Personlighedsændring gennem tiden - hvordan finder jeg mig selv?
Jeg er begyndt at blive ekstremt deprimeret omkring mig selv og min væremåde og mine interesser. Det er svært at forklare dette, men jeg vil prøve.
Alle siger, at man skal finde sig selv og hvad man vil med livet.
Dengang jeg var 9 - 15 år gammel, var jeg det, man kalder "emo" eller "punk" tøs. Dette resulterede i, at jeg skar i mig selv og var ekstremt ensom, fordi jeg var anderledes.
Dengang troede jeg, at jeg havde fundet mig selv. Denne personligheds ændring blev så mindre og mindre. Jeg begyndte at gå i det folk kalder "normalt tøj".
Så kom der en ny personlighedsændring omkring 17 års alderen, hvor jeg identificerede mig selv med en sport, som jeg begyndte til. Dette skulle nu være "mig". Det var bueskydning. Dette gjorde mig ekstremt glad og jeg følte mig speciel, dog ikke så meget at jeg blev stemplet. Jeg stoppede til bueskydning efter 1 år pga. penge problemer og dårligt selvværd. Det dårlige selvværd kom af de andre i klubben, som var bedre end mig, fordi de havde gået til sporten længere tid end mig. Man kan sige, jeg fortrød, at jeg ikke var startet til en sport i en tidlig alder, så derfor stoppede jeg.
Derefter begyndte jeg at gå ekstremt meget op i vikingetiden... Dvs. jeg tager til vikingemarkeder, hører vikingemusik og har skind osv. rundt omkring på mit værelse. Jeg "siger", jeg er asetro. Har fundet en veninde, som har fuldstændig samme personlighed omkring vikingeting og gamle dage som jeg. Det er som om, at jeg heller ikke kan klare dette mere... Jeg har ikke lyst til at skille mig ud på denne måde. Jeg føler, det er for mærkeligt og barnligt. Jeg vil gerne finde mig selv, men kan ikke finde ud af det.
Når jeg ser på de andre piger på gymnasiet, bliver jeg misundelig, på at de har en flot stil, pænt hår og mange venner.
Jeg ved godt, hvad jeg vil, når jeg er færdig med min uddannelse. Jeg vil i militæret.
Det er bare min personlighed og at finde ud af hvem jeg er, som jeg ikke kan finde ud af.
Jeg bliver ekstremt deprimeret.
Jeg vil finde mig selv, men vil ikke være unormal og mærkelig.
Jeg vil holde op med at være sur og jaloux og barnlig.
Jeg vil have en stil, som beskriver mig selv.
Jeg vil ikke miste min eneste gode veninde, hvis jeg ændrer mig.
Der er ting ved mig selv lige nu, jeg godt kan lide.. Det er vel ret unikt at have den interesse, som jeg har. Det har bare resulteret i at mange holder sig fra mig, fordi de synes, det er mærkeligt. Dette gør mig deprimeret. Jeg har svært ved at finde fyre, som kan acceptere mig. Men nogle ting jeg synes er for mærkeligt.
Jeg er helt ødelagt, omkring hvad jeg skal gøre og omkring, hvem jeg er. Jeg kan slet ikke overskue mit liv. Jeg føler, det er for sent at få venner/veninder og at lave om på mig selv.
Jeg har altid været en, der elsker rock musik og pop musik og alt musik, der er... Så ikke engang der kan jeg identificere mig selv.
Jeg er begyndt at gå meget op i sundhed og fitness og det er jeg rigtig glad for, men føler stadig, jeg mangler identifikation, omkring hvem jeg skal være. Jeg er endda så barnlig og have en kanin.. Hvilket flere har spurgt, hvorfor jeg har sådan et dyr og om jeg ikke synes, det er barnligt i min alder...
Alt i alt er jeg ekstrem deprimeret, over at jeg ikke kan finde ud af, hvem jeg er og hvorfor jeg er her... Hvad min identitet er og hvorfor jeg hele tiden skifter den. Jeg er deprimeret over, at jeg nu igen som 19-årig skal have sådan et dilemma i mit liv.
Den umodne, 19 år

SVAR:
Kære 19-årige
Du skriver, fordi du kæmper med at finde dig selv. Lige nu synes du, at det er helt uoverskueligt. Blandt andet fordi du nu er 19 år, og du derfor frygter, at det er ved at være for sent at lave om dig selv, finde nye venner mm.
Jeg tror, at rigtig mange vil kunne genkende sig selv i det, du kæmper med. Både unge og voksne. Det gør bestemt ikke dit problem mindre, men det viser derimod, hvor svært det i dag kan være at ”finde sig selv”.
Emo, bueskytte, ”viking”
Du beskriver, hvordan du gennem dine ungdomsår har identificeret dig med forskellige grupperinger/sub-kulturer. Du har fx været emo, bueskytte og ”viking”. Jeg oplever, at du gennem din deltagelse i disse fællesskaber har forsøgt at finde dig selv. På en måde kan man således sig, at du har forsøgt at finde din identitet i noget udenfor dig selv, nemlig i bestemte subkulturer, og i de roller du der har haft.
Du har imidlertid endnu ikke fundet det fællesskab, som du fuldt ud kan identificere dig med. Aktuelt giver du således udtryk for overvejelser omkring at forlade vikingemiljøet, da du ikke rigtig orker at skille dig så meget ud. Samtidig læser jeg også, at der er mange ting ved vikingemiljøet, som du holder meget af.
Jeg fornemmer således en splittelse i dig. Det er som om, du ikke fuldt ud kan identificere dig med at være ”viking”. Jeg fornemmer også, at du næsten ikke orker at tænke på, at vikingemiljøet (som de tidligere grupperinger, du har identificeret dig med) heller ikke kan give dig den identitet, du søger og længes efter.
Identitet og gruppetilhørsforhold
Som skrevet ovenfor, oplever jeg, at du har forsøgt at finde din identitet i de forskellige subkulturer, som du i et eller andet omfang har identificeret dig med. I de perioder, hvor du har tilhørt de forskellige subkulturer, har de også givet dig et tilhørsforhold og en form for identitet. Vi påvirkes nemlig alle af de sammenhænge, vi deltager i, og vores identitet påvirkes også.
Din fulde identitet får du imidlertid ikke gennem bestemte aktiviteter eller et specifikt gruppetilhørsforhold. Selvom du er ”viking”, er du jo fortsat også fx datter og gymnasieelev, og du vil derfor også påvirkes af fx din familie og dit tilhørsforhold på gymnasiet. I disse sammenhænge har du også roller, som er med til at skabe din fulde identitet.
På en gang kan du altså være både ”viking”, datter, gymnasieelev og mange andre ting. Så hvis du vil ”finde dig selv”, skal du måske snarere kigge på, hvad der kendetegner den 19-årige pige, som er alt dette, og som tidligere også har været fx emo og bueskytte og har planer om en fremtid i militæret? Din identitet er således snarere det, du er i dig selv, uanset dine aktuelle interesser, gruppetilhørsforhold og lignende.
Som det er nu, oplever jeg, at du lægger så meget vægt på dit gruppetilhørsforhold som værende identitetsskabende, at du ikke kan undgå at skulle gennem en form for livskrise, hvis du skifter interesse og gruppetilhørsforhold.
Når jeg læser din henvendelse, får jeg indtryk af, at du er en pige, der er på mange måder er meget stærk og tør stå ved, hvem du er/ikke er. Andre ord, som jeg forestiller mig beskriver dig som person, er tænksom, afklaret i forhold til fremtiden, en aktiv pige, omsorgsfuld, dyreglad, alsidig og åben.
Så ligesom du er misundelig på de andre gymnasiepigers stil, hår og venner, kan det let tænkes, at mange også er misundelige på dig, fordi du tør skille dig ud og gå imod strømmen, og fordi du allerede ved, hvad du gerne vil efter gymnasiet.
Fortæl historien om dig selv
Identitet ændres ikke fra den ene dag til den anden, men identiteten ændrer sig stille og roligt gennem hele livet. Ligesom vi også træder ind og ud af forskellige roller hele livet. Det er således langt fra for sent for dig at ændre dig, og du vil med tiden erfare, at du også vil få nye venner gennem hele livet.
Skal jeg på baggrund af ovennævnte give dig et konkret råd, vil det være, at du prøver at fokusere på alt det gode, du har gang i i dit liv og finde forskellige positive ord, som kendetegner dig. Prøv at se, om du kan fortælle en positiv sammenhængende historie om dig selv. En historie, som gerne både skal inddrage din fortid, nutid og fremtid, for det er jo ikke sådan, at du er blevet en helt anden, hver gang du har skiftet interesse og gruppetilhørsforhold.
Jeg håber meget, at mit svar kan være med til at hjælpe dig med at finde ud af, hvem du er, så du i fremtiden vil blive mindre påvirket, hver gang du af en eller anden grund må træde ud af et fællesskab, som i et eller andet omfang har bidraget til din identitet.
Jette