Mødt en sød pige – hvordan vise interesse?
Hej Adam & Eva. Jeg vil gerne spørge om, hvad det betyder at flirte, og hvordan flirter man bedst på SMS og ansigt til ansigt?? Hvordan viser man interesse for pigen, man godt kan lide, gennem sms??
Det er sådan, at jeg har mødt en rigtig sød pige gennem en veninde, men jeg ser ikke den her pige så tit, fordi de midlertidigt ikke snakker sammen så meget, men jeg har heldigvis hendes nummer, så jeg kan skrive til hende, men jeg ved ikke altid, hvad jeg skal skrive til hende og hvor ofte??
Hvis man har mødt en pige i nattelivet, og man enten gerne vil hjem til hende eller hun gerne vil hjem til mig, hvem skal spørge, altså skal jeg vente på, at hun spørger eller kan jeg rolig spørge hende, om hun enten vil hjem til mig eller hjem til hende??
Sidst men ikke mindst, vil jeg høre jer, hvad man snakker om, når man skal på date, eventuelt en restaurant eller biffen??
Håber I kan hjælpe
P, 23 år

SVAR:
Kære P
Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du tager dig selv alvorligt og spørger om de ting, du ikke lige selv synes, at du kan finde et svar på.
Du spørger om, hvordan man viser interesse overfor en sød pige gennem sms, og hvad skal man egentlig skrive. Og hvem skal tage initiativ til at mødes, og hvad skal man så snakke om. Det er sådan, jeg læser din henvendelse.
Vær nysgerrig
Når man møder et nyt menneske, en sød pige, som du har gjort, så er der af og til nogle mennesker, som fanger vores interesse mere end andre mennesker. Vi oplever måske, de er specielt søde, at de har et eller andet, som gør os nysgerrige på dem som person. Jeg fornemmer, det er det, du har oplevet med hende den søde pige.
Du skriver, at du har hendes nummer, men hvordan skal du nu tage kontakt, og hvad skal du skrive? Når I er interesseret i hinanden, skal den første tid bruges på at lære hinanden at kende, uanset om det ender med, at I bliver venner eller måske kærester. Hvem er den person, jeg har mødt, og hvad indeholder han eller hun? Det er det, jeg vil opfordre dig til at bruge den første tid på – lær hinanden bedre at kende. Hvad laver hun, hvad er hendes holdninger til forskellige ting, hvilke værdier er vigtige i hendes liv – kort sagt, hvem er hun som person?
– og vær ærlig om dig selv
Samtidig med, at du finder ud af, hvem hun er, skal hun jo også lære dig at kende. Når vi bliver forelsket, hvis det er det, du er, så vil vi tit prøve på at vise den bedste side af os selv overfor den anden. Det vil jeg også opfordre dig til i den her situation, men samtidig skal du være ærlig omkring dig selv. Det er så let at komme til at lægge lidt til eller trække noget fra for måske at virke mere spændende på den anden. Ærlighed er vigtigt. Det er fint at vise den bedste side af sig selv, men kommer du til at lægge noget til eller andet, så vil du komme til at fremstå som en person, der ikke er dig helt igennem.
Flirt
Du spørger om, hvad det betyder at flirte. Hvis man slår det op i nudansk ordbog, står der, at flirte er at have interesse for nogen eller noget. Flirten kan også have erotiske undertoner og være en måde at lægge op til noget frækt på. Men det er langt fra altid tilfældet. Ofte er flirten en ret uskyldig leg med signaler og skjulte budskaber mellem to personer. Dvs. at flirten er f.eks. de sms’er, du sender til hende med nogle signaler om, at du er interesseret i hende, uden du skriver det direkte – og det samme gælder i det talte sprog, når I sidder overfor hinanden.
Venskab
Uanset hvad jeres forhold skal udvikle sig til, så er det vigtigt at starte med at være venner. Brug tiden på at lære hinanden at kende, både over sms og hvis I skal i biffen sammen eller andet.
Det kan godt være grænseoverskridende at skulle tage den første kontakt eller spørge, om I skal ses igen, men hvis du ingenting gør, sker der sikkert ikke noget. Så mit råd til dig er, at du frimodigt skal spørge hende om at ses. Tænk på, at det værste, der kan ske, er, at hun siger nej – så må du tage det derfra.
Jeg håber, jeg har svaret på dit spørgsmål. Er der noget, du ønsker uddybet eller kommer i tvivl om, så må du endelig skrive igen.
Hent også inspiration i svar til andre i lignende situationer. Her er et eksempel og du kan selv finde flere:
Er forelsket - hvordan fortæller jeg hende det?
Pas godt på dig selv – og på hende.
Alt det bedste til dig!
Kærlig hilsen Steen