Min kæreste skal mødes med sin ekskæreste – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver, fordi jeg er lidt forvirret. Min kæreste og jeg har været sammen halvandet år. Et år inden da havde han haft en kæreste (X) i fem-seks år. Mens vi har været sammen, har de ikke været i kontakt. Dog har de lidt fælles venner.

Nu har X skrevet til min kæreste for at høre, om han vil med ud og have en kop kaffe. Jeg har altid sagt, at jeg ville have det dårligt med det, faktisk at jeg slet ikke ville have det. Alligevel vælger min kæreste at svare “Ja”. I starten blev jeg rigtig ked af det, da jeg følte, han valgte hende fremfor mig.  Nu har jeg affundet mig med tanken og synes egentlig, det er ok, at de bare drikker en hurtig kop kaffe.

Men hvad nu hvis de vil ses igen? Jeg ville ikke kunne klare, hvis de skulle til at være venner, skrive sammen, ses ofte m.m.

Jeg er slet ikke bange for, at han skal gå tilbage til hende (det var min kæreste, der slog op), men mere bange for, om hun har følelser i klemme, og så synes jeg, det er ubehageligt et eller andet sted, at de skal gå tur og drikke kaffe sammen. De har trods alt været sammen længe.

Normalt er jeg ikke jaloux, men det må jeg nok erkende, jeg bliver i denne situation ... Jeg kan jo ikke forbyde ham det, men jeg synes virkelig ikke, det er fedt. Min kæreste vil ikke høre på mig. Han synes, jeg er åndssvag og bliver sur, når jeg nævner det.

Jeg ved, at jeg den eftermiddag, de skal ses, kommer til at sidde med kvalme og ondt i maven, og jeg er bange for, at han kommer hjem og siger, at de har aftalt at ses igen ... Ville jeg så kunne forbyde ham det? Jeg tror ærlig talt ikke, jeg ville kunne klare, at de skulle til at være venner og se hinanden ofte.

Situationen lyder rigtig fjollet, når jeg skriver den ned, men det er virkelig noget, jeg går og tænker over hele tiden. Og jeg er super ked af, at min kæreste ikke forstår mig.

Det skal lige siges, at vi normalt har det rigtig godt. Vi bor sammen og har ingen problemer.

Han er tre år ældre end mig. Måske har det også noget med sagen at gøre, at han ikke tager tingene så tungt. Han har dog tidligere bedt mig om at blive hjemme fra en fødselsdag, fordi der kom en fyr, jeg havde haft noget kørende med i gymnasiet. Så et eller andet sted er det lidt dobbeltmoralsk.

Lidt forvirrede tanker fra E, 20 år

SVAR:

Hej E

Jeg forstår godt, du er forvirret! Ekskærester er som regel et ømtåligt emne og er ofte forbundet med stærke følelser, uanset om det er af den dårlige eller gode slags. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at det hjælper dig i din situation.

Tillid

Tillid er rigtig vigtigt – måske endda det vigtigste – i et parforhold. Du skriver, du stoler på din kæreste, og det er selvfølgelig rigtig dejligt at høre. Med tilliden følger en tiltro til ens kæreste og hans vurderinger og beslutninger. Det kan godt være svært at acceptere, specielt når man direkte får det ubehageligt, som du beskriver, men jeg synes, du skal stå ved og stole på, at din kæreste har gjort, hvad han føler er rigtigt i den situation. Mistroen til hans ekskæreste kan du desværre hverken gøre noget ved eller bruge til noget. Du skal fokusere på din kæreste, stole på ham og have tillid til det, I har sammen.

Den gode kommunikation

Det er supergodt, du har fortalt ham, hvad du føler ved deres møde. På den måde er du åben om dine følelser, så det ikke efterfølgende kan komme som et chok for ham, at du ikke bryder dig om det. Samtidig kan du referere til, at han heller ikke bryder sig om, at du mødes med gamle flammer. På det punkt har I en ens følelse og forståelse for hinandens fortid, som kan vendes til en styrke.

Det er rigtig vigtigt, I snakker om tingene på en konstruktiv og respektfuld måde, så begge parter føler sig hørt og forstået. Det er selvfølgelig lidt svært, hvis din kæreste bliver sur, når du nævner det. Prøv at overveje situationen, inden du lægger op til samtalen, for det er der stor forskel på, og det kan påvirke hans tilgang til emnet.

Jeg vil anbefale dig at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold, der netop behandler emnet om den gode kommunikation.

Forholdet til ekskæresten

Det er meget forskelligt, hvordan man har det med ekskærester, og det kan godt skabe nogle diskussioner og uenigheder i et parforhold. Heldigvis lyder det til, at I begge har det på samme måde, og det gør det betydeligt nemmere at blive enige om en fælles vej. En kop kaffe lyder rigtig uskyldigt i mine ører, og jeg tror, det godt kan være sundt at få renset luften efter endt parforhold, fordi der naturligt har været en årsag til, at man har slået op. Når man kommer lidt på afstand af det hele, kan begge parter have behov for at afslutte det på en ordentlig måde, og det er muligvis det, din kærestes eks har behov for. På et tidspunkt i deres liv har de betydet meget for hinanden, og selvom de ikke har stærke følelser for hinanden længere, så må man anerkende og acceptere deres kærestetid som en del af, hvem de er. Man skal huske på, at når man bliver kærester, siger man ja til hele pakken – også fortiden og eventuelle ekskærester.

Hvis de vil fortsætte med at ses

Hvis det ender med, at de efterfølgende beslutter at ses oftere, må du igen tage en snak med dine kæreste ud fra den nye situation. Og det er helt legalt at sige, at du ikke bryder dig om det. Generelt mener jeg dog ikke, man kan forbyde sin kæreste eller ægtefælle noget, medmindre det selvfølgelig drejer sig om noget ulovligt eller lignende. Hvis man oplever det, kan man komme til at føle sig bundet, og så kan man få endnu mere lyst til at gøre det, man er blevet forbudt. Det giver en dårlig stemning, når den ene mener, han eller hun har ret til at bestemme over den anden – uanset om det drejer sig om ekskærester, penge, tid, venner eller noget andet. Det handler mere om, at du får ham til at forstå, hvorfor du har det sådan, så han forstår alvoren i det. Og det er også vigtigt, du giver ham mulighed og tid til at vise, at det er dig han vil og prioriterer.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ellers vil jeg generelt anbefale dig at læse artikler og svar i vores tema Kæresteliv. Her kan du helt sikkert finde gode inputs til det at være kærester, og hvordan man tackler udfordrende situationer.

Med venlig hilsen
Johanna