Min kæreste stoler ikke på mig, hvad skal jeg gøre?
Hej jeg skriver til jer, fordi jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre af mig selv, og jeg ligger søvnløs konstant. Mig og min kæreste har været sammen i 6 måneder, og det har ikke været lige godt hele tiden. Men sådan er det vel. Vi begge har lavet fejl.
Jeg har løjet overfor hende ved at sige nej til, at jeg havde kontakt med min eks. Mig og min eks ikke følelser for hinanden, vi spørger bare lidt til, hvordan det går og hun har også været i nye forhold. Jeg skjulte det, da jeg var bange for at min kæreste ville blive sur, hvis hun fandt ud af det. En tid var der ingen kontakt og hun skriver så en dag, at hun har fundet noget tøj, om jeg vil have det tilbage. Jeg viser min kæreste beskeden, fordi nu vil jeg ikke lægge skjul på noget. Jeg skriver, at hun kan bare smide det ud og så hører jeg ikke mere fra hende.
Ved godt det har været dumt af mig, at lyve overfor min kæreste og nu vil hun ikke høre på mig, og stoler ikke på mig :( Det gør mig så ked af det, så jeg har det dårligere end nogensinde.
Der har også været 3 andre piger, som jeg afbrød kontakt med efter at have mødt min kæreste, men de kontaktede mig lidt siden og jeg fortalte det til min kæreste, men hun ville ikke tro på mig og jeg var så dum, at have slettet beskederne. Det var især det, at jeg blev ved at have kontakt med min eks, der var dumt, når min kæreste har sagt til mig, at det skulle jeg ikke.
Så der også en anden ting. Det var omkring en nytårsfest, hvor hun ikke blev inviteret, fordi jeg troede, hun skulle være sammen med en veninde, og hendes veninde har mine venner det ikke så godt med, hvilket min kæreste godt ved.
Hun bliver sur over, at hun ikke er blevet inviteret, faktisk så sur, at hun næsten slår op. Jeg vil så redde den og vælger at være sammen med hende nytårsaften. Det har jeg ikke fortrudt men det tror jeg ikke, hun tror på. Jeg gjorde det også for at bevise overfor hende, at jeg er villig til at sætte mine venner til side for hende.
Den anden dag sad jeg med min mobil og det udløser et heftigt skænderi. Jeg mister hovedet på et tidspunkt, fordi jeg blev så sur og ikke mindst ked af det over, hun ikke tror på mig. Så jeg halv råber op i hovedet på hende: 'så tro dog på mig', hvilket jeg dagen efter finder ud af, hun har haft svært ved (forståeligt)
Jeg tager så hjem og sover, for hun vil gerne tænke over vores forhold.
Dagen efter slår hun så op over SMS og hun skriver, at hun har fundet ud af, jeg har haft kontakt med min eks. Jeg finder frem til, at hun har kigget i min mobil for flere måneder siden. Jeg når overhovedet ikke at forklare mig og det går mig så meget på psykisk. Min far og venner har aldrig set mig sådan her. Hun vil slet ikke have kontakt til mig :(
Min kæreste er virkelig den dejligste pige, men der er nogle problemer:
1. Min kæreste og hendes mor er tætte (fair nok), meeen måske lidt for tætte. For hver gang, vi har haft et skænderi, har min kæreste videresendt mine beskeder til sin mor, for at hendes mor kunne svare på dem!? Det forstår jeg slet ikke noget af. Altså det er jo ikke hendes mor, jeg skændes med.
2. Hun og hendes mor har det med at bagtale mig, hvilket jeg synes, er så lavt, især når jeg sidder små 3 meter væk fra dem. Det gør utroligt ondt at høre, for det er ikke de bedste ting, der bliver sagt om mig.
3. Hun har skrevet til en fyr, at hun har prøvet på at slå op 5 gange med mig, men jeg er for dum til at fatte det. Jeg sagde det til hende, at jeg havde set det. Hvilket resulterer i, at hun bliver sur på mig, over jeg har kigget i hendes mobil. Det er også fint nok, for det skal jeg ikke, det er privat. Men det er min mobil også. Dagen efter, siger hun, at da hun skrev det til ham, var hun ked af det over det med nytårsfesten. Og så skulle hun bare ud med det. Jeg kan godt forstå hende lidt, da jeg selv har det med at sige nogle ting, når jeg er sur, som jeg senere fortryder. Jeg vælger så at glemme det og se fremad.
4. Hun har haft kontakt med en, hun har været i seng med 3-4 uger inde i vores forhold. Det har jeg også selv, så det har jeg ikke noget problem med. Problemet er bare, at hun er sur over, jeg havde kontakt med min eks samtidig med, at hun selv har kontakt med en, hun har været i seng med tidligere.
Jeg elsker pigen overalt på jorden, og hun er virkelig pigen i mit liv, og jeg vil blive gammel med hende, da jeg følger mig tryg hos hende, Mærkeligt nok efter alt det :. Men jeg må ikke glemme, at jeg har haft de bedste tider med hende i mit liv. Jeg er kommet så langt ud på grund af alt det her, at jeg vil gøre alt for at få lov til at snakke med hende.
Der er også en anden ting. Hendes mor har lån 3000 kr af mig og vi havde aftalt, at jeg skulle have dem i torsdags. Jeg ville have min kæreste til at aflevere dem, for så kunne jeg også lige snakke med hende om alt det her. Så ringer hendes far til mig og er lidt truende overfor mig. Så bliver jeg da først forvirret. Han siger, at han skal nok betale dem. Det går jeg så med til. Og så siger han til mig, at jeg skal bare holde mig væk fra min kæreste, og jeg er snot forvirret, for jeg har ikke krummet et hår på min kæreste, så jeg føler lidt, at der er blevet sagt nogle ting til hendes far, som ikke stemmer.
Jeg er så forvirret og ked af alt det her, fordi jeg synes, det er gået så stærkt, og jeg har slet ikke fået lov til at forklare mig eller noget. Jeg føler, at jeg skal have lov til at snakke med hende for at få lagt kortene på bordet. For jeg ønsker at være sammen med hende, og jeg har min eks og mine venners og mine forældres opbakning.
Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig, for jeg er drevet så langt ud psykisk :(
Morten, 23 år (forkortet af rekaktionen)

SVAR:
Kære Morten,
Først tak for dit brev og for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du gør noget ved din situation og forsøger at få hjælp til at komme videre.
Mangel på tillid et alvorligt problem
Da jeg læste dit brev, slog det mig flere gange, at det forhold du er i med din nuværende kæreste – hende som så godt nok har slået op med dig - er usundt for jer begge to. Det virker på mig som om den store mangel på tillid tærer rigtig meget på jer. Din kæreste har svært ved at tro på dig og ved at stole på det, du siger. I kæmper med jalousi og vrede og med at hvile hos hinanden. For mig at se, er det ikke udgangspunktet for et godt og sundt forhold.
Mange advarsselstegn!
Jeg forstår, at du går gennem en periode lige nu, hvor du er forvirret og ked af det, og hvor det sårer dig rigtig meget, at din kæreste ikke tror på det, du siger. Jeg tror bare ikke, løsningen på det er at blive sammen med din kæreste. Det virker på mig som om I to desværre ikke gør så meget godt for hinanden. I har kun været sammen et halvt år og alligevel har I store problemer i jeres forhold.
Selvfølgelig vil der altid være ting at slås med i et forhold uanset hvor længe man har været sammen, men når problemerne handler om mistillid, mistanke om utroskab, manglende forståelse for hinanden er det for mig at se et advarselstegn. Måske er din kæreste heller ikke helt parat til at binde sig i et forhold til dig, når hun stadig fortæller alt om jeres forhold til hendes mor og lader moren svare dig. Eller når de to sidder og taler om dig, selvom du sidder lige ved siden af.
Den positive og den negative side - hvad vægter mest?
Spørg dig selv om det, din kæreste giver dig på den positive side, opvejer det, du lige nu oplever, hun giver på den negative side. Når jeg siger den positive side mener jeg kærlighed, omsorg, respekt, tillid, støtte, trofasthed, at lytte til dig, at åbne op og fortælle om sig selv, at stole på dig, at prioriterere dig og jeres kommunikation med hinanden. Det er bare nogle af de ting som kendetegner et godt og sundt kæresteforhold.
Spørg dig selv om du ønsker et forhold til en, som ikke stoler på dig og som ikke har tillid til, at det er hende, du vil have. Spørg dig selv, om det er din kærlighed til hende, der er såret, eller om det er din stolthed over, at hun ikke tror på dig og ikke vil være kærester længere. Hvis det er din stolthed, der er såret så indrøm det og kom videre.
Jeg håber, at noget af det jeg har skrevet kan være en hjælp for dig. Og jeg ønsker for dig, at du tager dig tid til at overveje de sprøgsmål, jeg har stillet, så du finder frem til det, du vil gøre.
De bedste hilsner
Eva Skade Rasmussen