Mit chrush er gravid - skal jeg fraråde eller råde hende til at få barnet?
Hey. Jeg er 15 år og er blevet forelsket i en pige. Hun er ½ år ældre end mig eller sådan noget og har lige slået op med sin kæreste, efter han var hende utro! Nå anyway, hun er blevet gravid og overvejer kraftigt at beholde barnet. Jeg ved ikke, om jeg burde spørge hende, om vi skulle blive kærester eller hvad. Så har et par spørgsmål:
1. Bør jeg fraråde hende eller råde hende til at få barnet?
2. Er det farligt for hende/barnet, hvis jeg har sex med hende?
3. Bør jeg finde en anden, hvis hun får barnet?
Håber virkelig I kan hjælpe mig, for jeg er helt lost...
Sander, 15 år

SVAR:
Kære Sander.
Tak for dit brev og dine spørgsmål.
Når jeg læser dit brev, er jeg lidt i tvivl om, hvordan din relation er til pigen; kender I hinanden, er I nære venner eller er hun også blevet forelsket i dig. Alt dette, tænker jeg, har betydning for, hvordan du i den kommende tid skal forholde dig overfor hende.
Hvis I ikke er tætte venner, skal du overveje at vente og holde dig væk, men hvis I er nære venner og gennem en længere periode har haft et gensidigt forhold kørende, så ser tingene lidt anderledes ud, for så blive du nødt til at forholde dig til, om du skal og kan fortsætte forholdet uanset, om hun får barnet eller ej.
Giv hende tid og ro
Du skriver, at hun lige har slået op med sin kæreste? Jeg tænker, det er hårdt og vanskeligt for hende at slå op med sin kæreste samtidig med, at hun er blevet gravid. Der er store følelser på spil og jeg tænker, hun kan have brug for tid og ro til grundigt at overveje, om hun er parat til at kan kaste sig ud i et nyt forhold lige nu. Så hvis du vil gøre noget godt for hende, så vent med at spørge hende, om I skal være kærester, til hun selv har fundet ud af, hvad hun vil og om hun vil beholde barnet.
Det er kun hende, der kan og skal tage valget
Du spørger, om du bør fraråde eller råde hende til at få barnet. Det er rigtig godt, at du spørger, da det er ret så afgørende spørgsmål, det handler om. Umiddelbart tænker jeg, at du skal lade hende om at finde ud af, om hun skal have barnet eller ej, det er nemlig suverænt hendes beslutning. Jeg tænker, hun har brug for opbakning til at tage netop det valg, der er det rigtige for hende og som hun kan leve godt med resten af sit liv.
At blive gravid som 15-årig er tidligt og det er derfor vigtigt, at hun søger hjælp hos nogle voksne: hendes forældre, bedsteforældre, lærer eller hvem hun har tillid til, som kan tale med hende om at blive ung mor. Det er også vigtigt, at hun har nogle voksne, som kan hjælpe hende og støtte hende fremover.
Hvis en pige vælger at få en abort, skal man være klar over, at det kan være en meget voldsom beslutning, og at det senere i livet kan medføre skyldfølelse og sorg.
Du kan læse mere om det i denne artikel: Uønsket gravid - hvad gør du?
At få barn er en stor omvæltning
Du spørger, om du bør finde en anden, hvis hun vælger at få barnet: Det kan jeg ikke svare på, men du kan jo overveje, ud fra det jeg har skrevet til dig, om det vil være en god ide overhovedet at indlede et forhold til pigen eller ej.
Det er et stort ansvar at få et barn, og dette tænker jeg, du skal have med i dine overvejelser allerede nu, hvor I ikke er kærester.
Hvis hun beslutter sig for at få barnet, så må du gøre op med dig selv, om du har lyst til at have en kæreste, der er forpligtet overfor et lille barn. Som 15-årig bør du også overveje, om du er parat til at skulle dele en kæreste med et barn, som oven i købet ikke er dit.
Sex værd at vente på
Du spørger endvidere, om det er farligt at have sex med en gravid, det er det ikke. Men i dit tilfælde skal du nok lige vente med at overveje sex med pigen, til du er helt sikker på, om hun overhovedet er interesseret i et fast forhold med dig og det er meget vigtigt, at det er noget, I er helt enige om. I det hele tager tænker jeg, at sex hører hjemme i et fast forhold/ ægteskab. Dette begrunder jeg i, at sex er Guds gode gave til mennesker, tænkt som noget vi giver til den person, vi vælger skal være vores livsledsager og den vi gerne vil have børn sammen med.
Læs også disse artikler:
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Jeg håber, du kan bruge mit svar til videre overvejelser.
Kærlig hilsen Annette
Annette Hassingboe
Skrevet af:
Annette Hassingboe
Lærer og psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK