Overvejer at kontakte ekskæreste, men tvivler på positiv respons - hvad gør jeg?
Hej a&e. Jeg vil gerne prøve at få lidt svar om hvad jeg kan gøre. Her er det således. Jeg var i forhold med en pige da jeg gik i folkeskole. Pigen og jeg var sammen lige siden 5. klasse. Vi dyrkede også sex i en ret tidlig alder, vi var begge 12 første gang.
Alt var perfekt dengang indtil vi kom op i de større klasser. Da vi kom i 7. klasse begyndte der at opstå problemer. Hun havde været sammen med en anden fyr til en fest. Det var ikke en særlig fed oplevelse kan jeg huske, jeg endte forholdet derefter.
Men efter 6 måneder kom vi sammen igen. Vi var så kærester igen i et stykke tid, faktisk frem til 8. klasse. Så sluttede det igen bare permanent. Vi prøvede at være venner. Det var jeg utrolig tilfreds med, indtil jeg inviterede hende med i biografen. Hun mødte op derhenne med en anden fyr. De stod og grinede af mig. Jeg var lige ved at bryde sammen. Så tog jeg hjem og sad i mit værelse.
Så stoppede kontakten. Nu er jeg så 19 år. Jeg har fået en go' uddannelse og er i gang med at uddanne mig videre. Jeg har været i forhold efter hende, men det er ikke det samme. Hver gang jeg møder min eks føles det som om mit hjerte stopper i et par sekunder. Hun arbejder i en Rema1000 i nabobyen, hvor jeg handler tit.
Jeg har tit gået med tanken om at prøve at kontakte hende via mail eller brev. Men jeg tvivler på at der ville komme et positivt respons. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg håber I kan hjælpe mig ...
Hilsen M, 19 år

SVAR:
Kære M
Det er mange år, at det har fyldt meget i dig og derfor kan jeg godt forstå, at du har brug for at gøre noget, der kan give dig en afklaring. Derfor vil jeg kommentere på det, du skriver og stille dig nogle spørgsmål, som du kan overveje.
Sex som start
Det er tidligt, I har dyrket sex og det har måske været svært for jer at sætte ord på, hvad det har gjort ved jer. Når I har været nøgne overfor hinanden, er I også blevet sårbare overfor hinanden (og det er man måske ikke så bevidst om, når man er 12 år). I har sikkert været hinandens første seksuelle partner og det har knyttet noget imellem jer, som er svært at sætte ord på. Og det har I skullet forholde jer til, imens I forandrede jer og blev ældre og bl.a. derfor har jeres forhold været meget svingende. I er blevet ved med at holde fast i hinanden, og sex kan være en del af det, fordi I har givet det til hinanden. Overvej om du holder fast i hende, fordi du føler, at du har givet hende noget af det mest dyrebare, du har?
Prøv at læse denne artikel: Sex og følelser
Følelser
Sex hænger sammen med følelser. Det kan være svært at bestemme over følelser, og derfor kan du ikke beslutte dig for, at du ikke vil være forelsket i hende længere. Derfor vil jeg have dig til at overveje, hvilke følelser du har for hende. Er du forelsket i hende, som hun var en gang – eller som hun er nu? Hun har sikkert, som dig, forandret sig meget, siden I var kærester. Derfor kan det godt være, at den forestilling, du har om hende, ikke hænger sammen med virkeligheden, og du derfor er forelsket i en forestilling, om hvordan hun er. Du er blevet skuffet over hendes reaktioner, og måske er det fordi, hun ikke er den, du er forelsket i.
Hendes signaler
Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det, da hun mødte op foran biografen med en anden dreng. At dømme ud fra det, havde hun brug for at signalere til dig, det som hun måske ikke turde sige. Der er ingen tvivl om, at hun og det I har haft sammen, har betydet så utrolig meget for dig, nu hvor du har svært ved at lægge det fra dig.
At komme videre
Det kan måske være en mulighed for dig at komme i kontakt med hende på en naturlig måde, for her at finde ud af, om hun har forandret sig til noget, du egentlig ikke er forelsket i, eller om hun stadig er den pige, du forelskede dig i. Du kan evt. gå hen til hende i Rema1000, sige Hej, spørge hvad hun laver osv.
1. Hvis hun ikke virker interesseret, kan det godt være, at du skal lade det ligge og bruge den tid, det tage at komme ”ovenpå”. Her tror jeg, det er vigtigt, at du får gjort op med fortiden, så du kan blive klar til at blive forelsket i en anden pige. Du har god tid til at komme dig ordentligt over hende.
2. Hvis hun virker interesseret, kan du foreslå, om I skal mødes på en café og snakke videre. Sørg for, at du giver hende plads til at kunne trække sig.
Opsummering
Overvej om I passer sammen med de personligheder, I har i dag, eller er det minderne I har sammen, som du er forelsket i?
Mvh. Malene Futtrup Fibiger