Onani og andre piger på nettet - det ødelægger - hvad gør jeg?
Hej adam og eva. er en ung mand på 26, som har et alvorligt problem med onani. Jeg er sømand og er ude en måned og hjemme en måned. Har en vidunderlig kæreste derhjemme, som jeg elsker og som elsker mig.
Når jeg er ude på skibet hver aften, inden jeg skal sove, har jeg det problem, at jeg føler, at jeg ikke kan sove, før jeg har onaneret. Det er et kæmpe problem, da jeg bliver ledt ud til at kigge på andre piger på nettet. Og det er pisse klamt, at jeg gør det, da jeg elsker min kæreste UTROLIGT højt, selvom jeg kigger på andre. Vil gerne at jeg ikke har behov for at onanere. Kan mærke det ødelægger vores forhold, fordi jeg gør det!
Håber i kan komme med nogle ideer og lidt hjælp.
Hilsen en fortvivlet mand
Joey, 26 år

SVAR:
Hej Joey
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
To forskellige fænomener skal betragtes forskelligt
Du fortæller, at du er sømand og derfor væk fra din kæreste en måned ad gangen. Når du er væk, oplever du det som et problem, at du hver aften, for at kunne falde i søvn, er nødt til at onanere. I forbindelse med onanien ser du på piger på nettet. Det har du det ikke godt med. Jeg kan forstå, at du føler, at det er med til at ødelægge dit forhold til din kæreste.
Min umiddelbare tanke er, at vi taler om to forskellige fænomener, som måske bedst håndteres, ved at se på dem separat. Den ene problemstilling handler om onani og den anden om pornografi. Du bruger ikke selv betegnelsen pornografi, men jeg forstår din vending ‘kigge på andre piger på nettet’ sådan, at vi taler om porno. Derfor tager mit svar udgangspunkt i, at det er det, vi taler om.
Jeg vil sige lidt om hver af disse to fænomener:
Onani - I mine øjne er onani et naturligt fænomen for en mand, som er 26 år og som er væk fra sin kæreste en måned ad gangen. Seksualdriften er på dette tidspunkt i en mands alder meget stærk og det er i mine øjne helt naturligt, at man jævnligt trænger til at få udløsning for denne drift. Når du fortæller, at du onanerer hver aften, tænker jeg ikke, at der er noget alarmerende ved det. For mig at se, kan det være en helt sund måde at ‘tage trykket’.
Pornografi har jeg det anderledes med. Pornografi kan gøre noget ved os, som jeg tænker godt kan være skadeligt for os selv og for vores parforhold. For mig har det noget at gøre med, at de billeder man får smækket op i fjæset har baggrund i noget fiktivt, som adskiller sig fra den virkelige verden. På samme måde, som jeg tror, vi bliver mentalt påvirkede af at se mange voldsfilm, tror jeg også, at vi kan påvirkes af at se porno. Pornoen gør noget ved os. Den kan påvirke vores personlighed på en måde, som jeg tror i længden kan være skadeligt for os.
Hvilket problem er det største, af de to?
Når du derfor skriver om dit problem med onani og pornografi, så har det i mine øjne en vis betydning, hvilken af de to dele, du oplever som det største problem. Måske har du ikke selv tænkt det, som to forskellige ting og måske har du ikke selv tænkt, at de kunne skilles ad?
Mit råd til dig er, at du prøver at skille tingene ad. At du prøver at se på de to ting med forskellige perspektiver i stedet for måske som nu, at se på det som ét samlet problem.
Hvad kan du stille op med onanien? (og her tænker vi onani uden pornografi)
Hvis du oplever onanien i sig selv som et problem, hvad er det da ved den, som er problemet? Er onani forkert? Er onani ulækkert? Gør du noget forkert overfor din kæreste ved at onanere?
Jeg vil foreslå dig, at du overvejer disse spørgsmål og at du snakker med din kæreste om dem. Hvad synes hun? Oplever hun et problem ved, at du onanerer? Hvad er det, der gør det til et problem for hende? Hvad tænker du om min holdning om, at det er helt naturligt? Hvad tænker din kæreste om den?
Hvad kan du stille op med pornografien?
Med pornografi er det ligesom med alkohol, cigaretter, spil og narko: Man kan blive afhængig af det. Det ved jeg ikke, om du er. Det kan du bedst selv vurdere. Det kan du mærke, hvis du beslutter dig for at stoppe med at se porno, men alligevel bliver ved. Det kan være meget vanskeligt at få brudt vanen, hvis først man er begyndt at kigge porno regelmæssigt. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du gør op med dig selv, om det for alvor er noget, som du vil gøre noget ved. Hvis du gerne vil stoppe med at se porno, kan det kræve en jernhård vilje og en langvarig kamp. Denne kamp tænker jeg, at du skal se i øjnene fra starten, så du ikke kommer til at bilde dig ind, at det let lader sig løse.
På den anden side, hvis det er noget, som du faktisk lider under (og sådan forstår jeg det er), så tror jeg også på, at du kan gøre noget ved det. Måske kan du ikke forandre situationen fra den ene dag til den anden, men du kan arbejde med det og stille og roligt få kontrollen tilbage.
Et vigtigt skridt til at få kontrol er åbenhed. Jeg tror, det kan have stor betydning for dig, at du deler din problemstilling med en anden og lader vedkommende følge med i dine sejre og nederlag. Det ville for mig at se være godt, hvis denne anden kunne være din kæreste. Lukkethed og løgne er med til at fastholde i afhængighed. Derfor er åbenhed vigtig.
Du kan læse meget mere her på siden om afhængighed og porno. Her er nogle eksempler og du kan selv finde mere:
Jeg er afhængig af porno
Sådan kan du undgå porno på nettet
Hvordan stopper jeg min pornoafhængighed?
Opsummering
Jeg mener, det er vigtigt, at du ved at samtale med en anden (helst din kæreste) bliver helt skarp på, hvor i dit problem består. Hvad kan du gøre, uden det er til skade for nogen? Hvad kan du ikke gøre?
Dernæst skal du gøre op med dig selv, om du for alvor vil gøre noget ved problemet. Lav en handlingsplan og del den med din kæreste. Tal om, hvordan der kan sættes ind og hvordan din kæreste kan være med til at hjælpe med at overholde planen. Jeg tror, at I ved at samarbejde, kan finde frem til en løsning, som kan fungere for jer begge.
Endeligt tænker jeg også, at du kan overveje med dig selv, om livet som sømand er holdbart i længden, i forhold til de standarder du gerne vil have for dit liv.
Et helt konkret sted at starte kunne være, at du lader din kæreste læse din mail til os og dette svar og så tage den derfra.
De bedste hilsner fra Benny
Benny Dein
Skrevet af:
Benny Dein
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk