Mor er syg, og jeg tør ikke fortælle om min ven - hvad gør jeg?
Kære A&E.
Jeg er super glad for denne side. Den hjælper virkelig unge meget, da det som regel er dem, der kæmper med de største problemer. Jeg har før skrevet et spørgsmål og  fik det svar, jeg ledte efter. Jeg siger tusinde tak!
Til en fest for 14 dag mødte jeg Dennis. Jeg syntes, han virkede sød, men jeg snakkede ikke rigtigt med ham, da jeg godt vidste, jeg ikke var hans type. Senere på aftenen spurgte han mig, om hvad jeg skulle efter festen sluttede kl. 12, og jeg sagde, jeg nok bare tog hjem, da min mor er meget overbeskyttende, og jeg fortæller hende næsten intet. Det endte med, at jeg tog med videre i byen, og på en måde fortryder jeg det lidt.
Jeg elsker at få drenges opmærksomhed, og man kan godt kalde mig lidt af en "runde trunte". Det er ikke fordi, jeg synes, det er specielt godt ry at have, men det er den, jeg er. Og jeg tror ærlig talt ikke, at jeg kan lave om på det.
Efter vi var i byen, snakkede Dennis og jeg i virkelig mange timer. Jeg kendte ham knap nok, men alligevel tilbragte jeg så meget tid med ham. Jeg lærte ham at kende på så kort tid, og det betyder mere end noget andet. Vi kyssede og holdt i hånden den aften, da jeg var lidt fuld, og det var han også - og man gør jo de mærkeligste ting, når man ikke er ædru. Det endte med, at jeg tog med ham hjem, fordi jeg virkelig ikke kan fortælle min mor, at jeg sover med drenge eller hænger ud med dem.
Siden den aften har vi tilbragt så meget tid sammen, og vi har begge fortalt hinanden så mange personlige ting. Jeg har aldrig været så åben overfor et andet køn før, og han er virkelig fantastisk. Jeg ved ikke, om det er forkert at fortælle så mange ting på så kort tid, men jeg føler mig så tilpas i hans selskab. Efter den aften aftalte vi at opbygge et rigtigt godt venskab, fordi vi ikke kendte hinanden så godt, og han søgte efter en god veninde. Jeg fortalte ham, at jeg ikke kunne gøre for, hvis jeg fik følelser for ham, og så sagde han, at det får jeg ikke.
En dag spurgte han mig, om jeg kunne lide ham, og jeg svarede ham ikke. Jeg kiggede bare og smilte. Til sidst kyssede han mig, og så fortalte han mig, at han også havde fået lidt følelser for mig.
Jeg plejer altid at få følelser for en dreng på virkelig kort tid, men med Dennis er det anderledes. Godt nok fik jeg følelser for ham på under en uge, men han har virkelig alt det, jeg søger. Han er fantastisk. Forelskelse er en skøn følelse, især når det er gengældt.
Min mor har været igennem en rigtig svær tid i rigtig mange år, og jeg har været igennem det med hende, og det er også bare svært for mig - fordi jeg har ingen ide om, hvordan jeg skal hjælpe hende længere. Hun har den sygdom, der kaldes KOL, hvilket betyder, hun har røget i rigtig mange år. Hun startede med at ryge, da hun var 14 - dog har hun ikke røget i over et halvt år, og jeg er så stolt af hende. Hun betyder alt for mig.
Jeg har ikke haft kontakt til min far i et par år, på grund af at han er det største svin i verdens historie. Min mor kæmper med en depression og går ned med stress hver gang på grund af ham. Det gør mig så ked af det, fordi jeg har næsten ingen tilbage i min familie - mange er døde.
Jeg havde sex sidste år (engangsknald) og min mor tror, jeg er en engel, som ikke gør nogen ting galt. Hvis jeg fortalte hende, at jeg havde sex med en fyr, som ikke var min kæreste, ville hun nok aldrig tale til mig igen. Jeg må ikke sove med drenge, da hun synes, jeg er for lille, og derfor bliver jeg nødt til at fortælle hende løgne, og det knuser mit hjerte. Hun fortæller mig, at så længe jeg bor hjemme og ikke er fyldt 18 år endnu, bestemmer hun over mig. Og det ved jeg godt, hun gør, men det kan bare ikke blive ved på denne her måde.
Jeg vil væk fra alt og alle, og jeg kan ikke klare min mor ret meget længere. Hun har brug for mig og mine søskende, men jeg har bare lyst til at græde hele tiden. Hun får hjælp, men den dag, jeg mister hende, har jeg ikke selv lyst til at leve.
Jeg har lyst til at fortælle hende sandheden hver gang, jeg skal noget med drenge, men det kan jeg ikke, og jeg ved ikke, hvorfor hun har så meget imod det. Jeg ved ikke, hvorfor hun ikke stoler på mig, men jeg er sikker på, det er fordi, jeg gjorde en ting eller flere forkert for et år siden. Jeg fik min lillebror til at dække over mig, men min mor opdagede det. Jeg fortryder, at jeg gør så meget for en dreng, når jeg er forelsket, og det kan ikke vare ved.
Jeg har så mange følelser for Dennis, og det ved han godt, jeg ved, han også godt kan lide mig. Men jeg forstår bare ikke, hvorfor han vælger mig, når der er så mange andre piger i hele Danmark. Det går mig så meget på, fordi jeg har ikke verdens bedste selvværd, og det forstår han ikke.. Han giver mig hele tiden komplimenter og fortæller mig, at jeg er den smukkeste engel. Han siger også, at grunden til han faldt for mig, er, fordi jeg er anderledes og speciel. Jeg tager det som et kompliment, men alligevel er jeg bare så ked af det, fordi jeg ved, jeg mister ham på et tidspunkt. Han bliver også ked af det, når jeg fortæller ham, at han bliver træt af mig på et tidspunkt, fordi jeg har så mange problemer, og at mit liv er ren kaos.
Jeg vil gerne være i et forhold med Dennis på et tidspunkt, men lige nu har vi en flirt, og vi opfører os virkelig som om, vi er kærester. Jeg har aldrig været så glad for en dreng, som jeg er med ham. Hver gang, jeg tænker på ham, kan jeg ikke lade vær med at smile, og jeg får så mange sommerfugle i maven.
Han er meget speciel.
Hans fortid gør mig bange, og det er nok derfor, jeg ikke ved, om jeg tør at opbygge noget mere med ham. Han har kun haft et seriøst forhold, og  har virkelig haft sex med alle piger. Når han var til fest og fik øje på en pige eller to, så var det videre til nye. Jeg har ikke haft sex med ham endnu, og jeg ved ikke, hvor længe jeg har lyst til at vente, fordi jeg har virkelig lyst til ham. Men jeg er bange for, at han forlader mig, efter vi har sex, og især når han ser alle de fejl, jeg har.
Han siger, han ikke har tænkt sig at forlade mig, fordi hvis han virkelig ville have sex med mig, havde han gjort det første gang, men han ville lære mig at kende istedet for. Jeg er ikke som de andre piger. Han bryder sig heller ikke om min fortid, men den er overhovedet ikke ligeså slem som hans.
Jeg er meget drengeglad, og det betyder,  at hver gang jeg falder for en fyr, og han sårer mig, går der ikke særlig lang tid, før jeg finder en ny, og sådan fortsætter det bare, og jeg kan ikke blive ved med at være den pige. Jeg er bange for, at han sårer mig.
Jeg er bange for det hele, og det er nok, fordi jeg tænker så langt fremad, hvilket er ulempen ved det hele.
Når der er andre piger til stede, bliver jeg ked af det, fordi de er så smukke og har den krop, jeg gerne vil have. Når han taler til dem eller griner med dem, ville jeg ønske, at jeg ikke var til stede. Jeg vil ikke sige, at jeg er meget jaloux, men måske er det også fordi, jeg er bange for, at han falder for en anden pige. Specielt fordi jeg har så mange problemer med mig selv, og han bliver træt af dem og mig på et tidspunkt.
Jeg hader mig selv så meget for at falde for ham, fordi jeg er så træt af mine fejl. Når han kigger på mig, bliver jeg helt blød i knæene. Han gør mig så glad og hver gang, han smiler, kan jeg ikke lade vær med at smile tilbage.
Jeg ved bare ikke, hvornår jeg er klar til at fortælle min mor, at jeg er forelsket og gerne vil sove med en dreng (selv om jeg gør det, ligemeget hvad), men bare fortælle sandheden istedet for.
Jeg er ikke en god datter, og det ved jeg, men jeg kan bare ikke være ligesom andre. Jeg lyver, er negativ og kan finde på alt muligt. Jeg elsker hende af hele mit hjerte, men jeg ved ikke, hvad der er det rigtige at gøre.
Jeg skrev en gang en besked til hende på facebook, om alt det jeg ikke kunne fortælle hende face2face, men det eneste, hun sendte mig, var et hjerte. Jeg kommer tit op at skændes med hende, fordi hun ingenting forstår. Hun forstår ikke, hvordan det er at være en 16 årig pige i dette besværlige liv.
Hvad er det rigtige at gøre? Jeg har brug for jeres hjælp, mere end i aner.  (forkortet af redaktionen)
Pige 16 år

SVAR:
Kære pige på 16 år
Godt at høre, du har glæde af denne hjemmeside og tidligere har kunnet bruge det svar, du har fået. Og jeg vil rigtigt gerne svare dig.
Jeg hører flere vigtige budskaber i din meget åbne og ærlige beskrivelse af dit liv, som det folder sig ud lige nu.
Mors sygdom skaber utryghed
For det første fortæller du, at din mor er alvorligt syg, og at du er bange for at miste hende. Det betyder for dig og dine søskende, at du/I let bliver ”de voksne”, der skal forstå og samtidigt hjælpe – mere end andre jævnaldrende, som bare kan lege og være unge, uden at bekymre sig så meget. Det gør dig også sårbar, og du ikke tør være ærlig over for hende, både fordi du frygter hendes reaktion, (hun vil ikke vide af mig, hvis hun kender sandheden om mig?) og du vil ikke være til besvær/såre hende – hun tror jo, du er en engel, skriver du. Og hun forstår dig ikke, for hun kender dig ikke rigtigt. (Måske orker hun det ikke – hun har sin egen frygt, egne bekymringer, depressioner, problemer med din far og er alvorlig syg)
Du er værdifuld og værd at passe godt på!!
For det andet hører jeg, at du ikke regner dig selv for ret meget, og jeg får en tanke om, at du derfor er et let ”offer” for drengene? Og jeg tænker, du skal passe rigtigt godt på dig, og ikke kaste dig i armene på hvem som helst, i håb om at blive grebet.
Angsten for at blive forladt kan hindre glæden
For det tredje hører jeg din frygt for at blive forladt. Forladt af din mor - hvis hun dør, og forladt ad Dennis, hvis du fortsætter med at fortælle om dine vanskeligheder fra tidligere og nu. Måske er ”angsten for at blive forladt” årsagen til, at du ikke rigtigt tør glæde dig, når der faktisk er noget at glæde sig over, fordi du frygter for fremtiden.
Du har brug for voksne, der kan støtte dig
Jeg forstår også, at du ingen kontakt har med din far og tænker, du i den grad mangler ansvarlige voksne – at du er meget alene med alt for store byrder, for din unge alder.
Der findes et tilbud, som jeg tror lige er til dig (og dine søskende). Det hedder Børn, unge og sorg, og er gratis for aldersgruppen 13 – 28 årige. Tilbuddet gælder, hvis der er alvorlig sygdom eller død hos en forældre eller søskende.
Jeg vil meget opfordre dig til at tage kontakt og håber, du kan finde god hjælp der.
Og så er der ikke noget forkert i at tage sig selv alvorligt eller i at være anderledes.
Overvej muligheden for, at din mor møder din ven
Jeg tænker også, om det er muligt at tage kæresten med hjem på besøg - uden I skal sove sammen? Jeg er overbevist om, at din mor passer på dig, fordi hun elsker dig og ikke ønsker at se dig komme ud i problemer.
Det er helt naturligt, at du søger hjælp
Det er ikke let at være dig, når livets barske realiteter viser sig på den måde, du beskriver, og du behøver virkeligt hjælp. Din måde at takle det på, kan let blive misforstået, som om du ikke er en god pige – jeg ser det som et forsøg på at råbe nogen op, så du kan blive hørt og få hjælp og støtte under svære forhold.
Og det håber jeg virkelig, du får. Ellers må du meget gerne henvende dig til AdamogeEva.dk igen.
Mange kærlig hilsner
Else Ø. Andersen