Negativt forhold til sex efter overgreb – hvad gør jeg?
Hej, for et år siden blev jeg udsat for et seksuelt overgreb. Det var ikke fuldbyrdet, men det var ret voldsomt. Med finger og vold osv.
Jeg fik anoreksi og gik helt ned og droppede ud af gymnasiet. Er næsten rask og meget bedre nu. Men jeg ser virkelig dårligt på sex. Når mine veninder snakker om, hvad de har gjort osv, tænker jeg bare: “Aj stop, adr!”
Og jeg ser på det sådan her: Når en pige har haft sin første gang, er hun ingenting værd mere. Hun er totalt til grin, klam og ulækker. Hun kan lige så godt lægge sig til at dø. I modsætning til fyren er det fedt nok.
Jeg undrer mig virkelig. Jeg er snart 18, og jeg vil selv gerne snart gøre det og har da også en fyr, jeg synes er sød, som altid har været der for mig, som jeg ser som en, jeg godt kunne have min første gang med. Men jeg ser bare på det sådan, at man intet er værd mere, og man lige så godt kan lægge sig til at dø. Hvad kan jeg gøre? Det er jo forkert ...
Hilsen L, 17 år :) … Håber, I kan hjælpe ...

SVAR:
Kære L
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det er bare rigtig godt og vigtigt, at du skriver. Og jeg håber, at jeg med dette svar kan give dig lidt hjælp til at komme videre efter det, du har oplevet.
Et overgreb
Det er en rigtig voldsom oplevelse at blive udsat for et seksuelt overgreb. Og selvom det ikke var fuldbyrdet, er det alligevel et seksuelt overgreb, når en anden har krænket dig og din krop seksuelt. Det er desuden en skærpende omstændighed, at der også har været vold med i det.
Vigtigt med professionel hjælp
Det fremgår ikke af din mail, om du har modtaget professionel hjælp. Jeg håber meget, at du allerede har modtaget psykologhjælp, men hvis du ikke har det, så vil jeg anbefale dig at søge hjælp. Du kan finde mere om det tilbud af hjælp, som det offentlige tilbyder gratis ved at søge på Center for Voldtægtsofre eller Center for Seksuelle Overgreb, Rigshospitalet, København.
De har mulighed for at tilbyde gratis psykologsamtaler, når der har været tale om seksuelt overgreb. Jeg kan godt forstå, det har haft en stærk indvirkning på dig, og jeg kan se, at det også har medført anoreksi. Det fortæller også noget om den belastning, som overgrebet har haft på dig. Og det fortæller om vigtigheden af at få hjælp.
Væmmelse ved egen krop efter overgreb
Det er en kendt reaktion, at der kan opstå væmmelse ved egen krop efter et seksuelt overgreb. Egentlig er det en lidt "mærkelig" reaktion. Det er næsten ligesom, hvis én stikker dig en lussing, og du så efterfølgende begynder at slå dig selv i ansigtet dagligt, fordi du fik denne lussing. Når en anden har krænket din krop (som jo er en værdifuld og skøn del af dig) seksuelt, og du så efterfølgende tænker dårligt om den og væmmes ved den og ved tanker om sex, så er det næsten ligesom at slå dig selv.
Det er ikke, fordi du er en dårlig eller svag person, at du kommer til at tænke og føle sådan om dig selv. Som nævnt er det en kendt reaktion efter et seksuelt overgreb. Men det er bare en rigtig uhyggelig følgevirkning af et seksuelt overgreb. Og derfor er det vigtigt, du får hjælp til at bryde disse følgevirkninger.
Du har en skøn krop og en skøn seksualitet
Vores menneskesyn på AdamogEva.dk er, at alle mennesker er skabte unikke og værdifulde. Det betyder også, at vi ønsker at formidle til hvert enkelt menneske, at det må tænke godt om sig selv, sin krop og sin seksualitet. Vi ved godt, at mange kan have svært ved at tænke sådan om sig selv, og som nævnt er det særligt vanskeligt efter et overgreb. Men det ændrer ikke på, at du ER unik og værdifuld, som den du er. Og at du gerne må tænke, at du har en skøn krop og en skøn seksualitet.
God sex forudsætter tryghed
Her på AdamogEva.dk er det vores erfaring, at sex bedst udfoldes, når der er fuld tryghed og fuld forpligtelse mellem kvinden og manden. Faktisk er det vores erfaring, at der dybt i den kvindelige seksualitet ligger et stort og stærkt behov for at vide sig fuldstændig sikker og tryg på manden, før hendes dybeste seksualitet åbner sig.
Måske er det også sådan for dig? Måske mærker du også det indeni, at du har brug for det totalt modsatte af det, som du oplevede i overgrebet. Nemlig at du mærker en fyr, som du kan vide dig sikker på; en fyr som har vist dig, at hans kærlighed rækker til at ville gå gennem ild og vand for og med dig.
Her på AdamogEva.dk tror vi ikke på, at bare fordi man er ved at blive 18 år, så er det naturligt også at have prøvet sex. Vi tror derimod på, at sex bliver mest skøn og tryg, når der er en dyb forpligtelse mellem de to elskende. Og jeg tænker, at en af de bedste rammer til, at du kan blive mere og mere tryg ved dig selv, din krop og din seksualitet, netop er ved at du mærker masser af tid i et parforhold til at blive tryg nok til at åbne for seksualiteten. Der er tid nok. Du har resten af livet til at udfolde og udforske din seksualitet sammen med ham, du vil dele livet med. Så giv din krop og din seksualitet god tid til at blive tryg.
Søg hjælp
Det er rigtig vigtigt, at du tager dig selv alvorligt. Og det oplever jeg, at du gør ved at skrive til AdamogEva.dk. Men det er også vigtigt videre frem. Hvis du ikke allerede har fået hjælp til selve overgrebet, så vil jeg som nævnt anbefale dig at søge hjælp hurtigst muligt. Hvis du har fået hjælp til selve overgrebet, så tænker jeg, at du fortsat har brug for noget professionel hjælp til at arbejde med din oplevelse af din krop og din seksualitet. Der er ikke noget unaturligt eller svagt i at have brug for hjælp til dette efter et overgreb. Hvis du ikke selv kan overskue at finde en psykolog eller terapeut, er du velkommen til at kontakte mig, så vil jeg hjælpe med at finde en.
Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikler
Om seksuelle overgreb
Hvad er jeg værd?
Du ønskes alt godt fremover.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg