Mavepine og angst for sygdom - hvad tænker I om det?
Hej Adam og Eva.
Det sidste stykke tid har jeg haft usædvanligt meget ondt i maven (et par måneder+), og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det? Jeg har altid haft let til mavepine, men ikke så meget som de sidste par måneder. Jeg kan godt få ondt i maven af at tænke for meget og bekymre mig, og det er svært at kontrollere.
Min menstruation er forsinket, og jeg tænkte også, at det kunne være det, men det har varet meget længe nu, og jeg tænker, at det måske er noget usikkerhed.
Jeg har det meget svært ved sygdom (specielt opkast), og derfor kan jeg gå helt i panik og blive dårlig og isolere mig selv. Hvis jeg hører opkast kan jeg gå helt i panik inden i mig selv og mit hjerte begynder også at slå meget hurtigt helt pludselig. Er det normalt at reagere sådan, eller burde jeg snakke med én om det?
Jeg ved godt, at mit spørgsmål ikke er helt specifikt, men jeg undrer mig over min mavepine og min reaktion på opkast (sygdom)? Er det helt normalt at reagere sådan?
Håber I vil svare!
Mvh
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære pige!
Mange tak for dit brev til vores brevkasse! Du beskriver to problemstillinger, som omhandler henholdsvis din mavepine og dernæst din angst i forhold til opkast/sygdom.
Mange oplever af fsk. årsager at have mavepine
Du afslutter dit brev med at spørge, om det er "normalt" at have det sådan. Dertil vil jeg svare, at det i hvertfald ikke er unormalt at have det ligesom dig. Jeg tænker, at mange mennesker går rundt med mavepine eller ubehag af den ene eller anden slags. Mavesmerter kan, som så mange andre slags smerte, have mange forskellige årsager! Det kan have en fysisk såvel som en psykisk årsag. Du skriver selv i brevet, hvordan du har erfaret, at psykiske forhold/bekymringer kan sætte sig som mavepine.
Få undersøgt, om der er en fysisk årsag
Du kommer ikke nærmere ind på, hvordan dine mavesmerter er:
• Om de er konstante eller turevise, fx i forlængelse af måltider.
• Hvor smerterne sidder i maven.
• Om din afføring er tynd eller hård.
• Hvornår og hvad du spiser og drikker.
• Om du tager medicin osv.
Jeg synes, at det vil være en god ide at konsultere din læge for at få klarhed over, om der ligger en fysisk årsag til grund for dine mavesmerter.
Kan der være en psykisk årsag?
Det kan være gavnligt for dig også at få tjekket op på dit psykiske ve og vel:
• Hvordan har du det med dig selv?
• Hvad fylder dine tanker?
• Hvad bekymrer du dig om?
• Tør du stå ved, den du er, eller er du hende, der altid indretter sig efter "de andre"?
• Undertrykker du svære følelser?
• Osv...
Hvis du kan mærke, at du bliver ked af det, når du stiller dig selv ovenstående spørgsmål, så handler din mavepine muligvis (også) om noget psykisk. Da vil du have gavn af at snakke med en, du har tillid til. Du er også velkommen til at skrive her igen. Så er din mavepine måske mest et opråb til dig selv om at lave om på nogle uheldige mønstre i dit liv. Overvej det!
Din reaktion på opkast virker voldsom
Som det næste skriver du, at du har det svært med sygdom og især opkast. Det kan få din krop og dit sind til at gå helt i alarmberedskab med hjertebanken m.m. Det lyder meget ubehageligt for dig, og jeg tænker, at det er en voldsom reaktion på noget forholdsvis naturligt. De fleste kan nok blive enige om, at opkast er ulækkert, men det virker som om, at det gør dig helt angst. Og det er for meget af det gode.
Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:
• Hvad er det, der er så farligt ved sygdom og opkast?
• Hvad tror du, er det værste, der kan ske ved det?
• Har du haft en ubearbejdet traumatisk oplevelse med sygdom, dødsfald eller lignende tidligere i dit liv?
Tænk efter!
Jeg håber, at mit svar og mine modspørgsmål til dig, kan gøre dig mere afklaret i, hvem du er, hvad du ønsker, og hvad der forårsager din mavepine og din angst. Måske sætter det nogle tanker igang, som du selv kan håndtere eventuelt sammen med en god ven. Eller måske kræver det mere professionel hjælp. Giv dig tid til at mærke efter, hvad du har brug for....
Kærlig hilsen Gurli