Min mave vokser - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej. For en måned siden var jeg i seng med min kæreste (det var rart) men det er ikke det. Det startede med, at han ville købe kondom, men de havde ikke en i den butik og det var den eneste butik i byen, så om aftenen, hvor vi skulle til at have sex, havde han ikke sagt, at han ikke havde købt kondom, så jeg troede, at han havde en på, men det viste sig, at han ikke havde og nu er min mave begyndt at bule og min mor tror, at jeg ta'r på, så hun har meldt mig til fitness.,

PS: hun må ikke vide, at jeg er gravid.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen pigen 14 år

SVAR:

Hej Pige

Mange tak for dit spørgsmål. Det er dejligt, at du skriver til os, og jeg vil meget gerne give dig lidt råd med på vejen. Du spørger, hvad du skal gøre, nu hvor du tror, at du er gravid. Jeg kan jo desværre ikke træffe valgene for dig, men jeg vil meget gerne vise dig, hvilke muligheder, du har. Det må være hårdt at være dig lige nu, og de tanker og overvejelser ,du går med nu, kan jeg kun opfordre dig til at dele med nogen.

Graviditetstest

Allerførst må jeg spørge, om du er helt sikker på, at du er gravid? Du er stadig meget ung, og din menstruation kan sagtens være uregelmæssig, så den bliver forsinket uden, at du er gravid. Hvis du ikke er sikker, vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest (det kan være, du har gjort det?) eller få din læge til at undersøge, om du er gravid.

Dine muligheder

Hvis du er gravid, vokser der lige nu et lille liv i din mave. Du har sikkert en masse tanker om, hvad du så skal gøre. Du overvejer sikkert, om du skal få en abort? Måske du også tænker på, om du vil kunne klare at blive mor? Måske du endda tænker på, om det er en lille dreng eller pige, der ligger derinde? Hvis du er gravid, har du flere muligheder, som alle er rigtig godt beskrevet i denne artikel, som vi har liggende her på siden:

Uønsket gravid - hvad gør du?

Desuden ligger der også svar, vi har skrevet til andre piger, som har været i en situation, der ligner din. De er her:

Jeg er gravid - hvad skal jeg gøre?

Kan jeg få abort uden forældrenes viden?

Snak med nogen

Jeg vil opfordre dig til at snakke med nogen om den situation, du er i. Du skriver, at din mor ikke må vide noget om, at du er gravid. Med mindre du er bange for, om din mor vil blive voldelig, eller du udsætter dig selv for andet farligt ved at fortælle hende om det, bliver du nødt til at fortælle hende, hvis du er gravid. Så måske det er bedst at få snakket med hende, inden hun selv opdager det? Jeg er sikker på, at hun vil blive ked af det, og det er måske det, du frygter? Men det lyder også lidt som om, du selv er ked af det, så jeg tror ikke, du skal være så bange for at snakke med hende. Hvis din mor er som de fleste andre mødre, så ønsker hun at beskytte dig, og det kan selvfølgelig gøre, at hun bliver ked af det, hvis du er gravid. Men det kan også føre til, at hun gerne vil hjælpe dig med at komme videre og hjælpe dig med at tage nogle beslutninger om din fremtid. Måske du ikke har fortalt hende, at du har sex med din kæreste, og derfor er bekymret for, hvordan hun vil reagere? Det vil være et stort skridt for dig. Men jeg tror, at det vil hjælpe på bekymringerne, hvis du får snakket med en person, som elsker dig og som er lidt ældre, så han/hun kan hjælpe dig med at træffe de valg, du står overfor.

Hvis du er gravid, skal du også snakke med din læge, lige meget hvilken beslutning, du tager. Derfor kunne det måske også være en mulighed at snakke med ham/hende om din situation, inden du snakker med din mor/dine forældre. Din læge har tavshedspligt, så det I snakker om, får dine forældre ikke at vide.

Som sagt kan jeg ikke træffe valget for dig, men jeg håber, at du har fået mod på at komme tættere på en beslutning. Jeg tror også, du vil opleve, at noget af bekymringen forsvinder, når beslutningen er taget. Men tag dig god tid og få snakket med nogle gode mennesker – det er en stor beslutning, du står overfor.

Jeg håber, at du kan bruge dette svar, ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.

Held og lykke med livet!

Venlig hilsen

Anna