Min kæreste har været utro, hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 19 år, og jeg har været sammen med min kæreste et år. Jeg har altid været meget jaloux, fordi han virkelig er manden i mit liv, og jeg aldrig ville miste ham. Han er en fyr som har mange pigevenner, og som er meget populær hos alle..

Nu er sandheden kommet frem. Han har været sammen med sin veninde, men lige i starten af vores forhold (det skal siges, vi fandt meget hurtig sammen og kendte faktisk ikke hinanden så godt). Hun er en pige, som han har kendt længe, og derfor spurgte jeg ham i starten af vores forhold om hun var en pige, han havde været sammen med før, men det svarede han nej til. Det var først da en bekendt kom og fortalte mig det hele, han indrømmede.

De tanker og følelser jeg sidder med nu, kan jeg ikke beskrive. Skal jeg blive sammen med ham, hvordan kommer jeg igennem det her. Mine nætter er søvnløse, og jeg kan absolut intet spise! Jeg er knust!

På en måde føler jeg ikke, han har været mig utro, fordi det var helt i starten, hvor vi måske ikke rigtig vidste, hvad vi var, og på en anden måde føler jeg utroskab.

Han løj om det da jeg spurgte ham, først da jeg selv fandt ud af det, indrømmede han.

Hvad skal jeg gøre? Hvordan kommer vi videre? Skal jeg give ham sparket?

Jeg elsker ham virkelig!

Knust, 19 år

SVAR:

Kære knuste

Tak for din ærlighed og åbenhed om den oplevelse, som du føler dig helt knust af.

Ja, det må virkelig være et chok for dig at finde ud af at din kæreste har været sammen med en anden i starten af jeres forhold. Du beskriver at dine nætter er søvnløse og du ikke kan spise noget – at du er knust. – Det lyder som om, at du er i en form for krise. Det er helt forståeligt at du reagerer på den måde, da det jo er gået op for dig, at du er blevet svigtet af ham, du holder så meget af.

Kan det kaldes utroskab?

Du skriver i dit brev, at du på en måde ikke føler, det er utroskab, fordi det fandt sted helt i starten af jeres forhold. På den anden side føler du utroskab. Ud fra det du skriver, ser det for mig ud som utroskab. Dels fordi du er så rystet og dels fordi din kæreste har løjet for dig. Hvis ikke han regnede med, at I var kærester på det tidspunkt, så havde han vel ikke noget at skjule. Jeg vil opfordre dig til at lade være med at undskylde og bortforklare det skete med, at det ikke var så alvorligt, fordi det fandt sted i starten. Jeg tror det er vigtigt, at du accepterer, at din kæreste har været dig utro. Han svigtede dig.

Utroskab er gift for et forhold

Utroskab er gift for et parforhold. Det kan man sige fordi utroskab skaber en dyb følelse af tvivl og mistillid, og det tager meget lang tid at reparere på det.

Der er ingen steder, hvor vi er mere sårbare end omkring det seksuelle. Det er her, vi er tættest på et andet menneske. Det er her vi mødes i tillid og tryghed til, at vi passer godt på hinanden og os selv.

Derfor er utroskab alvorlig og smertefuld! Det er det jeg tror, du mærker på din egen krop lige nu.

Skal jeg give ham sparket?

Du spørger, om du skal give ham sparket. – Det er jo helt og fuld din beslutning og jeg kan godt forstå, at du lige nu ikke ved hvad du skal gøre.

Jeg vil gerne give dig nogle vinkler på, hvad jeg tænker. Det næste jeg skriver virker måske rigtig hårdt i dine ører da du skriver, at du stadig elsker ham.

Min fornemmelse er, at jeg godt kan være meget i tvivl om, hvor vidt I kan have en fremtid sammen som par. Jeg vil råde dig til at finde ud af med dig selv, om du er parat til at give ham en chance mere. Ønsker du at give ham en chance mere kræver det, at I begge er parate til at arbejde på at bygge tilliden op igen.

Jeg tænker, at det er afgørende for jeres fremtidige forhold, hvordan han ser på utroskaben og løgnen omkring den. Du skriver ikke, hvordan han reagerede, da han blev afsløret. Forholder det sig sådan, at han virkelig vil stå ved utroskaben og tage det fulde ansvar på sig og oprigtig fortryder.

– Så vil det måske være muligt at opbygge tilliden igen. Forholder det sig derimod sådan, at han bortforklarer og ikke vil påtage sig ansvaret for, hvad der fandt sted, og hvor dybt han har svigtet dig og såret dig, så tror jeg ikke, der er noget at bygge på fremover.

Ny tillid

Et vigtigt og afgørende grundelement i et parforhold er netop tillid. Derfor er lige præcis genoprettelse af tilliden afgørende for om I fremover kan være kærester.

Jeg håber nogle af disse tanker kan hjælpe dig til at finde ud af, om du skal give ham sparket eller om du skal give ham en chance. Det er vigtigt, at du passer rigtig godt på dig selv. Dermed mener jeg bl.a. at hvis du er usikker på ham, må du hellere gøre det forbi og ikke bruge mere energi på ham. Jeg ved godt, det sikkert lyder hårdt, da du skriver, at du elsker ham. Men det kan være en sund måde at passe på dig selv, at du sætter en tydelig grænse op for, hvad du vil udsætte dig selv for.

Hvordan komme videre?

Jeg vil gerne give dig et par råd om, hvad der kan være vigtigt nu, hvor du er knust og sikkert også mærker mange forskellige følelser af f.eks. vrede, sorg og forladthed.

For det første, at du accepterer dine egne følelser og accepterer at din kæreste har været dig utro.

For det andet at du snakker med én, eller nogle få, du har tillid til om hvordan du har det. En person som kan rumme alle dine følelser f.eks. en god veninde, søster eller hvem du har tillid til.

Pas på dig selv

Uanset hvad, så ønsker jeg for dig at du må huske at du er værdifuld og unik. – Lige præcis derfor er det også vigtigt, at du sætter sunde grænser op omkring dig selv for at passe på dig selv.

Jeg er overbevist, om at der findes en vej gennem den smerte, du oplever lige nu. – Der findes en vej også selv om det indimellem er så mørkt for dig, at du ikke kan se vejen.

Håber meget for dig, at du kan bruge de tanker jeg har skrevet til dig. Du er meget velkommen til at skrive igen!

De bedste hilsner Annette