P-stav og ingen menstruation - hvorfor så brunt udflåd?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har haft p-stav i cirka et år nu og har ikke haft min menstruation, som jeg godt ved kan være en bivirkning. Men i dag d. 19/3 fik jeg en slags blødning (det var brunt og lignede overhovedet ikke menstruation).  

Og jeg forstår det virkelig ikke, for det er første gang, det er sket, og jeg er i et parforhold, og det har jeg været, siden jeg fik p-stav. Håber I kan hjælpe, da jeg er meget nervøs. 

Bella, 17 år


SVAR:

Kære Bella

Når blod udsættes for sur påvirkning (pH under 7) kan det skille og ligne brunt kaffegrums, - det ses f.eks. ved mavesår, hvor blodet ved at blive blandet med mavesyre bliver brunt og ses i klatter.

Miljøet i skeden er sædvanligvis let sur, og det er ikke ualmindeligt at menstruationsblod ved menstruationens start og slut, hvor blødningen er langsom og i små mængder, kan være brunfarvet. Jeg tror, du har haft en lille blødning, som er kommet så langsomt, at den er blevet brun, før den er blevet udskilt.

Jeg må dog tilstå, at jeg ikke ved meget om p-stave, så jeg synes, du skal kontakte din læge, hvis du stadig er lidt utryg. De fleste læger kan kontaktes via mail, - se din læges hjemmeside. Du kan også ringe om morgenen efter kl. 8 og enten tale med en læge eller bede en sekretær forelægge dit spørgsmål til lægen.

Med venlig hilsen
Margit Nørgaard


Margit Nørgaard

Skrevet af:

Margit Nørgaard

Sygeplejerske

adamogeva.dk

adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK