Påvirker det mig dårligt, hvis jeg onanerer?
Hej, jeg er en dreng på 15 år, og jeg har længe gået og tænkt på, om det er bedre for mig ikke at onanere. Er nemlig lidt bange for, at jeg ødelægger noget ved ikke at onanere eller omvendt, hvis jeg nu onanerer for meget, om jeg ødelægger noget der.
Jeg har hørt, at hvis man ikke onanerer, vil man få bedre sex, og det tror jeg på. For jeg synes, at når jeg onanerer dagligt, bliver det hårdere for mig at få en orgasme. Så tænkte på, om jeg slet ikke skulle onanere eller hvad?
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål og den tillid du viser til os.
Onani er ikke i sig selv farligt – men man kan blive afhængig af det
Onani påvirker på både godt og ondt. Det er fint, at du mærker efter, hvad du godt kan lide og finder ud af, hvordan du er indrettet, men som du også selv skriver, kan overdreven onani gøre, at det vil blive sværere og sværere for dig at få udløsning. Almindelig nysgerrighed og undersøgelse af, hvordan du reagerer på onani, er ikke farligt eller skadeligt.
Der, hvor du skal være opmærksom er, hvis det tager overhånd. Hvis du er nødt til at gøre det hver dag, hvis det optager dine tanker, så du bliver mere og mere optaget af orgasmen end af alt det andet gode, der helt sikkert er i dit liv, så er det for meget.
Sex og parforhold i fremtiden
Det spændende ved at dyrke sex er, at det sker mellem to mennesker, der elsker hinanden og som har lyst til at gøre noget rart sammen.
Når du onanerer, er du alene, og det kan være med til at isolere dig. Det kan medføre ensomhed, og at du trækker dig fra andre mennesker.
Senere i et parforhold kan du måske få en følelse af at: ”Jeg har ikke brug for én at være sammen med, for jeg kan bedre selv hurtigt få en orgasme.” Du kan blive optaget af selvtilfredsstillelse – forstået på den måde, at du søger efter, hvad der tænder dig og hvad der kan give dig en hurtig udløsning, i stedet for at lede efter et helt menneske, som kan give dig kærlighed, opmærksomhed, nærhed, gode samtaler og sjove oplevelser.
Læs mere i artiklen Sex og følelser.
Nu ved jeg ikke, om onani for dig er forbundet med at se porno, men ligesom onani kan søgning på nettet efter porno eller billeder af nøgne piger påvirke dig og forstyrre din naturlige lyst til at være sammen med en pige, når den tid kommer.
Læs mere i vores tema om porno.
Flyt fokus her og nu – dyrk venskaberne
Det lyder til, at du har lyst til at gøre det, der vil være godt for dig og for dit fremtidige sexliv. Hvis det er korrekt set, så synes jeg, at du skal være optaget af skønheden omkring dig i andre mennesker, fremfor at være optaget af at tilfredsstille dig selv. Hvis du helt vælger at stoppe med at onanere, så er der ikke noget problem i det – det vil ikke skade dig
Vær sammen med dine drenge- og pigevenner, få gode sociale oplevelser sammen med andre. Du kan læse mere om hvordan og hvorfor i vores artikel Pigevenner og drengevenner.
Du kan også læse meget mere om onani – og også om, når det bliver for meget:
Om onani – mest for drenge
Jeg onanerer for meget - hvordan kommer jeg ud af det?
Jeg er afhængig af porno
Pas godt på dig selv.
Kærlig hilsen
Anja