Overvejer "første gang" - beskytter to kondomer bedre end ét?
Hej Adam og Eva. Jeg er en 15 årig-pige. Jeg har en fantastisk kæreste på 16. Han er vildt sød, og vi har været sammen i snart et halvt år. Jeg har hele tiden sagt til ham, at jeg ville vente med sex, til jeg var klar, fordi det er min første gang.
Vi har prøvet alt undtagen sex. Jeg synes især at bare kysse er virkelig hot!
Men nu er det jo snart vores halvårsdag. Og jeg har tænkt mig at lade ham gå hele vejen. Men jeg har lige et par spørgsmål inden. Jeg vil helst undgå at blive gravid. Så kan man godt have sex selvom drengen har 2 kondomer på. Kommer der mere sikkkerhed, hvis drengen har 2 kondomer på?
Hilsen X. 15 år

SVAR:
Kære du!
Beskyttelse - mod graviditet og kønssygdomme
Du spørger, om man er bedre beskyttet mod graviditet, hvis drengen har to kondomer på. Det tror jeg faktisk ikke. Jeg ved heller ikke, om det er så behageligt.
Du tænker måske på risikoen for, at et kondom kan springe, og der så alligevel kommer sæd op i pigens skede?
Der ER en lille risiko for at blive gravid, uanset hvilken beskyttelse man vælger, men et kondom er ret sikkert, hvis man bruger det rigtigt. P-piller er næsten lige så sikre, men har en række ulemper/bivirkninger for pigen.
Desuden har kondom den store fordel, at det beskytter dig mod kønssygdomme, så jeg synes bestemt, det er en god ide, at I bruger kondom, hvis I vil have sex nu, hvor I er så unge.
Selvom din kæreste er sød og dejlig, er det jo ikke sikkert det ender med at være jer hele livet. Det kan være I er så heldige, at I bliver hinandens eneste ene, og forbliver et par. Det kan også være, der kommer andre kærester i løbet af dit liv. Jo flere forskellige seksualpartnere man har, jo større er risikoen for smitte med en kønssygdom, som nogle gange har alvorlige konsekvenser.
I kan læse meget mere om beskyttelse her på siden. Prævention
Kærester - skal vi have sex?
Jeg har lyst til at sige tillykke med, at I i jeres kæresteforhold, har kunnet tale åbent om at vente med sex, og at du har en kæreste, som har respekteret din beslutning. Mange unge piger føler sig presset til sex, før de egentlig er "klar". Du skriver du overvejer at "lade ham gå hele vejen" nu, hvor I snart har halvårsdag. Jeg kan forstå, at du er rigtig glad for din kæreste, og ønsker at glæde ham, ved at I nu også kan have sex sammen.
Fordi du skriver "lade ham gå hele vejen", bliver jeg lidt i tvivl, om det virkelig er det DU ønsker, eller om du mere tænker på, hvad HAN ønsker. Jeg håber, du har overvejet det godt med dig selv, og ikke er en af de piger, der føler at du "skal" eller "bør" have sex med din kæreste, fordi det er hans ønske og behov.
Som du kan se her på siden, rådgiver vi ud fra bibelens råd om at gemme sex til den eneste ene - ham jeg giver mit ja i ægteskabet. Vores råd er at gemme sex til ham – og kun ham, hele livet.
Du har ret i, at det er helt vildt hot at kysse! - Det kan i hvert fald være det. At kæle, kysse og alt det andet dejlige man kan dele som kærester. Det er også en mulighed at fortsætte med at nyde det lang tid endnu - både indtil jeres et- og to-års-dag og videre frem, og gemme sex, til du helt sikkert ved, at I vil hinanden resten af livet. På den måde bliver sex en helt særlig gave, som du kan give den mand, du bliver gift med, og som du aldrig har delt med andre. Ligesom du nu går og overvejer at give denne gave til din nuværende kæreste. .... Overvej om det ikke ville være endnu mere særligt, hvis du gemmer denne gave til din mand?
Hvis du har lyst til at læse mere om de tanker kan du f.eks. læse artiklen Schyyy - jeg er jomfru her på siden.
Hvis du beslutter dig til, at din nuværende kæreste skal være den, du har sex med for første gang, kan det måske være rart for dig at vide, hvad du kan forvente. Der er en del spørgsmål/svar her på siden. Du kan skrive "første gang" i søgeboksen, så kommer de spørgsmål/svar, som andre har stillet om at have sex første gang.
De bedste ønsker for dig
Ida Secher
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk