Nervøs over geleklumper i min sæd - hvad kan det være?
Hej. Jeg er en mand på 42 år og jeg er gift. Jeg har en god samliv med min kone og der ikke er noget problem.
Hvis jeg ikke få sex i et stykke tid, onanerer jeg, fordi jeg får bare lyst til det. Men i det sidste stykke tid (et par måneder) kunne jeg godt se, at min sæd ser anderledes ud. Der er nogle gele klumper i den. Dem har jeg ikke set før. De er gennemsigtige. Jeg har ikke ondt nogen steder. Hvis jeg har samleje eller onanerer oftere (næsten hver eller hver anden dag), så er det ikke så meget af de klumper tilbage.
Det er bare de klumper, der gør mig nervøs......
Hvad kan det være?
I forvejen tak for svar.
Mvh Jens, 42 år

SVAR:
Hej Jens
Det, du beskriver, behøver ikke at betyde noget. Det kan enten være, at du bare vil opleve dette i perioder. Så længe du ikke har blod i sæden eller smerter eller knuder i testiklerne, så er det ikke så sandsynligt, at der er noget galt.
Der er rigtig mange drenge/mænd, som i en periode oplever klumper i sæden, uden at det betyder noget. Sæden kan på trods af klumperne fungere helt normalt og kan gøre ens kone gravid.
En sjælden gang kan klumperne være et tegn på sygdom i urinvejene eller i blærehalskirtlen, så du bør blive tjekket hos din læge, som formentligt vil henvise dig til en "urinvejslæge" (=Urolog), som vil undersøge dig. Dette er mest for at udelukke sygdom, men det skal gøres, hvis du vil være helt sikker på, at der ikke er noget galt"
Roland