Overskrider min grænse - er det normalt at ville have hævn?

Vis spørgsmål

Mig og min kæreste har været sammen i snart 1,5 år.

Det første år har været meget on and off, da min kæreste blev ved med at overskride mine grænser, ved bl.a. at skrive frækt med andre piger, bare smutte i byen uden at fortælle mig det, imens jeg stod der hjemme og ventede med mad, fik en abort, hvor han bare stak af i byen osv.

Så for et halvt år siden havde vi et brud på 2 måneder, fordi han valgte at sige, han skulle til Fyn og arbejde i et par dage, men fandt så ud af, det var ren druk og lir. Og jeg var endeligt helt afklaret, med det var slut

Men jeg begyndte at savne ham alt for meget og vi fandt så sammen igen, efter han forsikrede mig om, at han aldrig ville gøre som før. Og det har også gået rigtigt godt og gør det også i hverdagene.

Men lige så snart han har en weekend uden sin søn, vil sige hver anden weekend, så han på druk. Og jeg har så svært ved det, han lover han kommer hjem og sover, men det gør han aldrig. Han er slet ikke til at få fat i, kun nå han vil hentes. Ligger søvnløs hver gang og jeg bliver bare så gal på ham!!

Får så meget lyst til at giv igen.

Altså skal lige siges, at han er meget jaloux og meget dobbeltmoralsk. Bare jeg er ude og shoppe med en veninde og ikke lige svarer, så bliver jeg bombet med beskeder, om at jeg bare har at svare lige nu og hvad han hedder ham fyren, jeg er ude med.

Før i tiden blev jeg rigtigt ked af det, men nu vil jeg bare ha hævn! Og han skal ha samme smerte. Er det normalt?

Musen, 25 år

SVAR:

Kære musen

Du spørger, om det er normalt at ville hævne sin kæreste for at være dobbeltmoralsk og for at love dig bod og bedring, mens han så bare gør, som han plejer uden at ændre sig.

Vrede

Jeg synes, det lyder, som om du er ved blive godt gal i hovedet på ham – og på den måde er det normalt, at når man føler sig svigtet igen og igen, uden at man føler sig mødt og forstået, så får man lyst til at gøre gengæld.

Det du beskriver, kan jeg bestemt godt forstå, du bliver vred over og utryg ved, men om det vil virke at gøre gengæld, tror jeg ikke. Det vil nok snarere betyde, at han vil blive rigtig vred på dig. Men jeg synes, din vrede og frustration er god og sund og helt normal. Jeg synes ikke, du skal finde dig i det, du beskriver.

Når du udsættes for det, du gør, og du har forsøgt at forklare ham, hvordan det er, og ikke føler, det ændrer sig spor, tror jeg, det er vigtigt, at du gør op med dig selv, om det er et forhold, du skal blive i.

At mærke sine grænser

Nogle gange tror vi, at vi kan lære andre om vores grænser ved at overtræde deres. Du beskriver, hvordan du kan prøve at gå ud uden at sige, hvad du skal og så vække hans jalousi. Jeg tror bare ikke, han dermed nødvendigvis forstår, at du synes, han gør det samme. Jeg forestiller mig, at I let vil komme til at diskutere, hvorvidt det han gør er anderledes, og måske han er god til at bortforklare og undskylde, så du tror, at nu vil alt blive godt.

Jeg vil anbefale dig at mærke efter, om han grundlæggende gør dig tryg og glad. Er han grundlæggende den mand, du drømmer om og gerne vil leve sammen med?

Hvis han er, ja så har du et stort arbejde med at fortælle ham, at hans måde at være på ikke er ok. Der må du tale med ham på en måde, hvor du får beskrevet, hvad det gør ved dig, at han gør, som han gør. Måske du tænker, at det har du allerede gjort – og her er det jeg vil bede dig overveje, om han så er den rigtige for dig.

Hvis du mærker, at han nok ikke er noget for dig, ja så er det egentlig bare om at komme væk og spørge dig selv om, om du ved nok om ham, så du ikke lader dig lokke tilbage igen.

Venlig hilsen
Steen Kruse