Meget slim - især efter fødsel - kan det forebygges?
Har i mange år haft problemer med meget slim forneden. Men er blevet værre med alderen og efter jeg har født. Nogen måde man kan forebygge det på?
Silla, 26 år

SVAR:
Kære Silla
Gode nyheder, jeg har et par gode råd i ærmet!
Hvad er udflåd?
Udflåd er slimet sekret, som kommer til syne i skridtet, og som oftest dannes i skedens slimhinde. Alle kvinder har altid lidt udflåd, og det er helt normalt. Det starter et par år før puberteten og fortsætter til langt efter overgangsalderen.
Mængden varierer fra tid til anden og er afhængig af kroppens hormoner. Derfor veksler mængden ganske meget i perioden mellem menstruationerne. F.eks. har mange kvinder mere udflåd under graviditet og senere i livet, ligesom du har.
Hvad er meget udflåd?
Det er forskelligt, hvilken mængde udflåd den enkelte kvinde anser for at være naturligt. Men hvis det for eksempel er så meget, at det er nødvendigt
altid at bruge trusseindlæg, eller hvis det er så meget, at du er nødt til at skifte trusser flere gange daglig, så er det i overkanten af, hvad der er normalt.
Nogle gode råd og fif
Udflåd kan skyldes mange ting. Langt størstedelen af tiden er det naturligt, men nogle gange kan store mængder af udflåd skyldes noget andet. Derfor skal du være opmærksom på, at hvis du har rigeligt udflåd, som skifter farve fra gullig-hvidt til måske brunligt, rødt eller grønt eller bliver ildelugtende, så skal du undersøges af en læge. Hvis lægen finder, at der er en grund bag udflådet, vil der være en behandling. Det drejer sig om cremer, stikpiller til skeden eller tabletter, som man skal sluge.
Hvis du synes, at alt virker normalt, vil du også kunne købe stikpiller, der indeholder mælkesyrebakterier i håndkøb på apoteket. Mange kvinder klarer sig fint på den måde.
Der findes også nogle ”husmorråd” mod udflåd. Nogle kvinder synes, at de kan lindre eller fjerne udflåd ved at smøre sig med surmælksprodukter som yoghurt og A-38. Personligt må jeg indrømme, at jeg ville prøve stikpiller i håndkøb og læge, inden jeg ville ty til denne metode.
Held og lykke med dit ”projekt”
Venlig hilsen Birthe Rasmussen