Min veninde er jaloux - hvad skal jeg gøre?
Jeg er 12 og har en virkelig sød kæreste ... vi kom sammen for snart 2 måneder siden!... min veninde blev jaloux, fordi at hun også var vild med ham og altså mig og min kæreste sad sammen i en engelsk time og lavede en opgave og vi var rigtig gode venner... Pludselig kiggede vi hinanden i øjnene og ja, så begyndte vi at kysse, men nok om det.
Min veninde så os og løb ud på toilettet (jeg vidste faktisk ikke, at hun var vild med ham)...... jeg har snakket med hende, men hun er bare så sur på os ;( jeg har fortalt hende, at det var altså os to nu og sådan er det bare, men hun er såå ked af det;(;(
Min kæreste og jeg har snakket om det og vi vil vide, hvad vi skal gøre ;(;(
Knuzz den forvirrede Cecilia:) 12 år

SVAR:
Kære Cecilia.
For mig at se, er der ikke andet at gøre end at prøve at forstå din veninde.
Prøv at sæt dig i din venindes sted
Måske var du og din veninde meget sammen, før du begyndte at komme sammen med din kæreste, og nu er hun pludselig ikke den foretrukne mere. Det gør ondt.
Måske har I et eller andet sted kæmpet om, hvem der kunne ”vinde” din kæreste, og i den kamp blev hun taberen.
Måske følte hun sig provokeret af, at I sad og kyssede midt i en time, - som om det var vigtigt at vise sig offentligt, frem for at have et forhold, der holdes mere privat?
Det gør ondt at blive valgt fra
Har du nogensinde prøvet, at en god veninde valgte dig fra? Hvis du har, kan du måske genkalde dig de følelser og reaktioner, det fremkaldte hos dig? Eller måske kan du forestille dig det? Kan du bruge det til at forstå hende?
Hvad gør man, hvis en veninde er blevet skuffet over en? Tja, hvis man stadig ønsker et godt forhold til hende, kan man for det første respektere hendes sorg, - du kan ikke presse hende til at være glad. Giv hende tid til at komme sig.
Du kan også vælge engang imellem at gøre noget ekstra for hende.
Vis din veninde, at hun betyder noget for dig
Hvad lavede I sammen før? Kunne I prioritere en eftermiddag eller aften sammen, hvor I gør noget sammen som gode veninder, hvor din kæreste ikke er med?
Kunne du på en anden måde vise hende opmærksomhed, gøre det klart, at hun ikke er glemt?
Kunne du og din kæreste tage hensyn til andre ved at gemme jeres kærtegn til tidspunkter, hvor I er alene?
Din indsat i dette afhænger af, om du stadig vil have din veninde som veninde. Det må du overveje, og så derfra vælge dine handlinger. Hvordan hun så reagerer, kan du ikke bestemme, - du kan kun gøre noget ved din andel i konflikten.
Læs evt. mere her på siden:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Mange hilsener fra Margit