Nyforelsket og bange for at miste ham - hvad gør jeg?
rHej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er lige fået en kæreste her for snart 2 måneder siden. vi ses hver weekend og vi har et rigtig godt forhold til hinanden, selvom vi kun havde kendt hinanden kort tid, før vi blev kærester.
Jeg stoler rigtig meget på min kæreste, men føler mig bange for at blive skiftet ud med en anden. Han siger, han aldrig vil skifte mig ud og at han elsker mig rigtig meget.
Mit spørgsmål er, hvorfor jeg bliver rigtig ked af det, hver gang han tager hjem eller når jeg tager hjem efter en weekend sammen?
Jeg bliver rigtig ked af det og føler mig total magtesløs, jeg har ikke lyst til andet end at være hos ham og hvor der er trygt. Dette har stået på siden aller første gang, vi mødtes for 2 måneder siden. Håber i kan besvare mit spørgmål og eventuelt komme med råd, til hvad jeg/vi kan gøre ved mit problem
Fra Laura, 16 år

SVAR:
Kære Laura
Det lyder som om, du og din kæreste har det rigtig godt sammen. Alligevel er der nogle ting i det, du skriver, som trækker i forskellige retninger.
Frygter at blive skiftet ud
Du fortæller, at du føler dig tryg sammen med din kæreste, men samtidig er du bange for at miste ham til en anden.
Jeg synes, det er rigtig flot, at du har fortalt din kæreste om din bekymring. Det siger noget om et forhold, at man tør dele den slags ting med hinanden.
Men hvorfor har du så denne frygt for at blive "skiftet ud"? Har du mon oplevet noget lignende før? Er du før blevet svigtet af nogen, du holdt af? Eller har du måske en oplevelse af ikke at være god nok til din kæreste? Jeg kan kun gætte.
Han har valgt dig
Jeres forhold er stadig ret nyt, og I har stadig mange ting at lære om hinanden. Har din kæreste mon givet dig nogen grund til ikke at stole på ham? Husk på, at han har valgt at være sammen med DIG! Det kan være godt at hvile i, hvis man bliver i tvivl.
I øvrigt tænker jeg, det lyder helt naturligt, at du bliver trist, når I skilles igen efter en weekend sammen. Det er helt normalt, at man, måske især mens forelskelsen er så ny som jeres, har lyst til at være sammen hvert minut af døgnets 24 timer.
Tilliden kan svigtes
Det er spændende og dejligt at lære et menneske så godt at kende, men man bliver også sårbar af det. I et forhold deler man noget af sig selv i håbet og overbevisningen om, at det man deler bliver modtaget og værnet om. Den tillid kan svigtes. Det er en risiko man løber i familierelationer, venskaber og måske særligt i kæresteforhold, hvor man stadig har til gode at bevise sin kærlighed og velvilje overfor hinanden.
Lad tiden arbejde for jer
Det er supergodt, at det er noget, du og din kæreste kan tale åbent om. Bliv ved med det! Og så tror jeg simpelthen, du er nødt til at prøve at stole på, hvad din kæreste fortæller dig. Hvorfor skulle han vælge at være din kæreste, hvis han bare havde tænkt sig at skifte dig ud? Mon ikke, han også holder rigtig meget af dig? Og så skal du lade tiden arbejde for jer.
Jo længere tid, I er sammen, jo større vil tilliden imellem jer formodentlig blive. I kommer til at lære hinanden bedre at kende, og du vil få beviser på, om han vil dig eller ej.
Jeg håber, det var et svar, du kan bruge til noget. Ellers er du velkommen til at vende tilbage.
Kærlig hilsen Johanne