Min mand ser porno, hvad gør jeg?
Vi har kendt hinanden 4 år, og blev gift for 3 år siden. De sidste 2½ år har min mand set pornofilm på nettet, telefonen, og købt film. Vi har (troede jeg) et godt sexliv, men så snart jeg ikke er i nærheden, onanerer han. Både hjemme og på vores fælles arbejde. Her går han ud på toilettet. Det er selvfølgelig i det skjulte, men jeg opdager det mange gange. Sidst var i torsdags. Jeg var til gynækolog og væk i 15 min. Han virkede underlig, og jeg fandt en film på dvden.
Når jeg konfronterer ham, siger han, det er fordi, jeg ikke virker til at have lyst.. Jeg siger meget tit, vi elsker for lidt, for jeg har altid haft et stort behov. Jeg finder ting i hans taske, og han bruger undskyldninger hver gang. Jeg fandt min dildo i hans rygsæk, og han sagde, det var fordi den manglede batterier.. Det kunne han have klaret hjemme. Jeg har fundet trusser, som han ikke vil kendes ved. Jeg er så trist, har intet selvværd længere, og ved ikke mine levende råd.
Er der mænd med så stort et behov, at kvinden ikke er nok? Jeg synes, det er dybt unormalt. Er det mig, der har et problem? Han vil gerne søge hjælp, men vil kun sige, at han har svært ved at sætte ord på sine følelser.
Håber på svar hurtigt, for vi har ikke talt sammen i 6 dage, og jeg er parat til at flytte min vej.
vh Kate

SVAR:
Kære Kate
Tak for dit spørgsmål. Det er tydeligt, at du står i en vanskelig situation. En situation, som du desværre deler med mange ægtefæller til pornografi-afhængige, og som mange beskriver med følelsen utroskab. Du spørger: Er der mænd med så stort et behov, at kvinden ikke er nok? Er det mig der har et problem?
Pornoafhængighed ødelægger sexlivet
Når jeg læser dine spørgsmål, konfronteres jeg med det, som jeg har set mange gange før, nemlig, at forbruget af pornografi ødelægger sexlivet. Når du spørger, om det er dig, der har et problem, så tror jeg, at dit største problem lige nu er, at din mand ikke retter sin seksuelle opmærksomhed imod dig, men væk fra dig. Tillige er det tydeligt, at det gør dig trist og ødelægger dit selvværd. Lad mig sige det så tydeligt, som jeg kan: din mands forbrug af porno behøver ikke at have noget som helst med dig at gøre. Da din mands forbrug af porno dukker op allerede efter et halvt års ægteskab, er det endda meget sandsynligt, at han har været bruger af porno før, I blev gift. Så lad det ikke ødelægge dit selvværd.
En vej frem
Jeg ved, du ikke kan undgå dage, hvor du bliver trist til mode over, at det er, som det er, men er du villig til at arbejde med det, som du kan gøre (her har du bedt om råd, det er første skridt) og villig til at lære nyt, så har du grund til at rette ryggen, og være glad for dig selv. Det du står i lige nu er svært, men der er en vej frem, hvis din mand vil arbejde med.
Sex er fordybelse i hinanden
Seksuallivet har det formål, at vi fordyber os i hinanden. Når porno kommer ind i billedet, rettes opmærksomheden imod noget uvirkeligt, noget udenfor os selv, noget ingen ægtefælle kan leve op til. Desværre er det helt normalt, at det at forbruge porno gradvis flytter opmærksomheden væk fra ægtefællen. Jeg kan forstå på din mail, at din mand gerne vil have hjælp. Det glæder mig meget for jer begge to. For jeg tror, det er meget vigtigt, at I søger hjælp hos en professionel, som kan hjælpe jer med at komme videre med jeres liv sammen. Det betyder ikke så meget, om din mand eller du selv ved, hvad I skal sige, eller I har svært ved at sætte ord på jeres følelser. Det vigtigste er, at I søger hjælp, og ønsker hjælp, så skal jeres hjælper nok guide jer videre.
Hårdt arbejde
Det er meget vigtigt, at I er indstillet på, at det vil tage tid at komme videre. Når I begynder at arbejde på at finde sammen seksuelt igen, vil det kræve noget af jer begge to. Det kommer ikke af sig selv. Det er hårdt arbejde. Men det er kampen værd. Det handler ikke om, at din mand har så stort et behov, så du ikke kan dække det. Det handler for mig at se mere om, at han lærer at dække sit behov hos dig, og får hjælp til at bearbejde de følelser, der kan gøre det svært for ham at stole på, at du kan tilfredsstille hans behov.
Så hvis han er med på, så skal I opsøge en terapeut. Problemets rod stikker dybt, så det løser sig ikke af sig selv, men kan komme til at tage lang tid. Jeg ønsker jer god arbejdslyst med jeres sexliv, og håber meget for jer, at I må få mange dejlige timer sammen. Men uanset hvad der sker, så lad det ikke ødelægge dit selvværd.
Læs også:
Kan jeg få min kæreste til at stoppe med at se porno?
Porno
i vores leksikon
Kærlig hilsen Gunhild Aaen Madsen
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK