Mine store bryster generer mig – hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Jeg begyndte at få bryster, da jeg var 6 år. Brugte en G-skål i 13-årsalderen og har altid hadet dem, da de har forhindret mig i at gøre noget af det, jeg virkelig havde lyst til.

Er nu 20 år gammel og har en J-skål. Og de vokser stadig. Jeg går til behandlinger på grund af spændinger og migræne, da der er så meget vægt foran. Jeg får sår nede under brysterne, så jeg har kun bh på, når jeg går ud. I flere år har de allerede hængt som på en gammel dame.

Tanken om små bryster er næsten tabu i min familie. Et familiemedlem begik selvmord, efter hun fik lavet brystreduktion, og der blev ved med at komme betændelse. (Alle på min mors side har store bryster.)

Jeg er virkelig bange men hader mine bryster. Skulle jeg tage chancen og få talt med min læge?

Kvinde, 20 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for din henvendelse. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan. Jeg kan høre, det er til stor gene for dig og et smertende problem.

Få en tid hos din læge

Allerførst selve svaret på din mail: Jeg synes bestemt, du skal få en tid til snak hos din læge! Dine bryster generer dig på flere måder, skriver du. Med gener i ryggen på grund af vægten, udseendemæssigt og med risiko for betændelse i huden på grund af de sår, som kommer, når hud gnider mod hud, og der skabes et konstant fugtigt miljø.

Vigtige overvejelser

Der er dog flere ting, jeg synes, du skal have med i overvejelserne, og som din læge helt sikkert også vil tale med dig om: Fra man er 18 år, er det muligt at få brystreduktion. Du skriver dog, at dine bryster stadig vokser. Det gør de enten, fordi din krop endnu ikke er fuldt ud kønsudviklet, eller fordi hele din krop vokser – altså du tager på i vægt. Uanset årsagen anbefales brystreduktion ikke, når brysterne stadig vokser. For at få et tilfredsstillende kosmetisk resultat er det vigtigt, at du ikke er overvægtig. Er du overvægtig, vil dine bryster også blive lidt mindre, hvis du taber dig.

En anden overvejelse er, at hvis du har et ønske om engang at få børn og gerne vil amme, anbefales det, at operationen udsættes til efter fødsel og amning. Amning kan nemlig blive hæmmet efter operationen.

Sidst vil jeg også nævne, at enhver operation indebærer en risiko for betændelse eller andre komplikationer.

Gå ikke alene med overvejelserne

Når alt dette er sagt, skal du afveje ulemperne ved operationen med dine nuværende gener fra dine bryster. Og disse tanker og overvejelser synes jeg bestemt ikke, du skal stå alene med. Derfor er det en rigtig god ide at få en tid hos din læge. Jeg tror, du kan hente god hjælp der.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen, hvis noget ikke gav mening, eller du gerne vil have en uddybning.

Mvh Ninna