Opfører sig umodent - skal jeg snakke med ham om det?
Hej Adam og Eva.
Jeg har en rigtig god ven, som jeg virkelig er glad for - eller nogle gange i hvert fald. Når vi bare er os to sammen, er han virkelig sød og rigtig dejlig at snakke med. Men når vi er sammen med andre, og han er sammen med sine venner, bliver han pludselig meget umoden, skal spille sej, komme med åndssvage kommentarer ... Mest bare rigtig umoden! Jeg føler ofte, at jeg skal tage initiativet til at snakke osv., hvilket vi har snakket om for noget tid siden og som han godt kunne følge mig i ...
Jeg ved ikke, om det bare er mig, der overreagerer. Men jeg har det bare rigtig svært med, at han skal være så umoden. Ville virkelig bare ønske, at han ville være den, han er, når han er sammen med mig, hele tiden.
Mit spørgsmål er, om jeg bare skal se bort fra alt det umodne? Eller skal jeg snakke med ham, om hvordan jeg har det? Er det helt forkert af mig at have alle de her tanker?
Vi har som sagt et rigtig tæt forhold til hinanden og jeg føler, jeg kan fortælle ham næsten alt. Så ville da komme til at savne ham meget, hvis vi 'droppede' vores venskab, som vi har kæmpet virkelig meget for at få til at fungere, efter vi for halvandet år siden var i et forhold. Samtidig går det mig virkelig på, når han opfører sig så umodent blandt andre - det er virkelig noget, jeg bruger meget tid at tænke på! Og tit overvejer jeg, om vores venskab virkelig er alt det værd... Jeg ved ikke, om der kan være kærligheds-følelser indblandet i det... Sommetider er jeg helt vild med ham, andre gange overhovedet ikke, det hænger igen sammen med, hvor 'umodent' han opfører sig...
Håber meget, I vil svare!
Pige, 16 år

SVAR:
Hej
Der er en rigtig svær situation at stå i, når en man holder af opfører sig på en måde, man ikke bryder sig om. I sidste ende tror jeg svaret på det hele kan koges ned til en beslutning, du skal tage: Kan du acceptere hans opførsel og fortsætte som hans ven under de forhold, eller går det dig så meget på, at du vil, at det skal ændre sig?
Du kan ikke ændre din ven, men du kan fortælle, hvad det gør ved dig
Siden du har skrevet spørgsmål til os, så formoder jeg, at det er fordi, du har svært ved at acceptere hans opførsel. Hvilket derfor også medfører, at du synes, det skal ændres, men du ønsker bare ikke at miste ham i processen.
Jeg kan ikke forudsige, hvorledes han vil reagere på det og derfor heller ikke give dig forvisning om, at du ikke mister ham. Jeg tror dog, at hvis du ikke snakker med ham, vil det langsomt alligevel ødelægge jeres forhold, fordi det går dig på.
Hvad ligger der til grund for hans opførsel?
Hvis du snakker med ham, har du måske også en chance for at forstå, hvorfor han opfører sig, som han gør og derved måske også nemmere se igennem fingre med det, når det opstår. Jeg tror ikke, at han kan ændre sin opførsel fra den ene dag til den anden, men jeg tror over tid, han kan gøre det og hvis du er med ham i processen, så tror jeg, det nok skal blive godt.
I disse artikler kan du læse om kommunikation og gode venskaber, og måske kan artiklerne give dig inspiration til, hvordan du får talt med din ven. I kan måske læse noget af det sammen:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Få mere ud af dine vennesamtaler
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Jeg håber, I får løst jeres situation, således at jeres venskab kan fortsætte.
Venlig hilsen
Anne