Min bedste ven vil være kærester - hvad gør jeg?
Jeg har en rigtig god ven, men han vil godt komme sammen med mig, men jeg har ikke rigtig lyst. Vi har kendt hinanden i 1½ år, og jeg har aldrig set os som kærester eller i det hele taget kysse osv.. Jeg holder meget af ham, men ikke på den måde, som han holder af mig. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Den forvirrede 13 år

SVAR:
Hej "Den forvirrede på 13 år"
Det er så dejligt at læse dit spørgsmål, du skal prøve at læse det selv én gang mere, og så se efter svaret i stedet for at se spørgsmålet...... Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener. Du er meget klar i den måde, du beskriver din situation.
1. Du har ikke rigtig lyst.
2. Holder af, men IKKE på DÉN måde.
Du er helt klar over, at der er forskel på, om det er gengældte følelser eller ej. Du skal passe på dig selv, og det er helt rigtig set af dig, at det ikke bare er noget, du skal sige ja til, fordi "Han godt vil".
Vær ægte og ærlig overfor din ven
Du er den nærmeste til at sige fra, og det er helt okay. Selvfølgelig håber jeg, venskabet også kan bære et afslag lige nu. I kan have rigtig meget glæde af venskabet, det er rigtig godt at have en ven at dele meninger, bekymringer, glæder og sorger med i teenagetiden. Det er vigtigt, at han også forstår, at han sagtens kan have en pigeven, uden hun skal blive til en kæreste.
Læs mere om venskaber her:
Pigevenner og drengevenner
Gode venner
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer