Min eks kontakter mig – hvad vil han?
Kære Adam og Eva.
Tak på forhånd:)
Eks kontakter mig:
For noget tid siden skrev min eks pludselig til mig og spurgter, om jeg vil til en bestemt koncert, fordi jeg ikke var med sidste år. Helt chill og intet mærkeligt ved den måde han skriver på, som om vi-altid-har-skrevet-agtigt. Jeg cuttede kontakten med ham i sommers og har ikke snakket med ham siden. Det var mig, der slog op med ham, hvilket han selvfølgelig ikke var glad for, og siden i sommers har der været en del episoder, hvor vi tilfældigt har mødtes, som fik mig til at tænke, at jeg ikke kunne klare at være venner med ham pga. følelser i klemme osv. Vi var gode venner, efter vi slog op på efterskolen, men efter vi stoppede, er det bare gået ned af bakke. Så jeg gjorde det, jeg synes, var bedst for mig.
Så hvad gør man?
Jeg undrer mig bare lidt over, hvorfor han skriver til mig efter al den tid og alle de ting, der er sket. Godt nok har jeg sagt ja til at tage med til koncerten, men jeg kan altid sælge billetten, hvis det skal være. For at være ærlig vil jeg gerne med, da nogle af mine venner også kommer. Jeg er kommet over ham, men havde bare ikke forventet det, og derfor er det ikke helt gået op for mig, at han faktisk gerne vil se mig. Fik også at vide, han holder hans 18 års fødselsdag, som jeg måske skal med til.
Skriver også, så man ved, hvad man skal gøre til næste gang, man står i situationen. Savner han venskab, eller hvad er det? Som sagt har han inviteret mange andre også. Så det er ikke kun mig, for ellers var jeg ikke taget med. Det ville være indlysende, hvis han bare inviterede mig. Han er bare ikke altid nem at blive klog på, for det er ikke første gang, han har forvirret mig.
Mvh. E, 17 år

SVAR:
Kære E
Tak for din henvendelse og for den tillid du viser AdamogEva.dk ved at dele dine tanker, forvirring og spørgsmål.
Hvad vil du?
Efter jeg har forsøgt at forstå din forvirring, får jeg lyst til at spørge om, hvad du selv vil? Er du kommet over ham og afklaret, som du skriver, eller er der en lille tvivl, der nager dig?
Det lyder, som om du undrer dig over hans kontakt til dig – at den er ukompliceret og venlig – og jeg forstår, der har været noget svært mellem jer, så du har været nødt til helt at stoppe kontakten med ham.
Forvirring
Du skriver, det har gjort dig forvirret, at han har kontaktet dig, og at det ikke er første gang, han har skabt den forvirring i dig.
Måske opstår din forvirring, fordi du tænker så meget på, hvad han vil, hvad han tænker, og hvad hans motiver er (“Savner han venskab eller hvad er det?”) og du undrer dig over, at han faktisk gerne vil se dig – og “Hvad er han mon ude på?”
For at undgå at falde i forvirringsfælden må du flytte fokus væk fra ham – og alt det, du forestiller dig om hans bevæggrunde – og komme tilbage til dig selv. Du må “blive i dit eget hus”, kan man sige.
Hold fast i dine egne værdier
Derfor kan du altid spørge dig selv, hvad det er DU vil; hvad du selv tænker, føler og mener – uafhængigt af, hvad du tror, han eller andre tænker. Hold fast i dig selv. Hvad er dine værdier?
Hvis du vil undgå dramatik, og du forestiller dig, der vil komme drama ud af at mødes med din eks – så bliv hjemme.
Hvis du er sikker på, du tager med for at møde gamle efterskolekammerater – så spil med åbne kort (overfor dig selv, ham og andre). Vær ærlig i det, du gør.
Konkrete overvejelser
Dine overvejelser om situationen kunne måske se ud som listen her. Brug noget tid og ro til at overveje og mærke, hvad du føler, når du tygger på spørgsmålene/sætningerne en af gangen:
• Er det mig, der har følelser i klemme?
• Er det mig, det er gået ned ad bakke for?
• Gør jeg det, der er bedst for mig?
• Blev jeg glad over, at han kontaktede mig?
• Jeg vil gerne se mine gamle efterskolevenner.
• Er det godt for mig at tage med til hans 18 års fødselsdag – hvis jeg bliver inviteret?
• Vil jeg gerne se ham?
• Savner jeg hans venskab?
• Jeg vil bruge tid og energi på at blive klog på mig selv og mine egne tanker og følelser.
• Jeg vil være mere ligeglad med, hvad jeg tror, han eller andre tænker om mig.
• Jeg kender mig selv og mine egne værdier.
Fremover
“Skriver også, så man ved, hvad man skal gøre til næste gang, man står i situationen”, skriver du. Du må gerne være endnu mere personlig og dig selv, og det kan du blive ved at udskifte “man” med “jeg” – det er at stå ved sig selv og vove at være den, du er.
Jeg håber, mit svar er en hjælp, så du finder modet og styrken til at lytte til dig selv og til at stå fast på det, som er dig. Du må gerne lytte til andre – også hvad du tror, andre tænker – men så er det hjem til dig selv igen for at lytte til din egen krop, tanker og følelser. Forvirring er ok – den kommer – men stå fast på dig selv og dit, så finder du en indre styrke, så du kan finde vej, når forvirringen opstår en anden gang.
Jeg ønsker dig alt godt midt i usikkerhed og forvirring – du er på rette vej.
De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen