Min kæreste har holdt noget skjult for mig – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mit dilemma, så jeg kan træffe den rigtige beslutning.

Min kæreste og jeg har været sammen i snart to år. Han har betydet ALT for mig gennem hele vores forhold, og jeg ved, det samme gælder for ham i forhold til mig. Men for et par dage siden ændrede alt sig. Han var rigtig ked af det og græd, da han fortalte, at han for noget tid siden havde “tante-kysset” med to piger til en fest. Han havde ikke sagt noget til mig, fordi han var bange for at miste mig.

Jeg er bare så ked af det og vred over situationen. Det er ikke så meget det, at han har tante-kysset med pigerne; det er mere, fordi han har holdt sådan en stor ting skjult for mig i otte måneder! Det gør rigtig ondt, når vi har haft så mange gode snakke om, at det vigtigste var, vi var ærlige overfor hinanden, og at vi altid skal sige, hvis der er sket noget ...

Jeg føler mig holdt for nar og trådt på, når han har spillet så meget skuespil for mig i så lang tid. Som det ser ud lige nu, kan jeg ikke forestille mig, at jeg nogensinde vil kunne stole på ham igen, hvis jeg valgte at tilgive ... Alligevel vil jeg også være ked af at miste det, vi havde.

Jeg håber, I kan hjælpe mig med, hvad der er det rigtige at gøre i den her situation.

På forhånd tak!

N, 19 år

SVAR:

Hej N

Tusind tak for dit brev til os. Det er en rigtig ærgerlig situation, du er kommet i, og jeg håber, mit svar kan give dig klarhed over dine næste skridt.

Den gode kommunikation

Det lyder for mig, som om du og din kæreste generelt taler godt sammen og formår at udtrykke mål, forventninger og følelser. Det er super positivt! Alligevel har der fra din kærestes side været en “misser” ift. situationen med de piger, og det er forståeligt, du bliver både ked af det og vred. Det er vigtigt, man altid kan stole på hinanden i et parforhold – især hvis man har en aftale om en åben kommunikation. Tydeligvis har han også selv kunnet se problemet i, at han både har gjort det og holdt det hemmeligt, da han vælger at fortælle dig det – trods alt – og græder i situationen.

Tillid

Som du selv beskriver, er tillid noget af det vigtigste i et parforhold. At blive svigtet eller komme til at tvivle på baggrund af, at ens kæreste har holdt noget hemmeligt, er derfor ekstra hårdt for både den, der oplever det og for parforholdet generelt. Det er rigtig vigtigt, du gør op med dig selv, om tilliden mellem jer kan genopbygges. I skal få talt om situationen og ikke blot det med, at han har tante-kysset med andre, men du skal forklare, at du oplever et svigt og en mistillid, fordi han har holdt det hemmeligt. Det er vigtigt, han forstår dit behov for ærlighed i jeres forhold, og at du ikke vil acceptere hemmeligheder uanset, hvor små og ubetydelige de måtte virke.

Træf en beslutning

Det lyder for mig, som om I generelt har et godt forhold, hvor I er glade for hinanden, taler sammen og betyder meget for hinanden. Det er dejligt, og det er helt sikkert noget, man skal værdsætte. Om tilliden kan genopbygges, er utroligt svært at svare på, men i min erfaring handler det dels om den mavefornemmelse, du har, og dels handler det meget om, hvorvidt du beslutter dig for at stole på ham og så stå ved den beslutning. Hvordan jeres forhold bliver i fremtiden afhænger altså af, om du føler, du kan stole på ham. Hvis du ikke kan det, har jeres forhold ingen fremtid.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Utroskab.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker det bedste for dig i fremtiden.

Med venlig hilsen
Johanna