Kan jeg være gravid trods pletblødning?
Hej. Jeg har et par spørgsmål, da jeg går og er så nervøs og usikker. Jeg har haft sidste menstruation den 27 juli og havde derfor forventet menstruation i torsdags, da jeg har lidt længere cyklus.
Jeg har de sidste 14 dage gået med mens lignende smerter, haft en del kvalme, svimmelhed, tisser oftere, hovedpine og har derfor taget en test sidste tirsdag, som var meget svagt positiv. Jeg har ventet lidt. Da jeg kun var ca 3+4 den dag, men den sidste uges tid har spændingerne i lænden tager til, mens smerter er forsvundet, nu føles det kun i perioder som om det spænder midt for underlivet nederst, ofte hvis jeg skal tisse. Torsdag hvor jeg havde forventet mens, havde jeg tre gange på en hel dag, en lille helt lyserød pletblødning, men som kun kunne ses når jeg tørrede mig, jeg tog en ny graviditetstest igår middags, som var svagt positiv, men med farve i. I går aftes fredag, hvor jeg burde have haft min mens, fik jeg en plet af brunt blod, men ikke ret meget. Her til morgen er der lidt mere brunt blod, men ikke så kraftig som almindelig menstrustion.
Bør jeg være bekymret?
Når man forsøger at læse om det her på nettet, mener nogen det er tegn på tidlig abort, mens en del andre og indlæg fra jordmødre, som skriver det er meget normalt at få en lille blødning, omkring den dag man har forventet menstruation, og at det varer et par dag og hos nogen varer det lige så lang tid som en normal menstruation. Der står det kan skyldes at ægget sætter sig fast i slimhinden ved livmoderen.
Jeg ved derfor ikke, hvad jeg skal tro og hvordan jeg skal forholde mig til den smule brunt blod, jeg har haft, og om jeg kan regne med den helt svage test, og jeg er gravid?
Håber i kan hjælpe.
Christina, 25 år

SVAR:
Hej Christina
Tak fordi du deler din bekymring og usikkerhed.
Jeg er en lille smule usikker på, om du er bekymret, fordi du gerne vil være gravid, eller fordi du ikke vil være gravid, men jeg hælder mest til, at du gerne vil være gravid, og det er mit svar baseret på.
Uanset hvad, er det altid en omsiggribende begivenhed at være gravid, og tiden, hvor man er i tvivl om, hvorvidt man er gravid eller ej, kan føles lang, fordi konsekvenserne er så store.
Når man skal finde ud af, om man er gravid, skal man holde godt øje med menstruationen, fordi det er det mest tydelige signal og ses ret tidligt. Udebleven menstruation kan være tegn på graviditet – men mange kvinder vil også fra tid til anden opleve, at menstruationen er forsinket af andre årsager, så det er altså ikke et sikkert tegn.
Måske er du gravid, men det er ikke sikkert
Der er nogle ting, der taler for, at du er gravid – din forsinkede menstruation og din let-positive graviditetstest, men jeg kan alligevel ikke sige med sikkerhed, at du er gravid. Det hurtige svar er, at du skal tage en test igen efter en uges tid, hvis du vil have et sikkert svar. Hvis du har nok af dem, kan du naturligvis tage en før, men der skal gå nogle dage, før niveauerne af HCG (som er det hormon, som graviditetstesten måler) er steget nok til at påvirke testen ordentligt. Det er individuelt, hvor tidligt og hvor meget HCG, man udskiller i urinen, og forskelligt hvor gode testene er - og derfor forskelligt, hvor tidligt man kan se tydeligt positivt svar. Husk at tjekke, at testene er inden for holdbarhedsdato og ikke er blevet fugtige eller skadet på anden vis.
Du nævner en række af din krops signaler, som du har været opmærksom på de sidste uger. Det er ikke muligt for mig, at sige, om de symptomer skyldes graviditet. Mange af dem er helt almindelige, og det kan godt være, at du bare lige nu er mere opmærksom på din krops signaler, end du plejer at være. De fleste mennesker har hovedpine fra tid til anden og lidt svimmelhed, hvis de rejser sig hurtigt op. Jeg negligerer ikke dine observationer, og hvis du synes, at symptomerne varer ved og er så udtalte, at du ikke mener, at det bare er ”normale udsving”, vil jeg råde dig til at søge læge. Symptomer som kvalme, smerter, og at du tisser oftere, kan f.eks. også skyldes en blærebetændelse.
Blødning
Normalt er blødning omkring menstruationstidspunktet tegn på, at man ikke er gravid, men når det kun er i så små mængder, som du beskriver, kan det, som du skriver, godt skyldes, at ægget har sat sig fast i slimhinden. Dog vil jeg sige, at det i så fald er umuligt at testen skulle have vist positiv i sidste uge, for der udskilles først HCG, når ægget sidder fast og dermed er forbundet til din blodbane. Så enten er der noget galt med testen, eller også skyldes din blødning for nylig noget andet end ægget. (Når man er gravid, bliver slimhinderne mere sarte, og der kan godt komme harmløs pletblødning af og til – f.eks. ved samleje.)
Til dit spørgsmål om, hvordan du skal forholde til blødningen, kan jeg kun sige: Fuldstændig som du plejer. Hvis du ikke bløder mere, har det ingen betydning for din mulige graviditet. Hvis du bløder mere, og det bliver en blødning, der er lige så kraftig som menstruation, var du ikke gravid – eller er det i hvert fald sandsynligvis ikke længere.
Desværre kan man intet stille op, hvis man er ved at få en spontan abort. Det styrer kroppen fuldstændig selv, og mange kvinder oplever det på et tidspunkt. Hvis det sker tre gange, plejer man at blive tilbudt en udredning, men det er sjældent, man finder en forklaring. Der er heller ikke noget, der tyder på, at det er mere sandsynligt, at man ”holder på barnet”, hvis man gør nogle bestemte ting, som f.eks. at ligge i sengen, holde benene i vejret eller afholde sig fra sex. Så lev som du plejer og håb på det bedste.
Børn er en gave
Selv om det kan være virkelig svært at acceptere, så er graviditet, fødsel og forældreskab nogle ting, som vi kun i begrænset omfang har kontrol over. For nogle går det let og ubesværet, mens andre skal kæmpe med virkelig store vanskeligheder. Det er hårdt og hjerteskærende, men det er på finurlig vis også en del af det særlige ved at blive forældre – det er ikke en selvfølge, at alt går efter bogen - men hvis det så lykkes alligevel, kan man blive fyldt med en utrolig taknemmelighed.
Jeg ønsker dig alt det bedste og god vind på rejsen fremover!
Mange hilsner Amalie
Amalie Á. Kühnrich
Skrevet af:
Amalie Á. Kühnrich
Jordemoder
adamogeva.dk