp!
Mvh. En forvirret, forelsket dreng, der ikke ved hvad han skal. 15 år

SVAR:
Kære forvirrede, forelskede dreng.
Tak for dit spørgsmål. Jeg er glad for, at du tager det hele så seriøst, at du søger råd og vejledning.
Det første møde
Til den første del af dit brev vil jeg sige, at det må have været en rigtig dejlig følelse for dig at møde et andet menneske, som du så hurtigt fik en god kemi med. Det, kan jeg sagtens forstå, har påvirket dig efterfølgende. Men jeg vil sige, at: allerede på det tidspunkt, er det begyndt at gå galt for pigen. Selvfølgelig har hun lov til at snakke med andre fyre og have en dejlig aften, men da I begynder flirte og kysse, har hun overskredet en grænse. Når hun har en kæreste i forvejen, har hun jo lavet en ”aftale” med ham om, at det er de to nu. Imens I talte sammen i toget, kom det da ikke på tale, at hun havde en kæreste?
Jeg ønsker på ingen måde at diktere, hvordan du skal leve dit liv, men idet du har skrevet herind til, vover jeg alligevel at udfordre dig lidt. Hvad tænker du, da du finder ud af, at du lige har kysset med og aftalt sex med en pige, som har en kæreste? Tænker du over, den måde I mødte hinanden på? Du skriver, at I snakkede om hverdagsagtige ting, men der må være nogle ting, som ikke er blevet nævnt, siden du ikke vidste det med kæresten. Tænk over, om jeres møde var helt så ærligt, som du først troede.
Man kan altid fremstille sig selv, som man allerhelst gerne vil ses af andre, men det giver ikke ret til at være uærlig.
Til festen
Hvor er det dejligt, at du har sådan nogle gode venner, som hjælper dig, når du har ”trådt ved siden af” uden at vide det, fordi pigen ikke havde fortalt det. Du skriver, at du vælger at være lidt forsigtig, da du finder ud af, at hun har en kæreste. Men man kan sige, at der er skaden allerede sket. Du har kysset med en andens kæreste – og ligemeget hvad, så er I to allerede gået for langt.
Kærestens reaktion er forståelig. Han bliver helt sikkert såret, da han finder ud af, at hans kæreste efter få uger flirter med en anden. Flirt kan virkelig gøre én usikker. Jeg tror, det er nemmere for ham at lade sin usikkerhed gå udover dig i stedet for hende. Derfor synes jeg også, det er rigtig flot af dig, at du vælger at gå derfra med det samme. Jeg tror, det er din samvittighed, der får dig til det. Det er rigtig godt, at du har den i god behold – på trods af alkohol i blodet.
Får I to afsluttet aftenen?
Jeg forstår godt, at du gerne vil have afsluttet den aften med hende og snakke med hende om det. Alligevel synes jeg, det er rigtig klogt, at du lige venter og tænker over, hvordan og om du skal gøre det.
Det er svært, når man har oplevet en særlig kemi – og så bare give slip på det igen! For som du selv skriver, så er der jo et lille problem, fordi hun har en kæreste. Det er rigtig fint, at det netop er det, der har afholdt dig fra at tage kontakten igen. Det viser, at du respekterer hende.
Hvis du tager kontakt til hende, tror jeg, du skal være helt ærlig overfor dig selv: Ønsker du at afslutte den aften? Eller vil du hellere tale hende fra at være sammen med kæresten og i stedet blive din?
Jeg kan sagtens forstå dig, hvis din hensigt er den første. I har delt jeres liv med hinanden, og det betød noget for jer begge to. Det kan være rart at få sagt højt.
Men hvis du ønsker, at hun skal opgive sin nuværende kæreste – hvis du vil have hende til at se, hvor særligt det, I havde sammen, var…. Dertil er jeg nødt til at sige: at det må hun selv finde ud af. Jeg ved, at det gør ondt for dig at høre, men det er alene hendes valg.
Af gode grunde ved du jo ikke, hvordan kemien imellem hende og kæresten er, og hvorfor de har valgt hinanden. Det er et valg, der forpligter for hende – og hun er i sin fulde ret til at vælge ham til og fra. Men det er kun hende, der kan tage den beslutning, og hun skal ikke presses. Det tror jeg heller ikke, at du bevidst ønsker at gøre.
Derfor tror jeg, du skal være helt sikker på, hvorfor du skriver til hende og være opmærksom på, at du ikke lader dine følelser tage ”overhånd”.
Jeg har ikke noget konkret svar til dig, men jeg synes, du gør dig nogle gode og grundige overvejelser selv. Det kan jo også være, at pigens samvittighed har ”ramt” hende, og hun godt ved, at hun har opført sig forkert overfor både dig og sin kæreste. Den skyldfølelse kan måske afholde hende fra at ville forholde sig til den aften.
Pas på din seksualitet
Det, du beskriver med, at I flirtede, kyssede og aftalte, at I skulle have sex sammen senere. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du har overvejet, hvor meget det forpligter én til et andet menneske, at man har sex sammen. Prøv at læse den her artikel om det:
Sex og følelser.
Jeg ved godt, at det kan være svært at gå andre veje, end vennerne gør, men du skylder dig selv at overveje konsekvenserne.
Jeg håber, at du har kunnet bruge svaret til noget. Jeg synes, du har båret dig ansvarligt ad, da du fandt ud af, at hun var en andens.
Jeg ønsker dig alt godt og håber, at du finder ud af, hvordan du også kommer til at opleve et godt og ærligt forhold til en pige, der lige netop passer til dig.
De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Jensen