P-piller, pletblødning og risiko for brystkræft – kan I hjælpe med svar?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har i omkring to år taget p-piller uden nogen former for gener. I sommer har jeg for første gang sprunget min menstruation over to gange i streg. Efter det har jeg taget min p-pille pause én gang.

Problemet er, at jeg nu (1½ uger efter min sidste blødning) pletbløder. Jeg aner ikke, om det er normalt, eller om jeg burde være bekymret? Jeg har kigget rundt på nettet i flere timer, og det eneste, jeg kan finde, er kvinder, der er blevet gravide, hvilket jeg absolut IKKE ønsker.

Mit spørgsmål er så: Hvad sker der? Er jeg gravid? Eller er det bare en effekt, fra da jeg sprang blødningen over to gange?

Nu et helt andet spørgsmål: Min faster fik konstateret brystkræft for en uges tid siden, og jeg frygter derfor, at jeg burde stoppe med mine p-piller. I indlægssedlen står der, at man ikke bør tage p-piller, hvis en i nærmeste familie har brystkræft. Jeg er meget på bar bund og har virkelig brug for hjælp. Jeg ved, jeg burde kontakte lægen, men det er meget svært at komme i kontakt, eftersom jeg både arbejder og går i skole.

Mvh J, 17 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtigt godt, at du er opmærksom på dine symptomer og reagerer på dem.

Det er helt normalt

Det er helt normalt at pletbløde, når man anvender p-piller, særligt når man udsætter menstruationen, som du har gjort. Mange oplever at pletbløde på det tidspunkt, hvor de normalt skulle have haft menstruation. Men nogle oplever også pletblødning imellem to formodede menstruationer.

Andre oplever en gennembrudsblødning, som er lidt mere kraftig. Det er helt normalt at opleve. Hvis du har været påpasselig med dine p-piller og taget dem fast hver dag, så er muligheden for graviditet meget lille.

Du kan læse et rigtig godt svar til en anden kvinde, som også har oplevet pletblødninger: Blødning midt i p-pille-periode. Er jeg gravid?

P-piller og brystkræft

Jeg er ked af at høre, at din faster har fået brystkræft. Jeg kan godt forstå, det giver dig nogle overvejelser. Jeg tænker umiddelbart, at den “nærmeste familie” er forældre, søskende eller børn. Hvis du gerne vil være på den sikre side, så har du helt ret – så skal du tale med din læge for at få mest præcis råd og vejledning i din situation. Hun kan også vejlede dig i brug af andre præventionsformer.

Jeg kan godt forstå, det kan være svært at få det til at passe med skole og job at få en tid hos lægen. Det kan være, at din læge tilbyder emailkonsultation, så du kan skrive spørgsmålet til dem? Det kan også være, at de tilbyder telefonkonsultation om morgenen, hvor du kan ringe og tale med din læge. Det er værd at undersøge. Men ellers må du tage den tid fri, som det kræver at få fat i lægen og bestille en tid, så du kan få ro for dine bekymringer.

Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål – ellers skriv gerne igen.

De varmeste hilsener fra
Mona Terp