Penis og forhud klør efter sex – hvad kan det være?
Hej Adam og Eva. Ku' ikke finde nogen, som har skrevet om det her før. Jeg var til fest for nogle dage siden, hvor jeg havde sex.
Jeg har haft sex tidligere, og de var også jomfruer lige som hende, så det kan ikke være en sexsygdom?
2 dage efter har jeg haft en mærkeligt kløen, som kan gøre ondt nogle gange. Det klør på min penis og forhud, men min penis og forhud ser helt normal ud.
K.h
Peter, 15 år

SVAR:
Kære Peter.
Tak for din henvendelse.
Kløen på penis og forhud
Dine gener er muligvis allerede gået i sig selv, og årsagen til generne kan være mange - lige fra mekanisk irritation pga. samlejet til bakterier eller svamp. Behandlingen er først og fremmest en god hygiejne dvs. vask af forhud og glans med vand eller intimsæbe to gange dagligt. Det kan også være nødvendigt med en svampedræbende creme m.v. Hvis du stadig har generne, vil jeg opfordre dig til at gå til læge, så du kan få den rigtige diagnose og behandling.
Pas på dig selv og pigerne
Du skriver, at du har haft sex tidligere, at pigerne alle var jomfruer, og at det derfor ikke kan være en seksuelt overført sygdom. Inden jeg korrigerer den bemærkning, har jeg lyst til at dele nogle tanker med dig. Du skriver ikke noget om, hvilket forhold, du har til den pige, du havde sex med. Jeg får ikke indtryk af, at I er kærester. Mon det er sådan, at du har sex med flere forskellige tilfældige piger? Og hvad med pigerne, var det noget de selv ønskede? Der er lavet en undersøgelse blandt børn i 9. klasse. Den viser, at hver fjerde pige, der har seksuelle erfaringer ikke har været parat til det. Og hver tiende pige oplyste, at hun var presset af kæresten. Jeg og de øvrige skribenter på denne hjemmeside mener, at sex hører hjemme i et forpligtende og livslangt forhold. Det er måske ikke så moderne, men til gengæld føles det godt og rigtigt at blive elsket af en anden person for sin egen skyld og ikke kun efter, om man kan lægge krop til et engangsknald.
Sex gør noget ved os på et dybere plan og handler om langt mere end den fysiske del. Jeg vil gerne udfordre dig til at læse disse artikler: Sex og følelser, Pas godt på dit sexliv og Værd at vente på.
Seksuelt overførte sygdomme
Og så til seksuelt overført sygdomme. De mikroorganismer, der forårsager kønssygdomme, kan også nemt overføres ved oralsex.
Se mere i dette svar om oralsex: Smitter kønssygdomme ved oralsex?
Hvis dine jomfruer har dyrket oralsex, kan de i princippet godt have påført dig en kønssygdom. Hvordan er det i øvrigt med dig? Hvis du vælger at dyrke sex med skiftende partnere, tænker jeg, at du som minimum må vælge at beskytte både dem og dig selv ved at bruge kondom. Som jeg læser dit spørgsmål, virker det ikke, som om det er tilfældet.
De bedste hilsner
Henrik
Henrik List
Skrevet af:
Henrik List
Produktspecialist
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK